Vaše příští auto už nebude mít reproduktory. A přesto bude hrát lépe

26.6.2017 | Marek Bednář | 11 příspěvků

Tvrdí to alespoň jeden z největších dodavatelů automobilových komponent vůbec. Řešení ukáže už ve Frankfurtu, sériová výroba nemá být daleko.

Když si dnes kupujete nové auto, máte na výběr z několika verzí audiosystémů. U levných aut jde jen o počet reproduktorů, u dražších o systémy jako Canton nebo JBL, u prémiových padají i jména jako Bang & Olufsen, Burmester nebo Harman/Kardon. A jim odpovídající částky, klidně ve statisících korun.

Samozřejmě, kvalita zvuku tomu odpovídá, pořád se ale bavíme o řešení spoléhající na různý počet různě koncipovaných reproduktorů, které jsou ve většině případů vidět. Firma Continental ale říká, že vyvinula řešení, které díla všech těchto renomovaných značek předčí, a to přes fakt, že její systém nemá jediný tradiční reproduktor. A nejde o hudbu budoucnosti, ukáže ho už za pár měsíců s cílem jej vyrábět.

Continental totiž zcela změnil zaběhnutá pravidla a použil principy dynamiky zvuku z hudebních nástrojů, např. z houslí, na panely interiéru automobilu. To znamená, že systému je reproduktorem v podstatě celý interiér auta.

Běžný reproduktor funguje tak, že pomocí cívky rozkmitává membránu v patřičné frekvenci, kterou lidské ucho vnímá jako zvuk o určité výšce. Continental podobné cívky připevnil na panely interiéru a udělal z nich ozvučnice. Jistě muselo být upraveno i jejich uchycení na karoserii, aby umožňovalo kmitání, ovšem o tom se ovšem dosavadní zprávy nezmiňují.

Stejně jako u běžných reproduktorů, kde jsou různé frekvence hrány různými měniči, jsou různé interiérové panely vhodné pro různé frekvence. A-sloupky např. můžou fungovat jako výškové reproduktory, výplně dveří zase jako středové. „Podobně jako u reproduktorů, velké plochy, jako třeba stropnici nebo plato pod zadním sklem sedanu, používáme pro generování nízkých frekvencí,” vysvětlil Dimitrios Patsouras, šéf centra NVH (Noise, Vibration and Harshness, tj. hluk, vibrace a hrubost) u divize Continental Engineering.

Výsledky se dostavily - novináři, kteří už měli s touto novinkou čest, říkají, že její zvuk je řádově lepší, než jaký jsou schopni nabídnout i ti nejrenomovanější výrobci klasických reproduktorů. Auto, ve kterém měli možnost tuhle novinku vyzkoušet, bylo vybaveno také prémiovým audiosystémem Burmester pro možnost přímého srovnání. Jak v přehrávání klasické hudby, tak i popu a rocku byla novinka mnohem, mnohem lepší.

Continental i při této prezentaci potvrdil, že audiosystém je připravený pro sériovou výrobu. Představit by se měl letos v září na frankfurtském autosalonu; kdy se následně dostane do výroby a která značka ho nabídne jako první, spekulovat zatím nebudeme, ale čekali bychom něco z Německa.

Zbývají dvě otázky, které zodpoví snad Frankfurt, spíš ale až první osobní zkušenost s touto novinkou - jednak, jak na tom bude životnost interiéru, když bude spousta jeho panelů cíleně vibrovat. A jednak, jakým způsobem a s jakým úspěchem bude zajištěno, aby loketní opěrka ve dveřích nevibrovala, protože na membránu reproduktoru byste si běžně loket neodložili. To jsou ale detaily, které jistě napadlo řešit Němce, jejich nápad zní každopádně zajímavě - možná jsme na prahu revoluce v automobilových audiosystémech, která tento svět během pár let obrátí vzhůru nohama.

Vaše příští auto už nebude mít reproduktory. A přesto bude hrát lépe - 1 - Continental audiosystem bez reproduktoru 01Vaše příští auto už nebude mít reproduktory. A přesto bude hrát lépe - 2 - Continental audiosystem bez reproduktoru 02Vaše příští auto už nebude mít reproduktory. A přesto bude hrát lépe - 3 - Continental audiosystem bez reproduktoru 03
Takto Continental naznačuje, jak mají brzy fungovat audiosystémy v autech - bez reproduktorů a přesto lépe než dnes

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama