Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda
13.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Škody způsobené Dieselgate na už tak nedokonalé pověsti VW v USA jsou dle Ferdinanda Dudenhoeffera tak velké, že měl trh sám opustit.
Kauza Dieselgate je stále jednou z nejsledovanějších afér posledních měsíců, v Evropě už ale dění kolem ní pozvolna utichá. Ne tak v USA, tam si zatím VW stále nemůže být jist všemi důsledky. Ať už ale budou jakékoli, je jasné, že dopad kauzy na jeho zaoceánské aktivity bude mnohem větší než na Starém kontinentu - v USA je mezi automobilkami podstatně slabším hráčem a snášet přitom bude muset podstatně tvrdší rány.
Cestu ven z těchto patálií zatím nezná ani sám Volkswagen, ač sám jistě přemýšlí o různých východiscích. A přemýšlejí i jiní, někdy nahlas. Možná chtějí svými názory zaujmout samotný Volkswagen, který by se jejich nápadu chytil, možná se pouze chtějí zviditelnit. Do jaké z těchto skupin patří respektovaný německý profesor Ferdinand Dudenhoeffer, není jisté, jeho názory na tuto kauzu ale aktuálně zaujaly minimálně média.
Ředitel Centra pro automobilový výzkum při Univerzitě v Duisburgu-Essenu totiž uvedl, že koncern VW Group by měl ukončit veškeré aktivity značky Volkswagen na americkém kontinentu. Pokud tak neučiní, čeká jej nekonečný a zejména extrémně drahý boj o znovuzískání přízně a důvěry zákazníků, který nemusí vyhrát.
„Američané kvůli Dieselgate už nechtějí diesely a pro VW tak bude obtížné nabízet s úspěchem své vozy v USA. To je velké břemeno, americká veřejnost navíc nemá ráda, když někdo podvádí. Je otázkou, jak si VW může poradit s tím, že jeho potenciální zákazníci budou dokola konfrontováni s image podvádějící firmy,” řekl doslova Dudenhoeffer.
Tato slova určitě mají své opodstatnění. Situace Volkswagenu je nelehká, neboť kauza silně zasahuje jeho image, která není srovnatelná s tou, jakou požívá v Evropě. Němci o přízeň americké klientely vždy pouze bojovali a vesměs s omezenými úspěchy. A když už si v posledních letech udělali jméno alespoň s motory TDI, skončilo to fiaskem.
Tento stav potvrzuje Jack Nerad ze společnosti Kelley Blue Book. Podle nějž německá značka pouze každých pár let naznačí, že to s Amerikou myslí vážně, což trvá asi rok, ale poté veškerý humbuk utichne. „A to se opakuje již nějakých 30 let. Oni jsou zaměřeni na produkty, které fungují v Evropě, nemají nic konkurenceschopného, a to není recept na úspěch,” říká Nerad s tím, že by VW v Americe potřeboval úplně jiné modely - jeho evropské hvězdy či Passat vypraný na 40° Američanům tolik neříkají. V tomto by mu jistě Dudenhoeffer neodporoval, pozoruhodné ovšem je, jaké východisko z celé věci navrhuje.
Říká, že pokud VW Group chce být i nadále pevnou součástí amerického trhu, pak by kromě značek jako Audi či Porsche měl se značkou Volkswagen trh zcela opustit a nahradit ji jinou, v USA neposkrvněnou - Škodou. Ta dle Dudenhoeffera daným skandálem není nikterak zatížena, a tak může jen překvapit. Využila by tamní existující sítě dealerů a dalších nezbytností a o přízeň zákazníků by bojovala od nuly.
Je však otázkou, čím by Škoda mohla ve Státech zaujmout, neboť Volkswagenu je vyčítána kupříkladu omezená nabídka SUV. Nicméně taková Škoda oproti jich má ještě méně a když už něco má, jsou to stejně obdoby modelů VW, třebaže prostornější, což by v USA mohlo fungovat. Přesto nelze očekávat, že by Dudenhoefferovo doporučení padlo na úrodnou půdu, k čemuž se ostatně přiklání i někteří analytici. Kupříkladu Arndt Ellinghorst ze společnosti Evercore ISI naznačuje, že „VW již má ve Státech zapuštěné kořeny a pouze musí překonat dieselový skandál a začít nabízet ty správné produkty, nikoliv jen zámořské verze evropských modelů. Odstartovat s novou značkou, která by navíc ihned získala nálepku nízkonákladové východoevropské, nedává smysl.“
Dudenhoeffer ale trvá na svém, Volkswagen je prý ve Státech natolik oslaben, že by raději měl své aktivity skutečně ukončit a místo přenechat perspektivnější značky. S ohledem na zmíněné předpokládáme, že VW své americké showroomy neopustí, což je výsledek, s nímž nakonec počítá i sám Dudenhoeffer. Podle něj chce v zámoří uspět především hlavní akcionář koncernu, tedy rodina Porsche, která „tam má historické kořeny a odchod ze Států by její pýcha jen těžce nesla“. Škoda se tedy nejspíše za oceán nepodívá, i když nedávná exkurze Superbu naznačila, že zas až tak odmítaná by být nemusela. Začínat s čistým štítem někdy nemusí být... na škodu.











Škoda Superb se svého dočkala v zámoří kladných reakcí, analytici však vidí nahrazení Volkswagenu českou značkou jako nesmysl a zbožné přání profesora Dudenhoeffera
Zdroj: Forbes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
před 10 hodinami
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford přijde s náhradou za Focus a hlava nám to nebere, bude to doslova popadesáté totéž
před 3 hodinami
Lamborghini míří do nové éry, vize jeho budoucnosti naznačuje návrat k radikálním designům
před 4 hodinami
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
před 6 hodinami
Experti varují před vysokou poruchovostí baterií používaných v Teslách, umírají ve velkém a hodně brzy
před 7 hodinami
Věřte nebo ne, ale tohle je nejnovější Kalašnikov. Je to motorka s vozíčkem, vlastně pořádným „vozejkem”
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.05. 19:10 - Brus
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- Politický koutek 12.05. 15:50 - pavproch
- BMW Divize 12.05. 14:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 20:51 - Snowman000
