Reklama

Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl

Než se Saab coby automobilová značka odebral na věčnost, prodával chvíli nový model 9-5. Vznikl i v této verzi, o jejíž existenci sotvakdo věděl, teď si ji můžete koupit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl

24.5.2018 | Mirek Mazal | 6 příspěvků

Než se Saab coby automobilová značka odebral na věčnost, prodával chvíli nový model 9-5. Vznikl i v této verzi, o jejíž existenci sotvakdo věděl, teď si ji můžete koupit.

Automobilka Saab se v posledních dekádách potácela na hraně propasti. Její cesta do pekel začala v pro nás revolučních časech, kdy se švédský výrobce aut oddělil od mateřské firmy a spadl nejprve částečně, později i zcela do područí amerického koncernu General Motors. Ten jako by nevěděl, co si se severskou automobilkou počít a když se začala v prvé řadě zabývat znovuvynalézáním techniky Opelu či jiných odnoží GM, zamířila postupně ke dnu.

Faktický konec nastal v roce 2009, když GM zkusil Saab prodat. Firmy se ujal malý nizozemský Spyker, kterému rychle došly peníze na cokoli a přišel snad od začátku nevyhnutelný krach. Zbytky firmy později spadly do rukou čínskému konglomerátu NEVS (National Electric Vehicle Sweden), který ale nezískal licenci na znak Saabu. Takže i když NEVS dnes nějaká auta vyrábí, Saaby už to alespoň formálně nejsou.

Dnes se ale vrátíme dále do minulosti - do doby, kdy už během vlády Spykeru přišla na trh nová vlajková loď s tradičním názvem 9-5. Sedan vyšší střední třídy byl vyprojektován ještě pod vedením General Motors a i když z něj byl cítit Opel Insignia, nezajímavé auto to nebylo. V tehdy nové 9-5 se podařilo skloubit typicky odvážné řešení tvarů a vnitřního uspořádání, přijít s pár zajímavými nápady a zejména slušnými čtyřválcovými turbomotory. Vůz byl přijat obecně pozitivně, k úspěchu to ale nevedlo.

Zákazníci si stihli zakoupit jen 11 280 exemplářů sedanu. Jako bonus vzniklo provedení kombi, které nikdy nebylo standardní cestou prodáno, až po krachu automobilky se 22 z 27 existujících prototypů rozprodalo v aukci do různých koutů světa. Některé z 27 přeživších se do konce objevily i v České republice, což ze chápat jako hodně velkou vzácnost. Jenže skutečně nejvzácnější Saab 9-5 vám ukážeme teprve dnes.

Jedná se o model 9-5 s jedinečným šestiválcovým vznětovým motorem o výkonu cca 250 koní a 550 Nm. Původ pohonné jednotky není zcela jasný, proto není možné přesně zjistit její parametry. Dieselová 9-5 se prodávala, ale maximálně se dvoulitrovým čtyřválcem pod kapotou, šestiválec se v nabídce nikdy neobjevil a o jeho vývoji si jen špitali vrabci po střechách.

Zjevně ne marně. Dle dnes známých informací byl naftový šestiválec vyvinut ve spolupráci s italskou společností VM Motori. Nebyl daleko od sériového nasazení, měl zamířit do Cadillacu CT a naftového Opelu Insignia OPC. Vše ale zmařily ekonomické problémy GM a následná úsporná opatření.

Prototypy naftové 9-5 s motorem V6 ovšem očividně vznikly a tento vůz se zdá být zcela hotový. Jak se k němu dostal jeho aktuální majitel, netušíme, ale exemplář s datem první registrace 2010 a šedým lakem nabízí za cenu 32 999 Eur (852 tisíc korun českých). Saab 9-5 2,9 TID6 jedinečný svým o motorem objemu najezdil 81 811 kilometrů, takže jej nikdo „nesušil” v garáži. Ve svém okolí jsme nenašli nikoho, kdo by alespoň tušil, že takové auto vzniklo a dostalo se do rukou obyčejného smrtelníka. S ohledem na raritnost vozu je požadovaná cena vlastně docela nízká - časem by se tato 9-5 mohla stát jednou z velmi ceněných vzpomínek na poslední dny automobilky Saab...

Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 1 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 01Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 2 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 02Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 3 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 03Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 4 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 04Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 5 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 05Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 6 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 06Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 7 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 07Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 8 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 08Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 9 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 09Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 10 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 10Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 11 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 11Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 12 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 12Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 13 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 13Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 14 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 14Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 15 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 15Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 16 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 16Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl - 17 - Saab 9-5 TDI6 2010 naftovy setivalec na prodej 17
Švédsky unikát mohlo kdysi rozvířit fádní nabídku sedanů vyšší střední třídy. Nestalo se to, raritní stroj s naftovým šestiválcem ale aspoň dnes víří nabídku fádních ojetin...

Zdroj: Auto Track

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše