V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje

Že by policie přišla na to, že rychlost tak úplně nezabíjí? Ne, nebojte, o zdravý rozum nebo blaho ostatních tu nejde, to jen sami policisté nyní nemohou jezdit tak rychle, jak by si představovali.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje

18.11.2019 | Mirek Mazal

V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že by policie přišla na to, že rychlost tak úplně nezabíjí? Ne, nebojte, o zdravý rozum nebo blaho ostatních tu nejde, to jen sami policisté nyní nemohou jezdit tak rychle, jak by si představovali.

Nizozemská vláda před pár týdny kvůli ochraně životního prostředí schválila snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích ze 130 na 100 km/h. Motoristé nyní musí přes den zmírnit tempo kvůli příliš vysokým emisím NOx, které má omezení rychlosti na dálnicích snížit. Tamní autokluby protestují, omezení jen zpomaluje chod celé země a vliv opatření na snížení koncentrací NOx je neznatelný, to je ale následek, který jsme čekali.

Co jsme nečekali, je negativní reakce nizozemské policie. Tyto instituce obvykle uvažují v intencích, že čím je povolená rychlost nižší, tím nám bude všem lépe a obvykle nezkoumají to, co za snížením stojí. Že by tedy v Nizozemsku bylo policisté rozumnější? Kdeže, nevoní jim jen to, že přišli o své výsady.

Na rozdíl od mnoha jiných míst světa totiž použití modrého majáku v zemi tulipánů neznamená možnost porušovat povolenou rychlost libovolným způsobem, výstražné zařízení opravňuje k jízdě maximálně 40 km/h nad limit. Zatímco dosud tedy policisté (nebo záchranáři, hasiči, zkrátka kdokoli s patřičným oprávněním a technikou) mohli pod majáky jezdit až 170 km/h, nyní už mohou jet jen 140 km/h.

Unie nizozemských policistů tak varuje před prodloužením dojezdových časů. Nejen jim, ale i dalším složkám prý nyní hrozí zdržení při řešení naléhavých případů. Vládní zpomalení je platné každý den od 6:00 do 19:00 hodin a právě tehdy mohou být zásahy pomalejší. „Může to vést k prodloužení doby příjezdu nebo k tomu, že záchranné služby nebudou schopny včas dojet k nehodě,“ řekl pro zpravodajský kanál předseda policejní unie Gerrit van de Kamp s otázkou, zda omezení musí nutně platit i pro policii.

Této obavě rozumíme, zvláště ve stínu motivace k zavedení nižšího limitu je to velmi tristní dopad. Na druhou stranu by policisté sami mohli nejlépe vědět, že zrovna na dálnici je povolená rychlost zcela nepodstatný aspekt bezpečnosti provozu, německé Autobahny o tom mohou vyprávět. A pozitivní dopad na koncentrace NOx se neprokázala. Policisté by tedy měli spíše bojovat za zrušení nového limitu pro všechny, ne plakat nad ztrátou výhod pro sebe samotné a domáhat se jejich zavedení mimo dlouhodobě platný rámec.


V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje - 1 - Omezeni rychlosti zdrzuje zachranare foto 01V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje - 2 - Omezeni rychlosti zdrzuje zachranare foto 03V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje - 3 - Omezeni rychlosti zdrzuje zachranare foto 04V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje - 4 - Omezeni rychlosti zdrzuje zachranare foto 05
Snížení nejvyšší povolené rychlosti na nizozemských dálnicích na 100 km/h si vyžádal balíček opatření proti příliš vysokým koncentracím NOx v ovzduší

V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje - 5 - Audi A6 Avant TDI policie Nizozemsko 02V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje - 6 - Audi A6 Avant TDI policie Nizozemsko 03
Policisté si ale výjimečně nelibují, vzhledem k nizozemským pravidlům mohou najednou i oni jezdit pomaleji - pod majáky maximálně 140 km/h

Zdroj: Auto Week

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.