Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW chce stavět nejbezpečnější auta světa. Jeho nové interní testy jsou doslova brutální
19.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když chcete auta stavět o hodně lépe než ostatní, musíte je úspěšně vystavit o hodně větší zátěži. Přesně to teď bude dělat VW, zajde až neuvěřitelně daleko.
Pokud jste ještě nikdy v životě nevyzkoušeli simulátor nárazu, kterým disponuje třeba ÚAMK, rozhodně to co nejrychleji napravte. Jeho základem je nakloněná rovina, po níž se pohybuje 300 kilogramů vážící dvoumístný vozík. Ten se po uvolnění samospádem rozjede a v rychlosti 12 km/h narazí do zarážek na spodním konci roviny. Ze 12 km/h asi nikomu nevstanou vlasy hrůzou na hlavě, ale při už při této rychlosti je náraz dosti nepříjemný.
Při opravdové nehodě v reálném automobilu byste prý stejné pocity zažili při 30 km/h, to kvůli tomu, že se vozík simulátoru zastaví bez borcení deformačních zón auta rychleji. Ani třícítka se nezdá být zrovna moc, nicméně od pásů už budete mít modřiny a slabším jedincům se možná neprotočí jen panenky, ale možná i žaludek.
Proč o tom ale vůbec hovoříme? Především kvůli nárazovým testům. Ty prováděné pod hlavičkou Euro NCAP se odehrávají při rychlost 64 km/h, což je více než dvojnásobné tempo vůči onomu simulátoru. Může se to zdát jako relativně malý rozdíl, je ale třeba si uvědomit, že důsledky nárazu se zintenzivňují se čtvercem rychlosti. Jinými slovy, nabourat v 10 nebo 20 km/h není dvakrát, ale čtyřikrát horší. Proto je už 64 km/h v současných testech pořádná rána.
Rychlost zvolená pro testy odpovídá statistikám, dle kterých se většina nehod odehrává při nižším tempu. Je to logické - i když se na silnicích nejčastěji jezdí něco 90 a 130 km/h, před většinou nehod dojde k nějakému tomu zpomalení. Tomuto stavu výrobci přizpůsobují i konstrukci automobilu a staví jej tak, aby co nejlépe odolal nanejvýš takovým nárazům. Neznamená to samozřejmě, že by vám po překročení 64 km/h hrozila jistá smrt, nicméně stále platí ona nepřímá úměra a riziko pochopitelně roste.
Volkswagen ale nyní říká, že nechce jít s davem a svá auta učiní odolná i podstatně intenzivnějším nárazům. Jeho příští modely mají za cíl být těmi nejbezpečnějšími vůbec a právě kvůli tomu se Němci rozhodli postavit zcela nové centrum zaměřené na bezpečnost. To se bude nalézat ve Wolfsburgu v nové třípatrové budově, která bude postavena v již existujícím areálu.
Středobodem všeho budou nové „sáně“. Tedy systém s kolejnicemi zabudovanými v podlaze, který umožní jak vystřelení vozu proti překážce, tak naopak vystřelení překážky proti vozu. Vůbec poprvé tedy může být podélná i příčná tuhost aut testována na jedné kolejnici, přičemž VW bude moci dokonce simulovat i nehody, při kterých budou zasahovat prvky jako autonomní brzdy.
Centrum bude postaveno tak, že zatímco jeden vůz bude testován na 140 metrů dlouhé kolejnici, technici budou moci již připravovat zkoušku druhého. Tímto způsobem bude moci ročně dojít k testům až 800 aut, tedy více než dvou denně. Nejpodstatnější přitom je, že testované modely mohou vážit až tři tuny a systém je dokáže rozpohybovat až na rychlost 100 km/h.
Půjde tedy ještě o více jak o polovinu vyšší rychlost než v případě současných crash testů. Náraz auta v takové rychlosti do pevné překážky, to už je bez nadsázky brutalita. V praxi jde o něco velmi neobvyklého a troufneme si říci, že dnes bez nějaké šťastné shody okolností vede vždy ke smrtelným zraněním. Volkswagen chce, aby v jeho autech bylo možné přežít i to a byť si nejsme jisti, jak moc reálný cíl to je, fandíme mu - snažit se dělat více, než se po vás nezbytně chce, to je vždy hodné ocenění...
VW chystá nové centrum zaměřené na vývoj bezpečnosti, kde bude možné suplovat havárie při rychlostech až 100 km/h








Takové Euro NCAP přitom při testech, jimiž loni prošel i Arteon, počítá u čelních nárazů s rychlostí 64 km/h. To je nesrovnatelně nižší rychlost
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 10:18 - bojler
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
