Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle skončila auta ze šrotovného. Dávno po konci programu houfně čekají na smrt
27.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Máte zato, že auta ze šrotovného byla... sešrotována? Zní to logicky, ale mnohá stále existují a více než lis je devastuje čas. Navíc v tom nejsou sama, čekají i vedle novějších vozů.
Na tzv. šrotovné lze nahlížet z několika úhlů. Ten pozitivní spočívá ve stažení starých aut z ulic. Samozřejmě tím nemyslíme jakkoli hodnotná starší auta, ale skutečně vozy mající blízko k pojízdným vrakům, které nepřináší nic dobré majiteli ani okolí. Pak je tu ovšem ještě druhý pohled. Někteří majitelé se při vidině vládní dotace rozhodnou poslat na smrt i taková auta, která by si ji rozhodně nezasloužila. A s ohledem na pravidla šrotovného jim podepíší rozsudek smrti, který nelze vzít zpět.
Tahle dilemata jsme řešili hlavně koncem minulé dekády, kdy Evropou cloumala vlna šrotovných, která s sebou nezřídka vzala i auta, co bychom rádi měli doma. Může to působit jako bolavá, přesto zapomenutá historie, jenže tak jednoduché to není. Ačkoli brzy uběhne 10 let od chvíle, kdy majitelé za tyto vozy dostali více či méně štědré prémie, mnohé z nich stále existují a čekají na smrt, která nejspíše nepřijde v lisu, ale pozvolna za pomoci počasí a vandalů.
Nevěříte? Pak se podívejte na čerstvé záběry pořízené lidmi z Exploring with Fighters, kteří se specializují právě na odkrývání dávno pohřbených tajemství. Ti objevili jeden z pozůstatků britského šrotovného, které bylo zavedeno v roce 2009 a které bylo spojeno se slevou 2 000 liber (dnes necelých 59 tisíc Kč) na koupi nového vozu. V rámci tohoto programu bylo staženo z ulic neskutečných 390 tisíc aut, což je opravdu hodně. Jak jsme přitom zmiňovali výše, v mnoha případech se opravdu nejednalo o žádné vraky, ale o starší auta lidí, kteří ani pořádně nevěděli, co mají doma.
Opuštěné letiště v Bedfordu tak dnes skýtá podívanou k pláči. Na improvizovaném obřím parkovišti tak můžete narazit především na spoustu Porsche 924 a 944, výjimkou není ani osmiválcový model 928. Velmi častý je také VW Brouk nebo Land Rover Defender, stejně jako Peugeot 205 GTi, za nějž by řada lidí dala i některý ze svých orgánů. Povšimnout si můžeme také Fordu Escort ve verzi RS. A nechybí dokonce ani Pontiac Firebird, který by jistě rád hýčkal kdejaký veteránista.
Tahle auta nikdy nemohou být vrácena zpět do provozu a nesmí z nich být dokonce ani použity díly, taková byla pravidla šrotovného. Je tak vůbec otázkou, proč je někdo 9 let skladuje - jsou šrotována postupně? Nebo snad optimisté věří, že se nad nimi jednou politici smilují a dovolí je použít alespoň na díly? Kdo ví, na každý pád je pohled na rozpadající se klasiky velmi smutný.
Bizarní je, že v Bedfordu nestojí jen stará auta, je tu i záplava podstatně novějších vozů. Některé vypadají dokonce skoro jako nové, jako by čekaly na prvního majitele, ale nečekají, všechny už byly registrované. A velký bazar na tomhle zapomenutém místě určitě nikdo neprovozuje.
Jejich pravý původ neznáme, Britové ale velmi prvděpodobně správně dovozují, že je sem zavála antidieselová panika, která je na ostrovech též nemalá a loni vedla k zavedení tzv. dieselového šrotovného, spíše obchodního programu na výkup naftových aut. Půjde tedy zřejmě o diesely plnící emisní normu Euro 5 a nebo nižší, která Britové ve velkém nechávali u dealerů na protiúčet a za současné situace se je v Británii nedaří prodat. A s volantem na „špatné” straně nebude jednoduchým řešením ani export.
Přesto se divíme, že tu jsou, jejich odstavení z provozu vypadá jako nejhorší možné řešení - na ceně už asi nenabudou a prodaná „pod cenou” by pro jejich aktuální majitele znamenala větší plus než stojící opuštěná na letišti. Ať už je to jakkoli, zejména ve stínu „dohnívajících” aut ze šrotovného z konce minulé dekády se ukazuje, jak nesmyslný tento program je. Ze silnic byly staženy i vozy, které leckdo považuje za cenné a které by mohly být efektivněji použity alespoň na náhradní díly. Nemohou být ale použity k ničemu, jen chátrají a smutně čekají na bůh ví co...
Na letišti v Bedfordu stále čekají na smrt tisíce aut vykoupených v rámci šrotovného
Jde přitom nejen o staré vozy, jak ukazují aktuální i dřívější snímky...
...ale i relativně nové vozy vykoupené zřejmě protiúčtem kvůli britské antidieselové panice. Že tu jsou i taková auta, nás zaráží ze všeho nejvíce
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB