Tento Nissan Skyline GT-R R33 má cenu 20 let života ve vězení, naštěstí ne u nás

Dokážete si představit, že byste k nám chtěli dovézt 21 let staré auto a hrozilo vám za to skoro stejně let vězení? V USA to možné je, stále.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tento Nissan Skyline GT-R R33 má cenu 20 let života ve vězení, naštěstí ne u nás

18.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tento Nissan Skyline GT-R R33 má cenu 20 let života ve vězení, naštěstí ne u nás

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dokážete si představit, že byste k nám chtěli dovézt 21 let staré auto a hrozilo vám za to skoro stejně let vězení? V USA to možné je, stále.

Nad některými legislativními pravidly Spojených států zůstává rozum stát. Před nedávnem jsme rozebírali „nárazníkový zákon“, dnes se pro změnu otřeme o pravidla týkající se dovozu aut. Ta jsou nastavena především tak, aby chránila domácí výrobce a oficiálně dovážené vozy, proto nové zahraniční vozy procházejí náročným procesem certifikace pro provoz na běžných silnicích. Pokud se tak nestane, jsou ilegální, neboť něco jako individuální homologace ve Státech prakticky neexistuje a jiné možnosti provozu plně nehomologovaných aut jsou velmi omezené.

Pochopitelně, homologace je vždy „jen” otázka peněz. Řeč je ale o enormní částce (hovoří se o více jak 40 milionech dolarů potřebných na jeden typ vozu - aktuálně 1 miliardě Kč), kterou si svého času nemohl dovolit vydat ani Horacio Pagani. Proto je Zonda v zámoří považována za ilegální vůz. Stejně jako všechna ostatní auta stará maximálně 25 let, pro která nebyla svého času vydána certifikace dosvědčující jejich emisní a bezpečnostní standardy.

Právě za ochranu životního prostředí, ovzduší a lidských životů se americká legislativa schovává, hlavní důvod k zákazu je ale jiný a již jsme ho zmínili - jde hlavně o důsledek lobbování amerických výrobců. Pokud by skutečně šlo o emise, zákon by zakazoval především dovoz starých aut. Ty ale do Států klidně importovat můžete - jakmile jsou starší než 25 let, můžete v USA provozovat klidně i Trabant, jistě ne bezpečné ani k přírodě ohleduplné auto.

Zdá se vám to padlé na hlavu? Inu, říkali jsme to. Jen u toho ale nekončíme, aktuálně můžeme dát k dobru problémy společnosti All JDM Motors. Tento úpravce a importér sídlící v North Charlestonu byl americkými úřady obviněn, že do země dovezl Nissan Skyline GT-R R33 z roku 1996, což je až na drobné výjimky ilegální. A za to zástupcům firmy hrozí až 20leté vězení, na krku navíc mají i další obvinění.

Z dosavadních informací vyplývá, že celní kontrola otevřela kontejner směřující z Japonska do Ameriky na adresu All JDM Motors, přičemž uvnitř objevila v bublinkové fólii zabalený vůz, který stál na dvou vrstvách použitých motorů, převodovek a dalších součástí. Federální soud pak vznesl obvinění zahrnující pašování zboží a umělé snižování jeho hodnoty.

Dle celníků byl Skyline v dokumentech popsán jako „rozbitá ojetina“, tedy soubor náhradních dílů, který má hodnotu pouze 810 dolarů (cca 19 700 Kč). Dle specialisty na importované zboží je ale skutečná hodnota zhruba 51 000 USD (1,24 milionu korun). Že nešlo o vrak dokládá i to, že poté, co pracovníci celní správy našli klíček, auto bez problémů nastartovali.

Po vznesení obvinění do sídla All JDM Motors dorazili vyšetřovatelé celní správy s příkazem k domovní prohlídce a následně zabavili počítače a veškeré možné dokumenty, které by mohly dosvědčit déle páchanou trestnou činnost. Od stejného japonského dodavatele totiž firma odebrala od prosince 2014 zboží v 18 kontejnerech. V neprospěch obviněné firmy dále hraje její příspěvek na Facebooku z prosince loňského roku, kdy se pochlubila snímkem dalšího vozu.

Pochopitelně, můžete říci, že se neprovinila jen dovozem starých aut, šlo tu i o clo. Jiné firmy se zase proviňují např. tím, že vozu dávají VIN staršího modelu. To jsou všechno jiné skutky než samotný dovoz, ale jednaly by firmy takto, kdyby mohly auta standardně přivézt a nemusely je vydávat za náhradní díly či starší model? Takto se může stát, že zástupci firmy stráví podstatnou část života ve vězení, a to v prvé řadě kvůli hloupému pravidlu, které má chránit automobilky před nežádoucí konkurencí. Že samotná dovezená auta pak budou sešrotována, pokud se je někdo pokusí provozovat na silnicích, je ještě jiný důsledek stejně absurdního nařízení.

Spousta Američanů se jej už po léta snaží změnit, při každé podobné událost. Zatím ovšem nikdy nenašli podporu zákonodárců, snad jednou...


Tento Nissan Skyline GT-R R33 má cenu 20 let života ve vězení, naštěstí ne u nás - 1 - Nissan Skyline GT-R R33 All JDM Motors 02Tento Nissan Skyline GT-R R33 má cenu 20 let života ve vězení, naštěstí ne u nás - 2 - Nissan Skyline GT-R R33 All JDM Motors 01Tento Nissan Skyline GT-R R33 má cenu 20 let života ve vězení, naštěstí ne u nás - 3 - Nissan Skyline GT-R R33 All JDM Motors dalsi 01
Tento Nissan Skyline GT-R R33 byl do Států propašován, zástupcům firmy All JDM Motors tak je za tento skutek hrozí až 20leté vězení. Na poslední fotce vidíme onu loni dovezenou část Skylinu, která dostává firmu dále do problémů

Zdroj: The Post and Courier

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše