Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tento nadšenec si doma postavil vlastní auto. Aby si splnil dětský sen
25.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Není vysloveně krásné a v útrobách má „jen” čtyřválec a pohon zadních kol, vzniklo ale kompletně na koleně. Je to splněný sen z dětství.
Když si stavíte vlastní auto v Británii, není to nic moc divného, protože tam je malých automobilek třináct do tuctu. V kontinentální Evropě to je neobvyklé o trochu víc, ale pořád většinou není problém sehnat cokoliv. Jihoafrická republika ovšem nepatří k zemím, odkud bychom byli zvyklí slýchat o stavbách aut jiných než nám dobře známých značek.
Může to být proto, že zprávy z tohoto kousku země nebývají pro ČR příliš podstatné, nejde-li zrovna o soud Radovana Krejčíře, polemiku nad médii ale dnes nechme stranou. Chceme vám ukázat prozatím bezejmenný sporťák Mosese Ngobeniho, jihoafrického elektrického inženýra. Zepředu může připomenout Audi TT, zezadu naopak křížence Corvette a Nissanu GT-R a všechno to má dobré důvody. Tohle auto si Ngobeni postavil úplně sám, třebaže přitom využil hromadu dílů z ostatních aut. Jestli boční výsuvná křidélka pocházejí ze slavného bílého Peugeotu z tetralogie Taxi, či jestli jím byla aspoň inspirována, netušíme.
Chevrolet Corvette v různých generacích mu byl velkou inspirací a od malička měl sen postavit si vlastní auto, až vyroste. Projekt tohoto červeného sporťáku se začal psát už v roce 1994, kdy Ngobenimu bylo 19 let a studoval elektrotechniku - to začal kreslit první náčrty. Vůz byl dokončen nedávno a svět se o něm dozvěděl, když byl převážen k vyražení výrobního čísla a k homologaci.
Řidič náklaďáku vůz vyfotil a sdílel na Facebooku - a sklidil ohromný úspěch. Ngobeni říká, že do hodiny mu volalo několik novinářů, že by měli zájem o fotky vozu a interview s jeho stavitelem. Všechny ale odmítl, protože vůz tehdy ještě nebyl dokončen. A Ngobeni nechtěl riskovat, že by někdo závistivý zatahal za nitky a znemožnil autu registraci.
Jak jsme naznačili i výše, tenhle vůz je postavený doma v garáži, která není ani nijak dokonale vybavená. Karoserie i prostorový rám, který je základem vozu, byly vyrobeny ručně. Vlastní motor ovšem Ngobeni nevyvíjel, je tu devatenáctistovka z BMW 318is z roku 1998. Jeho 138 koní prý stačí tomuhle autu na 250 km/h, ovšem to by mohla být teoretická hodnota, i kdyby byl Ngobeniho vůz nízký jak pekáč na buchty.
Boční okna i s rámy pocházejí z M3 E46, malá zadní okénka ze staré Mazdy 323, čelní okno je z Volkswagenu Caddy. Přední světla, hlavní důvod, proč tohle auto připomíná Audi TT, pochází - jistě jste to uhádli - z Audi TT. A ta zadní jsou skutečně z Nissanu GT-R. Právě světla patřila k tomu nejdražšímu, co bylo potřeba koupit - ta zadní stála v přepočtu okolo 31 tisíc korun a ta přední měla podobnou cenu. Celkem ale Ngobeni utratil asi 240 tisíc randů, tj. zhruba 414 tisíc korun.
Vůz jezdí na 18" kolech, pohon zadních kol je samozřejmostí, a v kabině, kterou si Ngobeni také navrhl sám, vidíme airbagy a také velký displej, jak je běžné u sériových vozů. Co ale zas tak běžné není, je dálkový start pomocí mobilu. Ngobeni si navrhl i tenhle systém a ukazuje ho na videu níže. Odhadujeme, že o řízení motoru se stará elektronika z původní 318is, která byla pořízena jako celek právě kvůli motoru a převodovce. Dálkový start mobilem je ale pozoruhodný v každém případě.
Jak na tom bude tohle auto s pasivní bezpečností, nemáme nejmenší tušení. To stejné platí o jízdních vlastnostech. A po stránce vzhledu... vidíte sami. Jenže je to pořád auto, které si navrhl a postavil člověk bez předchozích zkušeností se stavbou aut. A udělal to doma, ve vlastní garáži, a v takovém koutě světa, který člověka ve spojení se sportovními auty jako první rozhodně nenapadne. A za to mu patří klobouk dolů. Američané říkávají s úctou „built, not bought”, tedy „postavené, nikoli koupené”. Podobnou frázi u nás asi nemáme, ale mohli bychom ji zavést. Koupit si nové auto totiž umí každý, s nadšením ho postavit vlastníma rukama... Na to musí být člověk benzinovou palicí tělem i duší.
Vůz skutečně vznikal rukama tohoto člověka, od nápadu po realizaci. Možná i proto autor trochu přehání o jeho dynamice
Fešák na kolech to zrovna není, ale...
Vůz má i interiér a zavazadlový prostor
Zdroj: Sowetan Live
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 6 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Už druhé moderní auto geniálního konstruktéra Formule 1 se poprvé ukázalo v akci, s motorem 3,9 V12 bez turba zní božsky
7.4.2024 - Tesla se znovu pokouší prodat své autonomní řízení jiným výrobcům aut, nikdo ho ale nechce
7.4.2024 - První silniční F1 Mercedesu ve volném prodeji nikdo nechce, majitel ji jedním tahem zlevnil o 13,5 milionu
7.4.2024 - Prodeje elektromobilů v Německu dál kolabují, teď už o masivních 29 procent. I diesely je znovu válcují
7.4.2024 - GM ukázal, jak se rodilo jedno z nejošklivějších aut všech dob, byla to od začátku velká bolest
7.4.2024
Živá témata na fóru
- Škoda Roomster- vybíjení baterie pojistka 22 05.08. 20:52 - Pokac1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.08. 20:46 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 20:40 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.08. 20:39 - HondaMan
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB