Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2018. Crash testy prošly na jedničku jen tři vozy
12.12.2018 | Petr Prokopec
Pokud chcete co možná nejnovější a zároveň nejbezpečnější auto, podle Euro NCAP nezbývá nic jiného, než vybírat mezi těmito třemi modely.
Nových crash testů Euro NCAP se letos již definitivně nedočkáme. Bruselská organizace si samozřejmě nesbalila fidlátka, ale tak trochu uzavřela sezónu, a to představením těch nejbezpečnějších aut roku 2018. My nebudeme zbytečně chodit okolo horké kaše a rovnou zmíníme, že na pódium míří Hyundai Nexo, Lexus ES a Mercedes-Benz třídy A. Dané pořadí je přitom ryze abecední, neboť Korejec opanoval segment velkých off-roadů, Japonec kategorii velkých rodinných vozů a Němec třídu kompaktních aut. Vedle toho byl ale vyhlášen i celkovým vítězem.
„V roce 2018 jsme přišti s novými náročnějšími testy. Vítězové trofeje Best in Class přitom jasně demonstrují, že automobilky míří za nejvyššími stupni ochrany posádky a že nárazové zkoušky Euro NCAP jsou katalyzátorem důležitých vylepšení v oblasti bezpečnosti,“ uvedl k věci generální tajemník organizace Euro NCAP Michiel van Ratingen. Ten zároveň i dodal, že letos došlo také na první testy semi-autonomních systémů. Ty dle něj přináší „benefity v oblasti bezpečnosti i komfortu, ale plná automatizace je ještě na hony vzdálená“.
Toto prohlášení je docela překvapivé, neboť dokazuje, že i v Bruselu občas zvládají stát nohama na zemi. Nic to však nemění na skutečnosti, že bez autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů dnes již pět hvězd nezískáte, ač zrovna přínos těchto systémů je poněkud sporný.
Na tomto hrobě jsme však již ronili slzy tolikrát, že další zálivka již nemá smysl. Rovnou proto přikročíme k jednotlivým modelům, které si dle našeho dobrého zvyku probereme dle abecedního pořadí. Lexusu přitom věnujeme trochu více prostoru, a to z jednoduchého důvodu - nový sedan ES totiž zároveň opanoval i kategorii elektromobilů a hybridů.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Přehled výsledků nejlépe hodnocených vozů Euro NCAP pro rok 2018
1. Hyundai Nexo
Zařazení korejského SUV mezi nejlepší letošní vozy může být na jedné straně trochu překvapivé, Nexo totiž nenabízí zrovna dokonalou ochranu dospělých sedících na zadních sedadlech při nárazu zezadu. V té chvíli totiž dochází k většímu ohrožení krčních partií. V případě dospělých jde ale o prakticky o jedinou výtku, bezpečnost dětí pak nelze kritizovat vůbec. Hyundai umožňuje i deaktivaci předního airbagu, což je navíc dáno zřetelně a jasně najevo, nikoliv poměrně komplikovaným způsobem jako třeba u vozů italské provenience.
Dalším menším zklamáním ovšem může být pohled na hodnocení bezpečnosti chodců. Nexo má totiž k dispozici aktivní vystřelovací kapotu, stejně jako autonomní brzdy s detekcí chodců. Přesto však, pokud se střetne s pěšími, je výraznou hrozbou pro jejich pánve. Množství bezpečnostních asistentů a elektronických systémů se ale již pro změnu stará o špičkové hodnocení v poslední kategorii. V tomto ohledu je Hyundai dokonce i lepší než zbývající dvojice, což jen podtrhuje všeobecně známý fakt, že Korejci zkrátka za méně peněz či stejné částky poskytují více muziky než konkurence.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai Nexo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai Nexo na stránkách Euro NCAP.
2. Lexus ES
Přesunout se můžeme do Japonska, ani tentokrát se však neobejdeme bez pozvednutého obočí. Stojí za tím za tím problémy, které Euro NCAP vysledovalo při nárazu plnou přídí. V té chvíli totiž může dojít k pohybu pánve sedících vzadu natolik, že cestující mohou vyklouznout z bezpečnostního pásu. Navíc nedošlo k úplnému nafouknutí bočního airbagu, vůz tak byl penalizován i pro testy simulující náraz na kůl či pevnou překážku. V případě ochrany dětí jsme ale na stejné úrovni, jako u Hyundai, a tedy bez kritiky.
Kde ovšem Lexus exceluje, to je ochrana pěších. Dosažených 90 procent je totiž jedním z nejlepších hodnocení, jaké kdy Euro NCAP v této kategorii udělilo. Stojí za tím přitom prakticky tytéž prvky, jakými je osazeno Nexo, tedy aktivní kapota a autonomní brzdy. Systém je ale zjevně sladěn daleko lépe, navíc kapota motoru nemá ostrý a vysoko položený lem. V podstatě tak jediným zádrhelem se jeví být tuhost spodní části předních sloupků, na tu ovšem rozhodně nebude nadávat v případě havárie nikdo z posádky.
Zbývá nám pak již jen kategorie elektronických berliček, tedy oblast, kde se Lexus chlubí jak autonomními brzdami, tak monitoringem jízdních pruhů. Euro NCAP však vadí, že druhý zmíněný systém není více aktivní. Dodat pak už jen můžeme to, co bylo uvedeno výše - tedy že Lexus ES nezvítězil jen v kategorii velkých rodinných vozů, ale i v sekci elektromobilů a hybridů. Do testu totiž zamířilo provedení 300h, jenž páruje 2,5litrovou benzinovou jednotku s elektromotorem. Veškerý výkon přitom míří dozadu.
Tabulka s klíčovými výsledky Lexusu ES
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Lexusu ES na stránkách Euro NCAP.
3. Mercedes-Benz třídy A
Ačkoliv je totiž nová třída A nejmenším vozem z této vyvolené trojice, ve všech kategoriích vyjma jediné svou konkurenci překonává. Není tedy překvapivé, že byla zvolena celkovým vítězem. S výraznou kritikou jsme se totiž nesetkali v žádné kategorii, byť drobné výtky samozřejmě vysledovat lze. V případě ochrany dospělých je tomu hlavně při čelních nárazech, kdy je vyvinuto větší pnutí na hrudník cestujících vpředu i vzadu.
Ochranu dětí s ohledem na dosažených 91 procent netřeba jakkoliv vypichovat, v rámci kategorie pěších pak Mercedes překonává Lexus hlavně autonomními brzdami s detekcí chodců, jejichž funkčnost startuje již při rychlosti 7 km/h. U japonského vozu je to přitom „až“ v 10 km/h. Tím se přitom dostáváme k elektronickým berličkám, které třícípou hvězdu jako jediné zradily. Ovšem pouze v tom smyslu, že třída A spadla až za Lexus. Jakkoliv se totiž Bruselu nelíbila malá aktivita monitoringu jízdních pruhů ES, v tomto případě byli komisaři nespokojení ještě více. Stejně jako s rychlostním asistentem nebo systémem varujícím před nezapnutými bezpečnostními pásy.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu třídy A
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu třídy A na stránkách Euro NCAP.
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz