Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
To se pak žije. Německá vláda léta potají dotuje domácí automobilky biliony Kč
24.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kabinet Angely Merkel má skutečně blízko k automobilkám. Každoročně do nich investuje 305 miliard korun a nedá se říci, že by se tím chlubil.
Německé automobilky lze považovat za technologické lídry, v mnoha ohledech. Leckdo se tak může ptát, z čeho se jejich náskok před konkurencí bere a obvykle dojde k odpovědím zahrnující leccos od schopností, přes píli až po zkušenosti. Základem jistě bude něco z tohoto ranku, je ale třeba dodat, že život německým gigantům minimálně ulehčuje tamní vláda, která všechny významné německé automobilky už po léta dotuje vskutku obřími částkami.
Píše o tom deník Handelsblatt, který zjistil, že německá vláda za poslední dekádu investovala do domácího automobilového průmyslu mimo pozornost kohokoli 115 miliard Eur (cca 3,05 bilionu korun). Ukazuje se tedy, že spekulace o blízkých vazbách německých značek na kabinet kancléřky Angely Merkel byly pravdivé.
Každoročně se tak v Německu sídlící automobilky podělily o 11,5 miliardy Eur (305 mld. Kč). Tato suma sestávala z úlev na daních, podpory likvidace starých vozů či přímých investicí ve výši jedné miliardy Eur (26,5 mld. Kč) na výzkum a vývoj.
Budete se ale mýlit, pokud začnete ukazovat prstem na Volkswagen Group s tím, že právě on musel být coby největší subjekt vládou nejvíce zvýhodněn. Největší suma v rámci vývoje zamířila ke koncernu Daimler, který inkasoval 191 milionů Eur (5,06 mld. Kč). „Lidový vůz“ byl se 110 miliony Eur (2,92 mld. Kč) druhý, na třetí příčce pak skončilo se 107 miliony Eur (2,84 mld. Kč) BMW.
Pamatováno ovšem bylo i na další značky, třeba na MAN (16 mil. Eur/424,21 mil. Kč), Opel (14 mil. Eur/371,2 mil. Kč), Ford (13 mil. Eur/344,67 mil. Kč) nebo Audi (9 mil. Eur/238,62 mil. Kč). Kromě toho německá vláda utratila zhruba 800 milionů Eur (21,21 mld. Kč) za koupi 25 000 vozů, z nichž 15 499 dodal VW, 3 107 Daimler, 3 044 Opel, 1 562 Ford a 1 226 BMW. Podle jakého klíče byly finance rozdělovány právě tímto způsobem, nemáme tušení.
Velkorysosti německé vlády se z jistého úhlu pohledu nelze divit. Automobilový průmysl v Německu zaměstnává na 800 000 lidí, takže by země byla v jistém slova smyslu sama proti sobě, kdyby se nesnažila o zajištění pokroku před ostatními. Jak ovšem dodává Herbert Behrens ze Strany levice, je vždy otázkou, za co byly tyto finance utraceny. A investice v minulých letech přímo spojuje s kauzou Dieselgate.
„Miliardy na daňových úlevách byly vynaloženy na technologický vývoj končící ve slepé uličce, který vyústil v emisní skandál,“ poukazuje Behrens na fakt, že investice automobilek v posledních dekádách směřovaly hlavně do dieselů, což se nyní přestává vyplácet. Od počátku roku v zemi klesl zájem naftové motory o 8,1 procenta, minulý měsíc měly diesely po mnoha letech menší než poloviční podíl na trhu v rámci celé Evropy. Nepříjemnost to pak může být zejména pro BMW a Daimler, kteří jsou se 71-, respektive 64procentním podílem dieselů na celkovém mixu motorů na naftových agregátech do značné míry závislé.
Právě úpadek dieselů může jednu z výhod Němců eliminovat a automobilky nemohou spoléhat ani na lokální autority. Tedy jak kde. Daimler sídlí ve Stuttgartu a je to paradoxně právě Stuttgart, který chce od příštího roku zakázat vjezd dieselovým vozům do centra metropole, což už nyní ovlivňuje trh zejména s ojetými vozy. Naopak předseda bavorské vlády Horst Seehofer chce kvůli poklesu poptávky diesely zase zvýhodnit, čímž by se postaral o pravý opak.
Jak skončí německý naftový románek, nechceme předjímat, jisté je v tuto chvíli vlastně jen jedno - domácí automobilky inkasují v Německu od vlády stamiliardy ročně, což jsou i při jejich velikosti obrovské peníze. A podle všeho k nim budou proudit i nadále - ať již veřejněji či naopak více skrytě. Jen investovány budou primárně do něčeho jiného než dieselů, zřejmě hlavně do elektromobilů. I v jejich případě je ale otázkou, zda nejde o další slepou uličku...












Audi se loni pochlubilo zcela novým konceptem výroby nových aut, kterým chce nahradit klasické výrobní linky. I práci na takových věcech si Němci mohou dovolit snáze díky masivní skryté podpoře německé vlády
Zdroj: Handelsblatt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB