Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie odhalila skutečný vliv služeb jako Über na životní prostředí, je logický
3.12.2019 | Petr Prokopec
Říká se, že služby jako Über nebo Lyft snižují emise škodlivin díky spolujízdě a efektivnějšímu využívání osobních aut. Realita je pro rozumného člověka nepřekvapivě úplně opačná.
Carsharing neboli spolujízda je mnohými považován za světlo na konci tunelu. Na jednu stranu je to pochopitelné, neboť pokud v jednom voze sedí několik lidí, místo aby každý jel ve svém vlastním, emise zamíří dolů. Nicméně je třeba si uvědomit, že v případě společností jako Uber či Lyft nejde o klasickou spolujízdu. V podstatě je to běžná přeprava cestujících, tedy něco jako taxislužba. A jak prokázala nová studie společnost Transport & Environment, něco takového nevede ke snižování emisí, nýbrž naopak k jejich zvyšování.
Je nakonec pochopitelné, proč se tak děje. V době „předuberovské“ jste měli několik možností, jak se dostat na místo určení. Tou první byl vlastní vůz, druhou povolání taxíku, třetí městská hromadná doprava a tou poslední chůze, popř. třeba kolo. Problémy s parkováním často ze hry vyloučily vlastní auto, taxikáře pro změnu vyřadila účtovaná cena. Nezbývalo, než vzít za vděk veřejnými službami nebo to vzít po svých.
To vše ale společnosti jako Uber změnily. Jsou schopny zajistit komfort individuální přepravy za akceptovatelnou cenu. V místě určení přitom nemusíte hledat volné místo k parkování, místo toho jen při návratu znovu sáhnete do kapsy pro telefon a celý proces zopakujete. Není tedy divu, že řada lidí nevynechala pouze vlastní auto a taxík, nýbrž rovněž městskou hromadnou dopravu a chůzi. Počet jízd tedy narostl, přičemž jediný rozdíl vůči minulosti je skutečnost, že kromě vás sedí uvnitř také řidič.
Jaký přesně má tato skutečnost vliv na životní prostředí? Jak asi již začínáte tušit, pozitivní ani náhodou. Dle studie bylo kupříkladu jen v Londýně na sklonku loňského roku zaregistrováno 45 tisíc řidičů Uberu. Ti však měli na kontě polovinu všech privátních jízd v britské metropoli. Podle Transport & Environment jsou proto jedním z hlavních důvodů, proč mezi roky 2012 a 2018 došlo v Londýně k nárůstu emisí o 23 procent.
Svádět vše jen na Uber je samozřejmě poněkud nefér, společností zabývajících se individuální přepravou je aktuálně daleko více. Nicméně americká firma je lídrem trhu. I proto studie uvádí, že jízdy řidičů u ní registrovaných stojí v Londýně, Paříži a Bruselu za stejným množstvím emisí, jaké by vyprodukovalo čtvrt milionu průměrných vozů. Zejména proto, že většinu aut, která jsou pod Uberem zaregistrována, pohání nepříliš moderní pohonné jednotky, v Evropě pak nejčastěji diesely.
Dle studie není řešením zákaz činnosti Uberu a podobných společností. Místo toho je třeba podpora vozů s nízkými či nulovými emisemi. V tomto ohledu přitom americká společnost již nabízí službu Uber Green, kdy si můžete vyžádat přepravu elektromobilem, nicméně takových aut je málo, stejně jako řidičů. Čekací doby jsou tedy o poznání vyšší než u normálních aut, v některých lokalitách se elektromobilů nedočkáte vůbec.
Navíc i v tomto případě půjde do značné míry jen o vytloukání klínu klínem. Za 5, za 10 ani za 20 let totiž nebude elektřina generována z ničeho a emise se tedy vlastně jen přesunou z jednoho místa na druhé, ovzduší však bude trpět nadále. Zjevně jsme se tedy dostali do začarovaného kruhu, ze kterého v nejbližší době nebude úniku. Vlastní vůz s novým a klidně i objemnějším benzinovým motorem tak náhle vypadá více ekologicky než kdy dříve.
Firmy jako Uber či Lyft namísto ponižování emisí přispívají k jejich výraznému růstu, hlavně ve velkých metropolích
Zdroj: Transport & Environment
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 9 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 10 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry