Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Trapné pokrytectví automobilek. Končí s krásnými hosteskami, vysvětlují to hloupě
2.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud nějaká automobilka nechce své vozy prezentovat za pomoci krásných žen, je to její věc. Neměla by ale své rozhodnutí zdůvodňovat vylhanými argumenty.
Automobilový svět byl vždy hlavně mužskou záležitostí. V tom není ani trocha sexismu, to je prostě fakt. Je docela dobře možné, že mezi uživateli aut budou obě pohlaví zastoupena ve velmi podobné míře, pokud jde ale o zájem o věc, je to svět mužů. Na náš web chodí podle demografických statistik stabilně jen okolo 30 % žen, protože je o autech a ženy auta až tak nezajímají.
Fakta ale v posledních letech jako by nikoho nezajímala a všude se stále více mluví o genderové vyrovnanosti. Jakoby všichni zapomněli, že muži a ženy nejsou stejní, že mají jiné zájmy, že mají trochu jiné radosti, že mají trochu jiné starosti, že jsou už ze své fyzické podstaty trochu jinými bytostmi. Pro nás znamená respekt k druhému pohlaví především respekt k jeho jinakosti, k jeho odlišným silným i slabým stránkám, nikoli přehlížení toho všeho a ražení představy, že se všichni hodíme pro libovolné úlohy ve společnosti úplně stejně, ať už za jakýchkoli okolností.
Náš hlas ale zaniká ve výkřicích těch, kteří tuží po vyrovnanosti na všech frontách. A ještě méně slyšet je v posledních měsících kvůli aféře, které jsme si zvykli říkat MeToo. Na počátku všeho byli vlivní hollywoodští producenti, kteří po herečkách požadovali více než jen projevy hereckých schopností, což pochopitelně odsuzujeme. Nicméně emoce je třeba držet na uzdě a s rozumem v hrsti nezapomínat, že tyto excesy nemají nic společného s rolemi, které lidé toho či onoho pohlaví ve společnosti přirozeně zastávají.
Nakonec, pokud se muž zadívá se zalíbením na pohlednou ženu, neznamená to přece, že ji hodlá obtěžovat nebo že ji degraduje na pouhý objekt hodný fyzického obdivu. Krása je něco, co ženy mají a muži ne - my to bez uzardění obdivujeme a ženy to bez uzardějí dávají na odiv. Bohužel, jak je dnes běžné, z komárů se dělají velbloudi minimálně se třemi hrby, a tak nastalá atmosféra mění i věci, s nimiž MeToo nemá vůbec žádnou spojitost. A jelikož velké firmy touží po image, vedle níž by i Mirek Dušín působil jako gauner, začíná být role žen v automobilové branži přehodnocována.
Nejspíše již dobře víte, že od letošní sezóny Formule 1 se budeme muset obejít bez tzv. gird babes, tedy bez dívek v přiléhavých šatičkách, které se na startovním roštu či paddocku starají závodníkům o trochu toho stínu a zbytku světa o nemalé rozptýlení. Nový majitel šampionátu, americká společnost Liberty Media, má totiž pocit, že něco takového se v dnešní době již nenosí, a proto dívky nahradí dětmi. Poděkoval jim za to někdo? Ani náhodou, zejména pak z oněch dívek, které to měly za velmi dobré živobytí a neměly pocit, že by se tím jakkoli snižovaly. Nakonec, nikdo je to nenutil dělat, nikdo je k ničemu nezneužíval.
Zdravý rozum tady ale vážně nefunguje, takže se teď rozhodla i řada automobilek pokračovat v tom, co Liberty Media odstartovala. Pomalu tedy začíná končit doba, kdy na autosalonech nové modely byly stejně jako piloti F1 na startovním roštu obklopeny hezkými dívkami, opět k potěše všech zúčastněných. Bizarní ovšem není jen to, že hostesky zničeho nic skončí, ale také to, jak to automobilky vysvětlují. Pravdu neříká jediná.
Krásné dívky tedy na některých stáncích nahradí „produktoví specialisté”, tedy normálně oblečení lidé a mezi nimi i muži - tušíme, že asi tak z poloviny. „Časy se změnily,“ říká k tématu Sara Jenkins, mluvčí automobilky Nissan. „Produktoví specialisté tedy dávají mnohem větší smysl, neboť my prodáváme auta,“ dodává k rozhodnutí celé aliance Renault-Nissan neozdobit stánek jakékoli z jejích značek na autosalonu v Ženevě krásnými dívkami. Je to prachsprosté pokrytectví - Nissan prodává auta už přes 100 let a teď z ničeho nic přišel na to, že kvůli prodávání aut dává mnohem větší smysl, když je na autosalonu budou doprovázet „produktoví specialisté”? Když ještě loni zdobily jeho stánky dívky stejně jako u prakticky všech konkurenčních výrobců?
Podobné argumenty padají i z dalších stran. Hostesky zruší SsangYong, Lexus, Fiat či celý koncern PSA (Peugeot, Citroël, Opel). Nikdo z nich nebyl schopen říci, že nechtějí riskovat vlastní image kvůli přecitlivělosti části publika na aktuální dění kolem MeToo nebo cokoli podobného, neboť jen to je pravý důvod. Všichni si vymýšlí pokrytecké pseudoargumenty, aby vysvětlili něco, co se... vlastně vysvětlit nedá.
Korunu všemu nasadil mluvčí koncernu PSA Pierre-Oliver Salmon, který řekl: „PSA se nebude podílet na vytváření ponižující image kohokoli, ani žen, ani mužů.” Člověk nemusí být příliš bystrý, aby si to přeložil tak, že PSA právě přiznal dekády trvající aktivní podíl na vytváření ponižující image žen, neboť stánky Peugeotu a Citroënu byly hostesek tradičně plné. Tedy, alespoň podle slov jeho mluvčího, podle nás nic takového nedělal.
Je to absurdní, hloupé a smutné. V prvé řadě jistě ne proto, že na autosalonu nebude koho „očumovat”, popravdě řečeno nám to vždy přišlo trochu laciné. Ale pro všechnu tu přetvářku, která podobné kroky v posledních měsících provází. Pravdou totiž nakonec je, že nejvíce budou tímto rozhodnutím trpět ženy, které tímto rozhodnutím firmy na oko chrání. Autosalon bude i bez nich, auta se prodají i bez nich, my o autech budeme psát i bez nich a vy si je patrně též koupíte i bez nich. Možná to všechno proběhne trochu jinak, ale stane se to. Ony ale přijdou o svou práci, kterou při dnešních náladách jinde seženou jen stěží. Za takovou pomoc jistě půjdou šéfům automobilek poděkovat...


















































































Takhle to vypadalo na autosalonu v Ženevě ještě předloni. Letos to bude jiné, i když sám autosalon možnosti prezentace značek nikterak neomezuje. Jsme docela zvědavi, jak se zachová česká Škoda, která tradičně měla na svém stánku hostesek pořádnou armádu...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Trident 800 2026: tříválcové potěšení včera 13:55
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ 23.11.2025
- Marc a Alex slavili 23.11.2025
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
Nejnovější články
Nástupce u nás tak populární Kie Ceed se začal prodávat. Jinde šokuje cenami, u nás může též
před 9 hodinami
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
před 11 hodinami
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
První automobilka otevřeně přiznala, že elektrické auto nabídne bez zájmu publika jen kvůli regulacím
včera
Norové našli geniální řešení jedné z největších bolístek moderních aut, měli by ho nabídnout pro všechna
včera
Živá témata na fóru
- VZKAZY 11.24. 16:45 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- BMW Divize 11.24. 09:35 - jerry
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
