Toto je nový druh svodidel, slibuje zachránit miliony životů

14.2.2017 | Marek Bednář | 6 příspěvků

(+ videa) Možná už jste o nich slyšeli, až teď se ale dočkávají širšího použití. Je prý lépe vidět, snáze udrží auto na silnici a zabrání tvrdým nárazům.

Běžná svodidla zná každý - plechové zábrany, sloužící k tomu, aby se automobil někam nedostal, např. aby nespadl se srázu při ztrátě kontroly. Náraz do svodidel většinou bývá destruktivní jak pro auto, tak v případě větší rychlosti či hmotnosti auta i pro svodidla, jak jsme mohli vidět třeba při nehodě policejního Passatu R36 na D8.

Jedním z nápadů, jak poslat energii jedoucího vozidla jinam než do pomačkání plechů a zohýbání svodidel, jsou svodidla s otočnými bubny. Není to úplně nový nápad, v poslední době se ale konečně dočkal reálného nasazení, a tak se „v éteru” skloňuje docela často jako revoluční vynález, který ušetří automobil i svodidla od většího poškození a lidi od smrti či vážného zranění. A tak se o něm zmíníme i my.

Princip je ten, že narazí-li auto do těchto svodidel pod nějakým úhlem, který je ostřejší než pravý, velká část energie nárazu se spotřebuje na roztočení bubnů. To znamená menší poškození auta, menší šance, že vůz svodidla prorazí či ohne a přeskočí, a menší poškození pro svodidla samotná. Samozřejmě, čím ostřejší je úhel nárazu, tím lepší.

Má to samozřejmě nevýhody. Jednou je jistě fakt, že nedochází k výraznému zpomalení vozidla, protože to snáze „sklouzne” po otočných bubnech. To znamená, že mu zůstane víc kinetické energie, nemusí jí tolik předat do deformace nebo roztáčení bubnů. V některých případech to ale může znamenat, že neovladatelné nebo neovládané auto jede pořád dál.

A samozřejmě, nevýhodou budou jistě i vyšší náklady oproti klasickým svodidlům. Bubny jsou vyrobeny z etylenvinylacetátu, což znamená velkou odolnost proti mechanickému poškození, ale také - předpokládáme - vyšší cenu oproti tvrdému recyklovanému plastu. V případě nárazu auta ovšem hovoří firmy, které tato svodidla nabízejí, levnější opravou do původního stavu.

Tahle svodidla s bubny vznikla v Koreji a k firmám, které je dnes komerčně nabízí, patří Shindo a ETI. Bubny každé z nich vypadají trochu jinak, ty Shinda více jako přesýpací hodiny, ty od ETI více jako soudky, ale mají společnou žlutou barvu a žluté retroreflexní pásky po obvodu. V případě instalace na vnější straně zatáčky by tyhle prvky výrazně zvýšily viditelnost svodidel a s tím i pozornost řidiče.

Níže můžete jejich konstrukci i funkci detailně prozkoumat skrze přiložené fotky a videa a sami posoudit, jak moc je považujete za přínosné. Autoři tvrdí, že mají moc zachránit i miliony životů, nejsme si ale jisti, jestli zrovna náraz do svodidel je dnes častou příčinou fatálních nehod. Jestli se někdy objeví v České republice, nedokážeme říci, například v USA už se s nimi ale setkat lze.

Toto je nový druh svodidel, slibuje zachránit miliony životů - 1 - svodidla s bubny 01Toto je nový druh svodidel, slibuje zachránit miliony životů - 2 - svodidla s bubny 02Toto je nový druh svodidel, slibuje zachránit miliony životů - 3 - svodidla s bubny 03Toto je nový druh svodidel, slibuje zachránit miliony životů - 4 - svodidla s bubny 04Toto je nový druh svodidel, slibuje zachránit miliony životů - 5 - svodidla s bubny 05Toto je nový druh svodidel, slibuje zachránit miliony životů - 6 - svodidla s bubny 06Toto je nový druh svodidel, slibuje zachránit miliony životů - 7 - svodidla s bubny 07
Svodidla s otočnými bubny mají prý zachránit auto i životy

Zdroje: Shindo Safety, ETI

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše