Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tato tlačítka chtějí Němci v autech zakázat. Mohou docílit opaku toho, po čem touží
4.11.2018 | Mirek Mazal
Dnes jsou legální a používá je stále více automobilek k potěše svých zákazníků. Němci je ale chtějí zvláštním předpisem zakázat.
Němci mají rádi pořádek na silnicích, to se ví i díky energickému potírání kontroverzních úprav automobilů z posledních let. Speciální jednotky policie určené pro boj proti tzv. automobilovým pozérům pořádají hony na řidiče, kteří se pokoušejí výrazněji vystoupit z davu. V zemi proslulé častými úpravami běžných modelů aut je to docela tíživá atmosféra.
Nic ji neulehčuje sárský ministr životního prostředí Reinhold Jost nominovaný Sociálnědemokratickou stranou Německa. Levicový politik podporovaný kolegy ze Strany zelených boj vyhlásil klapkám ve výfucích osobních aut, třebaže jde o stále běžnější řešení instalované samotnými výrobci. Logicky tedy nepostrádá veškerou potřebnou homologací pro běžný provoz a musí plnit relativně přísné (přísnější než v USA) hlukové limity platné v Evropě. Něco takového ale Jostovi nestačí.
Ministr proto ohlásil záměr představit „plán ochrany proti hluku motoru”, jak svůj program nazývá, na setkání ministrů životního prostředí evropských zemí, které se odehraje 7. listopadu. Nezajímá jej, že auta s těmito klapkami plní veškeré platné normy, ony klapky chce zakázat jako takové, ať už úroveň hluku posouvají na jakoukoli úroveň.
Podle Josta jsou systémy výfukových klapek „zdrojem zbytečného dopravního hluku” a dle jeho přesvědčení už nyní porušují paragraf 30 německého silničního zákona, který stanoví, že „při používání vozidla je zakázáno generovat nepotřebný hluk a eliminovatelné emise”. Protože ale s jeho vnímáním tohoto paragrafu právníci nesouhlasí, chce klapky zakázat zvláštním předpisem. A nejde mu jen o Německo, rád by takové ustanovení dostal učinil závazným v celé Evropě.
Experti v tomto oboru na jeho iniciativu reagují na jednu stranu tím, že samotné schválení vozu pro provoz a tedy plnění hlukových limitů nemusí nutně znamenat, že je v praxi nikdy nepřekračuje. Měření hluku probíhá podobně jako měření spotřeby - v nereálném cyklu, kdy se vozy pohybují nanejvýš rychlostmi 80 km/h při nízké zátěži. Auta tedy reálně mohou být i hlučnější, jenže to platí obecně, nikoli je v případě klapek. Proto odborníci varují, že Jostova iniciativa může mít i úplně opačný důsledek.
Pokud budou samotné klapky zakázány, výfuky jich pochopitelně pozbudou, jak předem přiznává i zástupce Porsche. Tatáž automobilka ale dodává: „Jakožto pro výrobce sportovních aut je pro nás důležité, abychom i do budoucna udrželi tyto emotivní funkce aut,” což ve výsledku bude znamenat jediné - výfuky nebudou mít dva zvukové projevy, ale jen jeden, ovšem ne nutně ten tišší.
Hlukové limity platné v Evropě jsou dány pravidly Organizace spojených národů, které sárský ministr jen obtížně změní. A přes výše zmíněné se do nich i auta s otevřenými klapkami výfuků obvykle vejdou. Ony klapky tedy není nezbytně nutné brát jako to, co výfuky činí hlučnějšími, lze je chápat i jako systém, který projev výfuků utišuje. Ministrova snaha tedy může vést k úplnému opaku toho, čeho se snaží docílit - klapky zmizí a hluku na silnicích stejně přibude, protože výfuky budou naladěny tak, aby byly zvučnější pořád, ne jen tehdy, když je řidič přepne do zvláštního módu...









Německý ministr životního prostředí Reinhold Jost chce s podporou zelených utišit výfuky aut. Nechápe ovšem, že dnes v podstatě utišené jsou a ony klapky jim vrátí jen přirozený projev, který pro zavedení jeho omezení mohou mít trvale
Zdroj: Welt
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejčtenější články
Japonci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
19.8.2025Ojetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
19.8.2025Ošizené nové AUDI, které nemělo kazit pověst značce Audi, se aspoň skutečně prodává levně
20.8.2025Léta nechtěné Ferrari je najednou v kursu. Kus po slavném módním návrháři zlomil aukční rekord, prodal se skoro za 200 milionů
20.8.2025Ford chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
20.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva