Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Viceprezident Kie otevřeně řekl, proč lidé kupují elektromobily, o planetu jim nejde
19.9.2019 | Petr Prokopec
Zákazníků elektrických aut není moc, ale existují. Proč taková auta kupují? Právě na toto téma se otevřeně rozpovídal Gregory Gillaume z Kie na základě rozsáhlého výzkumu.
Pokud přijde řeč na možné vlastnictví elektromobilu, pak se v anketách nemalé procento lidí obvykle vyjádří kladně. To není až tak překvapivé, neboť mnozí nemají problém s tím, aby relativně hlučný, ne až tak efektivní a ekologický spalovací agregát nahradila jednotka, od které lze očekávat jen ticho, vzhledem k výkonu zajímavou dynamiku a příznivý vliv na přírodu. Když ale přijde na koupi, do elektrického auta investuje málokdo.
Někteří to ale přesto dělají a okolí je obvykle má tendenci vnímat jako lidi s velkými ohledy k okolí a přírodě. U části lidí to jistě platit bude, zvláště na některých trzích, obecně to ale neplatí ani omylem - kvůli přírodě si elektrická auta nekupuje téměř nikdo, skoro všichni si je kupují pro peníze.
K takovému závěru dospěla Kia na základě dva roky trvajícího průzkumu trhu. „Lidé v Evropě v současné době kupují elektrická auta jen ve chvíli, kdy je to pro ně ekonomicky výhodné. Mysleli jsme si, že věří, že musí něco udělat pro planetu, ale po dvouletém studiu trhu víme, že tomu tak není. Hnací silou jsou opravdu jen peníze,“ uvedl v neobyčejně otevřeném prohlášení viceprezident značky Gregory Guillaume.
Narážel tím jednak na nižší provozní náklady, které ale mohou přijít ke slovu pouze tehdy, kdy pořízení elektromobilů zlevní všemožné dotace, systémy bonusů a malusů a podobná opatření. Elektromobily totiž díky tomuto způsobu mohou opravdu nakonec vycházet levněji než auta se spalovacím motorem. Typickým takovým příkladem je Norsko, kde se díky pobídkám dá často odmazat až polovina ceny. Země si přitom takovou politiku může dovolit zejména díky vývozu ropy, v podstatě tedy sice káže vodu, ovšem pouze proto, že vydělává na vínu.
I přes veškeré dotace však automobilky za zvyšující se prodeje elektromobilů příliš šťastné nejsou, na každém totiž prodělávají značnou sumu peněz. Nic jiného si ale bohužel nemohou dovolit kvůli stále přísnějším emisním normám. „Už nemůžeme prodávat pouze normální auta. S ohledem na aktuální emisní cíle potřebujeme, aby na šest nebo sedm benzinových či dieselových vozů připadl přinejmenším jeden elektromobil. A to jen kvůli limitům, které byly stanoveny pro začátek,“ dodává Guillaume s tím, že bude už jen hůře.
„Každé tři nebo čtyři roky se ovšem průměr, který bude každá značka potřebovat, aby prošla. Bude to tedy těžší a těžší. Cílem Evropské unie evidentně je plná elektrifikace,“ říká dále. Gillaume dále uvádí, že pokud se automobilky Bruselu nepodvolí, musely by přenést pokuty na zákazníky. Ti by následně museli za auta platit o 50 až 75 tisíc korun více. Je ale možné, že to bude pořád levnější než pořízení elektromobilu za standardní cenu bez podobného penále.
Gillaume je zároveň zástupcem další velké automobilky, který nedává přílišné naděje v rámci zlevnění elektromobilů. Stojí za tím hlavně baterie, jenž momentálně vyrábí jen pár společností. A ty nestíhají vykrývat ani aktuální objednávky, do budoucna tak lépe nebude. Zvláště když docházet mají vzácné kovy potřebné k jejich výrobě. V tomto ohledu ale Gillaume vidí jistou naději, neboť totéž bylo zmiňováno po několik desítek let v souvislosti s ropou.
Ovšem i tak nevidí v bateriové elektrifikaci světlo na konci tunelu, místo toho jsou takové elektromobily pouze přechodnou zastávkou směrem k vodíkové technologii. Ta ale bohužel aktuálně nemá takovou podporu. Gillaume přitom uvádí, že stávající změny jsou natolik masivní, že změní tvář celého průmyslu. Investovat je proto více než kdy jindy třeba chytře.
Je bohužel smutné, že si Brusel postavil hlavu, se kterou nepohne názor jediného odborníka. Aktuálně tak lze jako pozitivum vidět pouze tu skutečnost, že chystané elektromobily budou stylizovány více konvenčně, aby oslovily mainstreamové publikum. Dosavadní snahy o dramatický jiný styl byly totiž hnány tím, že majitelé elektromobilů se od vlastníků „špinavých aut“ chtěli více lišit. To ale již do budoucna nebude třeba, nic než elektrická auta jednoho dne v nabídce nebude. Nebo alespoň dle Bruselu být nemá.

Gregory Guillaume bateriovým elektromobilům příliš nefandí...
...považuje je pouze za nucený diktát Bruselu. Vozy jako Kia e-Soul jsou podle něj jen přestupní stanicí na nevyhnutelné cestě k vodíkové technologii
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom