Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla zatajila investorům stěžejní data, akcie klesly na úroveň roku 2014
4.5.2019 | Petr Prokopec
Jak moc ztrátová je ve skutečnosti Tesla? Už oficiálně publikovaná data hovoří o desítkách miliard za kvartál, realita je ale ještě horší. Firma zastírá původ miliardových příjmů bokem.
V únoru 2014 hodnota akcií Tesly vůbec poprvé překonala metu 240 dolarů (5 525 Kč) za kus. Pokud jste v té době cenné papíry nakoupili a dosud neprodali, Elon Musk již možná není vaším bohem. Akcie věčného kalifornského startupu jsou na tom totiž v tuto chvíli naprosto stejně, loňský vzestup až k 380 dolarům (8 750 Kč) za akcii byl zcela vymazán. Za nejnovějším poklesem přitom stojí zejména čachry, které Tesla provedla ve svém čtvrtletním reportu. Výkazy totiž automobilka upravila tak, aby v očích investorů vypadala lépe.
Toto zjištění je samozřejmě velmi vážné, bohužel však pravdivé. Tesla totiž ve čtvrtletní zprávě sdělila akcionářům, že za první tři letošní měsíce získala 15,4 milionu dolarů (354,46 mil. Kč) prodejem emisních kreditů. Ač se tedy chlubila 20,3procentní ziskovou marží, která v automobilovém světě patří k jedněm z nejvyšších, její ztráta způsobená nemalými investicemi činila 702 mil. USD (16,16 mld. Kč). Nad tím logicky nelze jen tak mávnout rukou, na druhou stranu však v minulosti bylo ještě hůře.
Tedy vlastně nebylo, jak dokazuje bližší pohled na čtvrtletní výsledky Tesly a pozdější upřesnění samotné automobilky. Ta až týden poté, co zpravila o své situaci akcionáře, přišla také se zprávou pro Komisi pro cenné papíry. A zde již zmínila i jedno číslo navíc, které na její počínání v prvním kvartále vrhá nové světlo. Dolů totiž díky němu letí ona zisková marže a reálný výsledek hospodaření míří opačným směrem.
Než se ovšem dostaneme ke konkrétním číslům, je třeba osvětlit terminologii. Jde tu totiž o ekologické kredity, které my máme zafixované jen pod tímto jednotným spojením. Nicméně ve Státech existují mimo mnoha lokálních pobídek tzv. ZEV-kredity a Non-ZEV kredity. S prvními byla nejdříve spojena pouze Kalifornie, která zavedla povinné kvóty na prodej elektromobilů, jimž musí podléhat každá značka, která chce v tomto státe podnikat.
Program pro loňský rok počítal s 4,5procentním podílem, jenž připadal na veškerá bateriová vozidla, tedy i na hybridy. V případě ryzích elektromobilů pak jeho výše klesla na 2,5 procenta. To tedy znamená, že pokud chcete v Kalifornii prodat 100 tisíc aut, potřebujete k tomu získat 4 500 ZEV-kreditů, z čehož 2 500 musí připadat na elektrická auta. Jeden kredit dříve obvykle připadal na jedno prodané auto, ale protože se poměr zvyšuje na základě dojezdu na nabití, které jsou stále vyšší, tak třeba jedna Tesla Model S znamená zisk 3,3 kreditu.
Tesle jsou ale kredity k ničemu, její nabídka totiž počítá pouze s elektrickým pohonem. Naopak nabídka jiných značek elektromobily skoro nezahrnuje. Aby všichni byli šťastní, mohou si mezi sebou kredity prodávat, a to také Tesla činí - má jich nekonečně mnoho. Dělá to tedy ve velkém a je to jeden z jejích zásadních příjmů.
Jak přitom bylo zmíněno, z prodeje ZEV-kreditů značka za první čtvrtletí získala 15,4 milionu dolarů (354,46 mil. Kč) a tuto sumu do reportu pro investory zahrnula. Záměrně opomenut byl ovšem příjem z Non-ZEV kreditů, které pochází z trochu jiných zdrojů. Za ZEV-kredity totiž stojí Kalifornie, ke které se postupně přidalo devět dalších amerických států, jenž nyní taktéž vyžadují povinnou kvótu elektromobilů. Non-ZEV kredity jsou ovšem již federální záležitostí, mimo to sem spadají i prodeje emisních odpustků mimo Ameriku. Samotný původ ale není až tak podstatný, jako je důležitější výše těchto kreditů - Tesla totiž za první čtvrtletí získala jejich prodejem 200,6 mil. USD (4,62 mld. Kč).
Tento údaj staví hospodaření automobilky do zcela jiného světla, neboť je jasně patrné, že skutečná ztráta z ryzího podnikání Tesly za letošní první čtvrtletí činí nikoliv 702 milionů dolarů (16,16 mld. Kč), nýbrž 917,6 mil. USD (21,12 mld. Kč). Započítat je totiž třeba do ní oboje kredity. Díky tomu ovšem marže na jedno auto klesá z 20,3 na 16,1 procenta, je ale otázka, jak moc lze tomuto údaji ve stínu ohýbání jiných věřit.
Kromě toho nesmíme zapomenout na jednu skutečnost. Příjmy spojené s kredity se začínají meziročně zvyšovat, přičemž roste hlavně podíl Non-ZEV kreditů. Jejich hodnota kompenzace spalovacích agregátů se však do budoucna má snižovat, až bude vymazána úplně. To pro Teslu není dobrá zpráva, neboť díky tomu bude značka závislá skutečně již jen na vlastních prodejích. A ty jsou čím dál méně slavné. Nelze se proto divit, že investoři stále více ztrácí víru, třebaže u Tesly to jde pomaleji než snad u kterékoli jiné firmy na světě.




Tesla začíná před investory zatajovat důležitá čísla, aby maskovala své aktuální hospodaření, které skutečně není valné
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Šéf ChatGPT po sedmi letech čekání zrušil svou objednávku Tesly Roadster, Elon Musk mu to vrátil i s úroky
před 16 minutami
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před hodinou
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 4 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
