Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Oregonu od 1. ledna poprvé povolili samostatné tankování. Lidé jsou bezradní
4.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zní to komicky, ale není v tom ani trocha nadsázky. Tankování paliva bylo řidičům od roku 1951 zakázáno a oni prostě neví, jak se to dělá.
Natankovat benzin či naftu do auta není pro naprostou většinu z nás žádný problém. Ostatně leckdo tak činí pomalu denně a nikdo nás to nemusel učit - jednoduše jsme to odkoukali od našich rodičů. Ti přitom stejně jako my jednoduše zastavili vůz u stojanu, vypnuli motor, vystoupili, vzali do ruky tankovací pistoli, strčili ji do hrdla nádrže... a to bylo celé. Následoval již jen zpětný proces, platba a odjezd. Přesně tohle ale pro obyvatele amerického Oregonu představuje něco nepředstavitelného a pro některé i neřešitelného.
Proč tomu tak je, ptáte se? V prvé chvíli by se mohlo zdát, že došly naplnění mýty o tuposti Američanů, to jsou ale vážně jen mýty. V USA totiž existují dva státy, které dosud řidičům samostatné tankování paliva přísně zakazovaly - Oregon a New Jersey. A v tom prvním se rozhodli, že jej od 1. ledna povolí.
Onen zákaz má kořeny v 50. letech minulého století, kdy se úřady obávaly nárůstu množství požárů kvůli nehodám při tankováním. Proto musela každá stanice ve státě disponovat speciálně proškoleným operátorem, který vám váš vůz natankoval. Porušení daného nařízení pak bylo trestáno pokutou ve výši 500 dolarů (cca 10 650 Kč), takže šlo opravdu o přísný zákaz, který si nikdo nedovolil porušit.
Oregon si ale postupem času uvědomil, že technika u čerpacích stanic se od 50. let podstatně změnila a je dnes daleko bezpečnější. Od 1. ledna 2018 tak vstoupilo v platnost nové nařízení, které v patnácti vnitrozemních okresech umožňuje občanům si benzín natankovat i bez obsluhy. Podtrhněme, že umožňuje, povoluje, nikoli nařizuje. Navíc nejde zdaleka o celý Oregon - ten tvoří 36 okresů a samostatné tankování je povoleno jen ve venkovských oblastech mezi šestou hodinou večerní a šestou hodinou ranní.
Proč nový zákon neplatí všude? Jednoduše proto, že novela počítá jen s menšími okresy s nanejvýš 40 000 obyvateli. To kvůli tomu, aby menší čerpací stanice v odříznutějších oblastech mohly snížit cenu pohonných hmot, neboť zaměstnávat lidi pouze na tankování pochopitelně stojí peníze. Řada majitelů benzinek ovšem naznačuje, že i po změně zákona zůstanou u předchozí praxe. „Naši dlouholetí zákazníci milují, když mohou přijet a popovídat si, zatímco jim natankujeme,“ dodává Shelby Perkins z Prineville.
V podstatě se tedy dá říci, že se toho změní jen velmi málo - ve městech dál bude možné tankování jen s obsluhou, na venkově přes den též a některé benzinky v noci „tankovací personál” stejně zachovají. Přesto je kolem toho velké haló a někteří začali doslova propadat panice, jak si vůbec natankují auto.
Z našeho pohledu to vypadá opravdu směšně, nicméně si zkuste představit, že jste nikdy nic takového nedělali a dělat ani nemohli. Navíc vás léta strašili tím, že pokud to zkusíte, nejenže zaplatíte pokutu, ale také vám pomalu hrozí uhoření zaživa, jenž bude následovat výbuch stanice a pak i celého města.
Ve výsledku se tak nemůžeme divit třeba jedné 62leté občance Oregonu, která uvedla, že vůbec neví, jak se benzin tankuje. A především, že takovou činnost ani dělat nechce, neboť by smrděla jako benzinka. Zajímavé ale je, že svůj komentář zveřejnila na Facebooku - s internetem a tedy počítačem či chytrým mobilem tak evidentně umí, mnohem prostší činnost však odmítá.
Jelikož takových lidí je hodně, obsluha u čerpacích stanic se evidentně ztráty zaměstnání obávat nemusí. Je tak ve výsledku sporné, zda vůbec novela zákona přinese úspory, v jaké vláda doufala. Konkurence by ovšem do této komické situace mohla vnést více rozumu - až někdo v oněch odlehlých oblastech spustí čerpací stanici bez obsluhy s citelně levnějším palivem, možná se Oregoňané ještě rádi tuhle „složitou činnost” naučí...

V Oregonu byli dosud zvyklí jen na čerpací stanice s obsluhou...
...novela zákona však někde umožňuje i samostatné tankování
A řada lidí je z toho přímo nešťastná, jiní si z paniky okolo této novinky ale také dělají legraci...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
před 9 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
před 10 hodinamiNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva