Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW chce stavět nejbezpečnější auta světa. Jeho nové interní testy jsou doslova brutální
19.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když chcete auta stavět o hodně lépe než ostatní, musíte je úspěšně vystavit o hodně větší zátěži. Přesně to teď bude dělat VW, zajde až neuvěřitelně daleko.
Pokud jste ještě nikdy v životě nevyzkoušeli simulátor nárazu, kterým disponuje třeba ÚAMK, rozhodně to co nejrychleji napravte. Jeho základem je nakloněná rovina, po níž se pohybuje 300 kilogramů vážící dvoumístný vozík. Ten se po uvolnění samospádem rozjede a v rychlosti 12 km/h narazí do zarážek na spodním konci roviny. Ze 12 km/h asi nikomu nevstanou vlasy hrůzou na hlavě, ale při už při této rychlosti je náraz dosti nepříjemný.
Při opravdové nehodě v reálném automobilu byste prý stejné pocity zažili při 30 km/h, to kvůli tomu, že se vozík simulátoru zastaví bez borcení deformačních zón auta rychleji. Ani třícítka se nezdá být zrovna moc, nicméně od pásů už budete mít modřiny a slabším jedincům se možná neprotočí jen panenky, ale možná i žaludek.
Proč o tom ale vůbec hovoříme? Především kvůli nárazovým testům. Ty prováděné pod hlavičkou Euro NCAP se odehrávají při rychlost 64 km/h, což je více než dvojnásobné tempo vůči onomu simulátoru. Může se to zdát jako relativně malý rozdíl, je ale třeba si uvědomit, že důsledky nárazu se zintenzivňují se čtvercem rychlosti. Jinými slovy, nabourat v 10 nebo 20 km/h není dvakrát, ale čtyřikrát horší. Proto je už 64 km/h v současných testech pořádná rána.
Rychlost zvolená pro testy odpovídá statistikám, dle kterých se většina nehod odehrává při nižším tempu. Je to logické - i když se na silnicích nejčastěji jezdí něco 90 a 130 km/h, před většinou nehod dojde k nějakému tomu zpomalení. Tomuto stavu výrobci přizpůsobují i konstrukci automobilu a staví jej tak, aby co nejlépe odolal nanejvýš takovým nárazům. Neznamená to samozřejmě, že by vám po překročení 64 km/h hrozila jistá smrt, nicméně stále platí ona nepřímá úměra a riziko pochopitelně roste.
Volkswagen ale nyní říká, že nechce jít s davem a svá auta učiní odolná i podstatně intenzivnějším nárazům. Jeho příští modely mají za cíl být těmi nejbezpečnějšími vůbec a právě kvůli tomu se Němci rozhodli postavit zcela nové centrum zaměřené na bezpečnost. To se bude nalézat ve Wolfsburgu v nové třípatrové budově, která bude postavena v již existujícím areálu.
Středobodem všeho budou nové „sáně“. Tedy systém s kolejnicemi zabudovanými v podlaze, který umožní jak vystřelení vozu proti překážce, tak naopak vystřelení překážky proti vozu. Vůbec poprvé tedy může být podélná i příčná tuhost aut testována na jedné kolejnici, přičemž VW bude moci dokonce simulovat i nehody, při kterých budou zasahovat prvky jako autonomní brzdy.
Centrum bude postaveno tak, že zatímco jeden vůz bude testován na 140 metrů dlouhé kolejnici, technici budou moci již připravovat zkoušku druhého. Tímto způsobem bude moci ročně dojít k testům až 800 aut, tedy více než dvou denně. Nejpodstatnější přitom je, že testované modely mohou vážit až tři tuny a systém je dokáže rozpohybovat až na rychlost 100 km/h.
Půjde tedy ještě o více jak o polovinu vyšší rychlost než v případě současných crash testů. Náraz auta v takové rychlosti do pevné překážky, to už je bez nadsázky brutalita. V praxi jde o něco velmi neobvyklého a troufneme si říci, že dnes bez nějaké šťastné shody okolností vede vždy ke smrtelným zraněním. Volkswagen chce, aby v jeho autech bylo možné přežít i to a byť si nejsme jisti, jak moc reálný cíl to je, fandíme mu - snažit se dělat více, než se po vás nezbytně chce, to je vždy hodné ocenění...
VW chystá nové centrum zaměřené na vývoj bezpečnosti, kde bude možné suplovat havárie při rychlostech až 100 km/h
Takové Euro NCAP přitom při testech, jimiž loni prošel i Arteon, počítá u čelních nárazů s rychlostí 64 km/h. To je nesrovnatelně nižší rychlost
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva