Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3
27.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle analýzy Sanford C. Bernstein se Model S za 150 tisíc km ujetých v Hong Kongu postará až o 4,4 t CO2 více než BMW 320i. Tesla to popírá.
Provoz elektromobilů v Hong Kongu i v Číně obecně může být podle výzkumné společnosti Sanford C. Bernstein produkovat až o 20 % více emisí CO2, než tomu je u benzínových automobilů. Podle Neila Beveridge, analytika u této společnosti, to je proto, že se v těchto končinách vyrábí většina elektřiny z uhlí. V celosvětovém měřítku to ale není nic mimořádného - v případě Hong Kongu se jedná o 53 % elektrické energie, celosvětově tato hodnota podle údajů Světové banky přesahuje 40 %.
Pokud tedy někdo chce nabízet dotace na elektrická auta, měl by napřed začít vyrábět více elektřiny ze zemního plynu a z obnovitelných zdrojů, navrhuje Beveridge. „Elektromobily dávají smysl jen v zemích, kde výroba elektřiny produkuje malé množství uhlíkatých emisí,” píše Beveridge ve zprávě. „V Hong Kongu, a v širším pojetí v celé Číně, elektromobily znečištění zvyšují, místo aby ho snižovaly, a daňoví poplatníci to mají platit,” pokračuje bez servítek. Neplacení registračních daní ušetří majitelům Tesly Model S v přepočtu zhruba 1,2 milionu korun, zatímco za registraci BMW 320i je potřeba zaplatit cca 640 tisíc korun, asi 38 % ceníkové ceny auta navíc, pokračuje analýza.
Právě Teslu Model S Beveridge použil pro svou analýzu. Za život vozu, který Beveridge limitoval nájezdem 150 tisíc kilometrů, znamená provoz Modelu S konkrétně v Hong Kongu vypuštění množství oxidu uhličitého o 4,4 tuny větší, než kdyby člověk stejnou dobu jezdil s BMW 320i. Obojí přitom počítá i s výrobou, tedy u Tesly s výrobou elektřiny pro provoz a akumulátoru pro její uchovávání v autě a u BMW s těžbou, dopravou i rafinací ropy.
Podle vlastní analýzy Tesly produkuje Model S v Hong Kongu asi polovinu emisí CO2 ve srovnání s ekvivalentním benzínovým automobilem. Nepředkládá pro to ale žádnou srozumitelnou argumentaci a s ohledem na obvyklou míru její fabulace nelze tomuto prohlášení bez dalšího přikládat velký význam.
Beveridge je konkrétní. V roce 2012 - novější data možná nejsou k dispozici, a tak pracoval s tímto rokem - Hong Kong vyráběl 53 % energie z uhlí a po 22 % ze zemního plynu a z jádra. Právě za této situace neznamená provoz Tesly pro životní prostředí úlevu a Hong Kong rozhodně nelze označit za místo s výjimečně vysokým zastoupením výroby elektrické energie z uhlí - existují i místa, kde je toto zastoupení stoprocentní. Pochopitelně lze namítat, že Model S a 320i nejsou zcela srovnatelné vozy, i kdyby ale Modelu S bližší BMW 5 mělo emise podobné nebo vyšší, nic to nemění na tom, že k těm nulovým má Tesla opravdu daleko.
Hong Kong kupodivu není prvním místem v jihovýchodní Asii, odkud se ozývají podobné hlasy. Nedávno byla ojetá a individuálně dovezená Tesla Model S v Singapuru zaškatulkována, jako by emitovala 222 g CO2/km, což znamenalo vysoké poplatky při registraci. Pro představu - 222 g CO2/km odpovídá spotřebě 9,5 litru benzínu. To není úplně málo v obecné rovině, ale na konvenční auto velikosti, hmotnosti a výkonů Modelu S to není přehnaná hodnota.
Rozdíl v elektromobilech a konvenčních autech samozřejmě je ten, že elektřina se nevyrábí v centrech měst, takže elektromobily produkují emise jinde. Jenže chceme-li skutečně chránit životní prostředí, nemůžeme emise jen stěhovat někam mimo dosah našeho čichu, jak se proponenti elektromobility aktuálně snaží a jak vlády z peněz daňových poplatníků štědře dotují.









Tesla Model S není tak čistá, jak vypadá. Záleží na místě, v jakém je provozována
Zdroje: Bloomberg,
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 2 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejčtenější články
Moderní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
17.5.2025Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025Tohle je přinejmenším nález dekády. Nikdy pořádně nevyužitá osina v zadnici Enza Ferrariho byla nalezena po 43 letech schovávání
18.5.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 06.14. 22:44 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.14. 22:42 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch