Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Trump rozjel boj proti omezením spotřeby paliva. Hlavní argument je vážně svérázný
2.8.2018 | Mirek Mazal
Extrémní limity spotřeby stanovené Obamovou administrativou jsou Trumpovi trnem v oku už od dob jeho kampaně na zvolení. Dnes promění svá slova v činy, jde i proti Kalifornii.
Limity spotřeby paliva znají Američané ještě déle než my. Zatímco v evropských reáliích je nízká papírová spotřeba aut vynucována skrze pokuty za nadlimitní emise CO2 až v posledních letech, v USA znají tzv. standardy CAFE už od roku 1975. Donedávna měly ovšem na výrobce aut pramalý reálný vliv, neboť byly nastaveny poměrně velkoryse a za vysokou spotřebu byli trestáni jen výrobci skutečně „užraných” aut. Barack Obama to změnil.
Právě jeho administrativa nastavila nové limity tak, že by průměrná papírová (optikou amerických norem ale ne tak nereálná jako v Evropě) spotřeba v roce 2026 měla činit 54,5 mpg, tedy pouhých 4,3 litru na 100 km. To je na americká měřítka opravdu velmi málo a zvlášť při současném posunu Američanů k ještě větší oblibě pick-upů a SUV se nový limit jeví být velmi obtížně dosažitelným.
Prezidentu Trumpovi je tento plán už léta trnem v oku. Říká v podstatě to, co my - nízkou spotřebu a auto ohleduplné k přírodě chce každý rozumný zákazník a tlačit výrobce předpisy za hranice reálně dosažitelného povede jen ke zdražení vozů, což nebude efektivní. Po letech slovních námitek jeho administrativa v čele s vládní EPA dnes přejde k činům a navrhne rozvolnění limitů tak, aby v roce 2026 bylo požadováno po automobilkách dosažení průměru pouze 37 mpg, tedy asi 6,4 litru paliva na 100 km.
Argumentace o nutnosti vývoje technologií, které ve výsledku zvýší ceny automobilů, zůstávají v platnosti, hlavní slovo ale dostal jiný, vážně bizarní důvod. EPA tvrdí, že pokud budou auta v budoucnu žíznivější, sníží se počet úmrtí na silnicích. Ptáte se na souvislost? Je prostá - podle předpokladů EPA budou lidé s méně úspornými vozy méně jezdit, což logicky sníží počet nehod. Zakotvení standardů na 36 mpg by tak mohlo ušetřit 1 000 životů ročně.
Pochopitelně, má to svou logiku - čím budou lidé méně jezdit, tím budou méně bourat. A když bude provoz auta dražší, pravděpodobně budou opravdu jezdit méně. Přesto je to ze strany vládní agentury vskutku zvláštní argumentace, něco takového bychom nečekali. Podpořena je navíc Trumpovým očekáváním, že když vyšší limity zachovají Američanům možnost koupit si (levněji a nebo vůbec) novější a nebo větší auta jako pick-upy a SUV, budou mít větší šanci přežít srážku při případné nehodě. I to má logiku, ale znovu svéráznou.
Ochránci přírody se snaží vyvrátit důvody pro plánované zmrazení palivových norem na současné úrovni. Environmentální specialista Luke Tonachel uvedl, že pravděpodobnost omezení jízd kvůli vysoké spotřebě je „malá a možná i zanedbatelná“, ale i to je jen předpoklad. Uvidíme, kdo bude v této bitvě nakonec tahat za delší kus provazu, Trump ale nyní má sílu změnu limitů prosadit. A stejně tak se bude i snažit omezit možnost Kalifornie nastavovat si vlastní, tvrdší omezení, neboť ty pak kvůli její síle přebírají další státy a federální legislativu činí částečně neúčinnou. Čeká nás jistě vleklá legislativní a právní bitva, která startuje právě dnes. Jakmile se v USA rozední, měla by EPA s těmito záměry vyrukovat oficiálně...
Budoucí snížení spotřeby aut má podle Donalda Trumpa zvýšit počet úmrtí na silnicích. Proto chce americký prezident ponechat současné předpisy platné i pro další období
Zdroj: AP News
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB