Reklama

Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje

Pokud dokážete najít ty správné mezery v pravidlech, můžete dostat na značky prakticky cokoliv. Tohle je ale vážně extrémní případ, s pozoruhodnou historií.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje

26.8.2018 | Petr Prokopec

Pokud dokážete najít ty správné mezery v pravidlech, můžete dostat na značky prakticky cokoliv. Tohle je ale vážně extrémní případ, s pozoruhodnou historií.

Jedním z nejznámějších závodních speciálů všech dob je zcela bez pochyby Porsche 917. Šlo totiž o vůbec první model značky z Zuffenhausenu, který celkově vyhrál 24 hodin Le Mans a vskutku výjimečně rychlý stroj. Když v roce 1971, tedy o pouhých dvanáct měsíců později tento úspěch zopakoval, posádka v podobě Helmuta Marka a Gijse van Lennepa ujela 5 335 kilometrů. Tento rekord musel počkat na pokoření až do roku 2010. A aby toho nebylo málo, byl tento vůz zvěčněn ve snímku Le Mans Steva McQueena.

Dá se říci, že úspěch měl tento stroj zarytý už v genech. Jeho zrod měl pod palcem geniální Ferdinand Piëch, který u Porsche v 60. a 70. letech zastával pozici šéfa oddělení motorsportu. Automobilka samozřejmě na Le Mans závodila již dříve, ovšem teprve chystaná změna pravidel a požadavek na pouze 25 homologačních speciálů namísto předchozí padesátky vedly k tomu, že zamířila i do vrcholné třídy. I přes nejvyšší rychlost v trénincích však v samotném závodě Porsche 917 na první pokus dojelo na spolehlivost.

Potenciál novinky byl ovšem jasně patrný, což ostatně potvrdil i Enzo Ferrari, který v roce 1969 prodal polovinu své firmy Fiatu, aby měl peníze na výrobu pětadvaceti homologačních Ferrari 512. To se mělo Porsche 917 postavit v sezóně 1970, nicméně Němci přišla s modifikacemi a účastnila se s verzí se zkrácenou zádí (917K alias Kurzheck). Právě ta Le Mans vyhrála, a to přesto, že pod kapotou měla „pouze“ 4,5litrový motor s 520 koňmi pod kapotou.

Automobilka ovšem v té době již měla k dispozici i 4,9litrový motor naladěný na 600 koní a později vyrukovala i s 5,4litrovou jednotkou disponující 630 koňmi. Tento agregát byl později dále laděn zejména v sérii Can-Am, které se díky tomu účastnily nejvýkonnější závoďáky všech dob - plochý dvanáctiválec totiž po přidání páru turbodmychadel posílal na zadní kola až 1 605 koní. Na starosti přitom měl jen 820 kilogramů hmotnosti.

My se nyní vrátíme k oné 4,9litrové variantě, která byla stejně jako ostatní zrozena jen kvůli závodům. Nicméně v roce 1974 hrabě Rossi, který byl společně s Martini jedním z hlavních sponzorů německé automobilky, jeden ojetý speciál koupil. Tomu následně dodal několik nových komponentů, mezi něž patřil třeba tlumiče výfuku, a vzápětí přesvědčil dopravní inspektorát v Alabamě, že vůz je uzpůsoben silničnímu využití. S těmito papíry pak získal i evropské značky.

V jeho šlépějích se později vydal amatérský závodník Claudio Roddaro, který v roce 2016 odkoupil vůz, který nikdy nezávodil. Byl totiž zrozen jako rezervní, v pořadí sedmatřicátý vyrobený. S jeho kompletací se začalo již před patnácti lety, ovšem teprve nyní Roddaro dotáhl věci do úspěšného konce. A vlastně nejen to - díky instalaci nového výfuku, stejně jako třeba brzdových či směrových světel také dosáhl na silniční homologaci.

Hlavní bylo, že měl k dispozici historický precedens, přesto prý jeho boj s byrokracií nebyl nejsnadnější. Podle Porsche, které nás o tomto výjimečném případu zpravilo, měl celý proces zabrat dlouhé dva měsíce, ale byl nakonec úspěšný. Vůz kombinující 600 koní s 600 kilogramy tak může do provozu, a to i v takovém Monaku, odkud pochází přiložené fotografie. Policisté prý nikdy nemohou věřit, že tohle auto není na značkách jen na oko, nakonec ale musí vždy uznat, že na silnice může a ti znalí už vozu jen salutují. Roddarovy projížďky ale bývají krátké, neboť vozu zcela chybí jakékoliv odhlučnění a slovo komfort má zapovězené. Na druhou stranu, občasná oběť za tak výjimečné svezení po běžných silnicích jistě stojí...

Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 1 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 01Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 2 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 02Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 3 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 03Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 4 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 04Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 5 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 05Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 6 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 06Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 7 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 07Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 8 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 08Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 9 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 09Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 10 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 10Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 11 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 11Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 12 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 12Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 13 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 13Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 14 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 14Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 15 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 15Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 16 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 16Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 17 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 17Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 18 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 18Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 19 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 19Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 20 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 20Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 21 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 21Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 22 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 22Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 23 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 23Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 24 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 24Někdo využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 25 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 25
Historický precedens umožnil tomuto Porsche 917, aby mohlo kromě závodních okruhů brázdit i veřejné silnice

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama