Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu
12.12.2018 | Petr Prokopec
Někteří budou Němce za tento krok chválit, neboť jím ve výsledku ulevili životnímu prostředí. Problém je ale v tom, že prodejem aut jinak určených ke zničení uvedli zákazníky v omyl.
Když automobilka chystá nějaký nový model, běžně postupuje tak, že než jej naservíruje zákazníkům v sériovém provedení, vyrobí řadu jeho vývojových verzí. Pokud pomineme Teslu a její snahy o inovace, výrobci běžně zhruba osmnáct měsíců před začátkem prodeje posílají na silnice prototypy, na kterých ladí vlastnosti výsledného produktu. Tamtéž pak o nějaký rok později míří i předprodukční série, která slouží k ověření a nastavení kvality výroby.
Ve chvíli, kdy jsou produkt i výroba prakticky bezchybné (tak tomu sice ve skutečnosti není, nicméně většina porodních bolístek je v této fázi již vychytána), se montážní linky rozjedou naplno. Teprve auta, která vznikla v rámci této fáze, by měli dostat zákazníci, dříve vyrobené vozy by měly být zničeny, i když jsou na první pohled k nerozeznání od těch, které automobilka vyrobí později.
Proč o tom ale mluvíme? Ne kvůli Tesle, třebaže zrovna tato automobilka měla kvůli vynechání částí tohoto obvyklého procesu neskutečnou spoustu potíží s rozjezdem nového Modelu 3. My se dnes přesuneme z kalifornského Fremontu do německého Wolfsburgu, kde musí Volkswagen řešit další průšvih související právě s výše zmíněným.
Z interních auditů provedených v roce 2016 vyplynulo, že během předchozích deseti let automobilka prodala zhruba 17 tisíc vozů, jež vznikly v rámci předprodukčních sérií. To zní na první pohled chvályhodně, neboť lidé nezřídka kritizují ono ničení aut, na kterých může být specifický třeba jen nesériový kus plastu v okolí zadních sedadel. Kdyby o tom věděli jak zákazníci, tak příslušné úřady, nikdo by si nemohl stěžovat, jenže VW o tom nikomu neřekl a auta prostě prodal jako ta sériová.
Současný šéf VW Group Herbert Diess se o problému dozvěděl v červenci 2016, nicméně trvalo dlouhé dva roky, než se pokusil o nápravu. Teprve před pár dny značka obeslala své zákazníky, omluvila se jim a v požádala je, aby z bezpečnostních důvodů své vozy vrátili zpátky. Samozřejmě za plnou cenu, byť možná je i výměna za nové auto.
Že nejde o záležitost, nad kterou lze mávnout rukou, svědčí skutečnost, že minimálně u 9 063 kusů nikdo neví, v jakém jsou vlastně stavu. Kvůli korekcím výroby mohlo u toho či onoho vozu dojít k instalaci nového prvku, či naopak mohl být někde některý odebrán. Auditoři tak naznačují, že zde existuje vážné bezpečnostní riziko. Automobilka tak musí přinejmenším 5 555 dotčených aut stáhnout ze silnic, jakkoliv mohou mít za sebou 10 let zcela bezproblémového provozu.
Na jedné straně lze celou záležitost pochopit - auta byla vyrobená a ukázala se být způsobilá k jízdě, pročež VW v podstatě již dále nezatěžoval životní prostředí jejich sešrotováním a výrobou náhrady, ale místo toho je jednoduše předal zákazníkům. A jak jsme již zmínili, pokud by ti byli o všem informováni, bylo by vše v pořádku. Jenže VW měl zfalšovat průvodní dokumenty, ač oficiálně tvrdí pravý opak. Kromě toho došlo i k odstranění originálních sériových čísel.
Nyní tedy spadla klec, v září Volkswagen po dlouhém váhání konečně o celé záležitosti informoval německou federální autoritu KBA, jež následně uvědomila Evropskou unii. Značka tedy musí řešit další škraloup, který může nahlodat důvěru v ní - její zákaznici si nyní nemohou být jisti, co si vlastně koupili a to samé rázem platí i pro zájemce o ojeté Volkswageny. Němci mohou jen doufat, aby se z dosavadních zjištění nevyklubal ještě větší škraloup, celá Dieselgate se také rozjížděla pomalu...
Po kauze Dieselgate má Volkswagen na krku další skandál, po léta totiž zákazníkům prodával auta z předprodukčních sérií, jejich původ však nejen zamlčel, ale i zfalšoval
Stávající šéf koncernu Herbert Diess o všem ví již od roku 2016, ovšem teprve letos v prosinci automobilka konečně začala jednat
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před hodinou - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 2 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 4 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 5 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam