Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Teslu opustil její hlavní technik, reakce automobilky je komická
3.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Teslu v poslední době opouští jedno velké jméno za druhým a teď došlo i na jednoho z nejvýznamnějších lidí ve firmě, Douga Fielda původně z Applu. Firma má přesto i důvody slavit.
Tesla minulý týden podle všeho dokázala splnit jeden ze svých mnohokrát odložených cílů. Kalifornské automobilce se podle jejích vlastních slov podařilo vyrobit pět tisíc kusů Modelu 3 během jediného týdne, konkrétně se počítadlo zastavilo na 5 031 exemplářích. To je docela překvapivé - ještě před pár dny totiž zaměstnanci naznačovali, že zejména kvůli omezené kapacitě lakovny daný závazek nikdy nemůže být splněn. Přesto se tak stalo, i když je otázkou, jak se vše bude vyvíjet nadále - mnohé nové informace totiž zase tak pozitivní nejsou.
Jednak avízo Tesly nekoresponduje s celkovými počty vyrobených aut. Dle prohlášení automobilky bylo ve druhém letošním čtvrtletí vyrobeno 53 339 nových aut, tedy o 55 procent více než ve čtvrtletí prvním. „Vůbec poprvé produkce Modelu 3 (28 578 ks) překonala kombinovanou produkci Modelu S a X (24 761 ks) a navíc byla třikrát vyšší než v prvním kvartálu. Zdvojnásobila se také týdenní produkční kapacita, a to aniž bychom jakkoliv snížili kvalitu.“
Když si ale uvědomíme, že první čtvrtletí měla Tesla znovu podle svých vlastních slov zakončit výrobou 2 500 aut týdně a druhé 5 000 vozy týdně, pak by za 13 týdnů druhého kvartálu mělo být celkově vyrobeno více kusů než necelých 29 tisíc - a to i kdybychom brali v úvahu ono nižší číslo a odstávky výroby.
Zpochybňovat lze navíc i kvalitu, ujištěním automobilky navzdory. Jak totiž Tesla před pár dny uvedla, technici měli zjistit, že Model 3 drží pohromadě více svarných bodů, než je ve skutečnosti třeba. Proto byl jejich počet zredukován z 5 300 na pět tisíc. Daný krok přitom přichází skoro rok po spuštění linek a navíc ve chvíli, kdy je třeba co nejvíce navýšit produkci.
Právě kvůli splnění svého marketingového prohlášení ostatně Tesla spustila i novou montážní „stanovou“ linku GA4, kde měla vzniknout zhruba tisícovka z oné týdenní kvóty. Elon Musk se přitom dušuje, že kvalita těchto vozů je ještě vyšší než ze standardních linek, nicméně zaměstnanci o místě hovoří jako o provizorním s tím, že většina zde vzniklých aut musí na dodatečné opravy.
Co je ale pro firmu potenciálně nejbolavější, nečekaně ji opustil Doug Field, hlavní technik společnosti. Ten v květnu nastoupil na šestitýdenní dovolenou, během které si chtěl „odfrknout, dobít baterky a strávit nějaký čas se svou rodinou“. Nakonec se ale rozhodl, že do Fremontu se již nevrátí, což je po pětileté spolupráci jistě překvapivé.
Dá se ale předpokládat, že Fieldův odchod souvisí s poměry, jaké nyní v automobilce panují. Dělníci totiž zmiňují, že pracovní směny často trvají 10 až 12 hodin, a to šest dní v týdnu, jen aby byly naplněny Muskovy vize. Ve vypjatých chvílích navíc musí na linku zaskočit i manažeři a vedoucí směn, pročež vlastně neudiví, že někteří odchází.
Právě vysoká fluktuace zaměstnanců má dále přispívat ke špatné kvalitě vozů značky. Běžně totiž trénink dělníků trvá týdny, Tesla ovšem každého školí pouze tři dny, z toho jeden den virtuálně. Automobilka následně ještě přistupuje ke střídání pracovních pozic, aby lidé neupadli do stereotypu, což je sice chvályhodné, ale také nebezpečné.
Musk tedy v případě Tesly Model 3 skutečně sází na jednu jedinou kartu, a to na maximalizaci produkce, což má konečně přinést zisk. Ještě do konce prázdnin tak kvóta má vzrůst na 6 000 aut, stávající šílené pracovní tempo tak hodlá šéf automobilky ještě navýšit. Proto je pravděpodobné, že odchody zkušených zaměstnanců jen tak neustanou.
Tesla byla na odchod Fielda pochopitelně tázána a její reakce je poněkud hořce komická. Odchod šéftechnika potvrdila, podle mluvčího automobilky ale nešlo o hlavního technika firmy, ale jen hlavního automobilového technika. Existuje prý pouze jediný hlavní technik značky a tím je přece Elon Musk. Člověk by čekal, že u automobilky (ostatní aktivity Tesly jsou stále okrajovější) je hlavní automobilový technik i hlavním technikem, ale bůh je tu zkrátka jen jeden a z nějakého důvodu je nezbytné to všem dokola připomínat...
Doug Field v Tesle poněkud zestárl (fotka na koláži je z dob, kdy opouštěl Apple), teď z ní odchází - snad aby nezestárl ještě více
Takto vypadá montážní linka GA4, kde vzniká zhruba 20 procent produkce Tesly Model 3 a která výraznou měrou přispěla ke splnění cíle vyrábět 5 000 exemplářů tohoto vozu týdně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23