Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn

Volkswagen ve snaze snížit své průměrné emise sází na motory spalující CNG. Doufá, že se dostaví podobný úspěch, jako kdysi s TDI.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn

15.8.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volkswagen ve snaze snížit své průměrné emise sází na motory spalující CNG. Doufá, že se dostaví podobný úspěch, jako kdysi s TDI.

Nenechte se zmást písmenným označením, i když to na první pohled vypadá, že se o to Wolfsburg snaží - Golf TGI není kombinace GTI a TDI, nýbrž jedním z nejnovějších produktů VW na poli úsporné jízdy na něco jiného, než je benzín nebo nafta. Sedmičkový Volkswagen Golf TGI (a i my musíme zlomek sekundy přemýšlet, než ta tři písmena poskládáme na klávesnici správně) tankuje kromě benzínu i stlačený zemní plyn. Motor TGI je tak v podstatě jednotka TSI rozšířená o schopnost spalovat další druh paliva.

Cíl snížit emise se této pohonné jednotce daří plnit celkem dobře - hodnota 92 g/100 km je u auta velikosti Golfu velmi dobrá a je to také až o 25 % méně, než by vypouštěl srovnatelně výkonný benzínový motor. Omezením již podle poslední české legislativy nejsou ani tlakové nádrže na zemní plyn - na rozdíl od LPG můžete s autem na CNG vjíždět do podzemních garáží bez problému.

V Ženevě představený model Golf VII TGI BlueMotion je tedy krůčkem na cestě ke splnění slibu Martina Winterkorna o průměrných emisích automobilky 95 g CO2/km v roce 2020. Vůz by měl jít do prodeje někdy koncem léta, verze Variant o něco později. Následně by se tento motor měl dostat i do některých MPV. Volkswagen přitom doufá, že s ním v dohledné době udělá podobnou díru do světa, jako kdysi s TDI. Zatím na trhu vozy na CNG zabírají asi 0,7 %, ale dle některých zdrojů jsou na vzestupu.

Úspora emisí CO2 tímto způsobem je v přepočtu na 1 g mnohdy levnější, než v případě elektrických hybridů. Podle některých zdrojů také máme zemního plynu dost na dalších 250 let. Vezmeme-li v však potaz, jak rychle se podobné predikce mění a jak moc jsou závislé na různých proměnných faktorech, doporučujeme tuto informaci brát s rezervou. Ostatně i ropa měla už dávno dojít.

Elektromobily nebo hybridy jsou mnohdy dost nepraktické, avšak Golf TGI je v podstatě normální auto - i co se týče doplňování paliva, které je u elektřiny hlavním problémem. Padesátilitrová benzínová nádrž, která je i protiargumentem na nedostatečnou síť čerpacích stanic CNG, má při udávané spotřebě 5,3 l/100 km přeplňované benzínové čtrnáctistovky stačit na dojezd 940 km. K tomu připočtěte dvě nádrže na CNG pod podlahou o celkové kapacitě 15 kg, jejichž obsah dle výrobce vydrží při spotřebě 3,5 kg/100 km na dalších 420 km, celkem lze ujet 1 360 kilometrů na „jedno” tankování. To znamená, že i většina naftových konkurentů bude muset zastavit kvůli prázdné nádrži dříve.

Již zmíněný motor 1,4 TSI je naladěný na 110 koní a kromě zmíněné spotřeby, která ve skutečnosti jistě bude o trochu vyšší, vypouští při provozu na CNG do ovzduší 92 g oxidu uhličitého na kilometr. To jsou dva hlavní argumenty pro volbu této pohonné jednotky, které by měly ospravedlnit i trochu vyšší cenu. Zrychlení z nuly na stovku za 10,7 s a maximálka 194 km/h tak podstatné nejsou.

Stlačený zemní plyn je zajímavá alternativa, která náklady na palivo stlačuje někam pod korunu na kilometr, a dost velká nádrž na benzín pomůže ve chvíli, kdy možnost doplnění CNG nebude v dohledu. Boom jako v případě naftových TDI z toho ale asi nebude. I když, kdo ví, budoucnost je otevřená...


Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 1 - volkswagen golf tgi

Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 2 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 002Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 3 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 004Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 4 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 008Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 5 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 010Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 6 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 014Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 7 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 016Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 8 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 018Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 9 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 023Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 10 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 039Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 11 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 048Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 12 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 052Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 13 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 055Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 14 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 111Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 15 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 116Volkswagen bojuje s emisemi po svém, chce více motorů TGI na zemní plyn - 16 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 121
VW Golf může jezdit i na zemní plyn.

Zdroje: Autoweek.nl, Automotive News Europe, Volkswagen

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.