Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Technik sestrojil klakson, který umí být na ostatní řidiče milý. A nebo i naopak
16.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klakson v autě je dobrý komunikační prostředek, umí ale být poněkud necitlivý. Ve spoustě případů by se hodil jiný a tento muž si ho vyrobil.
Bezpečnost na silnicích je velkým tématem a dobře se dorozumět s ostatními řidiči je jednou jednou z klíčových cest, jak ji pomoci. Jenže za volantem auta nemáte moc možností, jak s ostatními řidiči komunikovat - můžete na ně zkusit křičet, ale pokud oba nesedíte v kabrioletech, asi vás nikdo neuslyší. V podstatě zbývají dálková světla, tzv. světelná houkačka, pak skutečný akustický klakson a blinkry.
Jenže klakson je jen jeden. V některých případech je sice dvoutónový, ale to na věci nic nemění - jeden bývá ještě agresivnější než ten první. Dává to smysl, pokud je primárně klakson určen k odvracení nebezpečí - musí být hlasitý a výrazný. Jenže v některých případech člověk chce zatroubit jen trošku, třeba když se nějaký řidič ne a ne rozjet na zelenou. Nebo když někdo couvá vaším směrem a nejste si jisti, zda vás vidí. Nebo když chcete kohokoli dalšího z jakéhokoli jiného důvodu na cokoli jemně upozornit. Normální řidič se v takovém případě snaží vydat zvuk co nejkratší a to je u některých volantů problém. A i tak to bude pořád stejný, výrazný zvuk, který přátelsky nezní, ani kdybyste s ním pracovali jako Rachmaninov.
Americkému technikovi Marku Roberovi, kterého svět zná díky jeho kanálu na Youtube, se to nelíbilo, a tak našel způsob, jak si svůj Volkswagen Jetta upravit. Přidal mu celkem tři klaksony, a to s rafinovaností sobě vlastní. Jde v podstatě o malý počítač, který pracuje s nahranými zvukovými soubory, které pak na základě zmáčknutí jednoho z tlačítek přehraje a skrze zesilovač „pošle” do reproduktorů. Ona tři tlačítka jsou navíc citlivě zabudována do panýlku, kde mívá Jetta ovladače jiných funkcí a jsou dokonce podsvětlena.
A co tedy dělají? První pustí do reproduktorů zvuk, který je jemný a určený právě k tomu, aby upozornil auto před sebou, že už je zelená. Druhý je pak ještě jemnější, to když chce upozornit člověka mimo auto, že třeba jeho nákupní vozík nebo otevřené dveře překáží.
A pak je tu ještě třetí, ovládaný tlačítkem s rudým emblémem, který je opravdu hlasitý a spouští klakson na tlakový vzduch z vlaku. Ten je vhodný třeba ve chvíli, když teenageři přechází silnici mimo přechod věnující pozornost jiným aktivitám s a ještě se loudají. Anebo v podobných chvílích, kdy chcete být trochu zlomyslní, nebo normální klakson nestačí.
Je to zajímavé, musíme ovšem podotknout, že používání podobného řešení v našich končinách bude nelegální a takhle upravený vůz by neprošel STK standardní cestou. Zákon u nás v případě zvukového výstražného znamení hovoří o souvislém tónu jedné výšky, což není tento případ. I tak je to ale sympatický projev snahy komunikovat s ostatními řidiči způsobem, který nebude chápán jinak, než jak je míněn. Ostatně sám autor toto řešení nenazývá „nejmilejším klaksonem všech dob” náhodou...


Jsou zkrátka situace, kdy není nutné ostatní řidiče prostě jen „vytroubit”
















Mark Rober tak stvořil klakson, který umí s okolím komunikovat různými způsoby. A alespoň od nás za to má palec nahoru
Zdroj: Mark Rober@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 11 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
