Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW se pochlubil novým větrným tunelem. Nejsou to ale jen vyhozené peníze?
7.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejprogresivnější výrobci aut se dnes při vývoji nových aut přiklánějí spíše k pokročilým počítačovým simulací, VW přes investoval miliardy „kamenného krámu“.
Je větrný tunel ještě dnes k něčemu? Možná si říkáte, co je to za hloupou otázku, vždyť jde o nedílnou součást vývoje aut. V současné době by navíc jeho význam měl být ještě větší než v minulosti, neboť důraz je kladen zejména na snížení spotřeby. Toho lze dosáhnout dokonalou aerodynamikou, jež se ladí právě ve větrných tunelech. Či spíše bychom měli říci, že tomu tak donedávna skutečně bylo, momentálně však stále větší roli přebírají počítače.
Mluvili jsme o tom již v souvislosti s větrným tunelem Ferrari, který vyšel na čtvrt miliardy korun. Mohlo by se zdát, že je mu k ničemu, italská automobilka stejně jako mnozí další výrobci užívá program Powerflow od společnosti Exa, který obtékání vzduchu umožňuje zkoumat v digitálním světě. Ferrari možná ještě tunel použije kvůli ověření platnosti výpočtů, Tesla nebo Jaguar už ale neobtěžují ani tím. „Už u XE jsme neprováděli žádná ověření aerodynamiky ve větrném tunelu a nepostavili jsme jediný prototyp, který by měl k tomuto účelu sloužit,” říkají na adresu vývoje nových aut Britové.
Ve světle těchto faktů je tedy překvapivé, že se novým větrným tunelem pochlubil i Volkswagen. I ten používá program firmy Exa využívá. Navíc jeho účet už dva roky zatěžuje dieselový skandál, v jehož důsledku utahuje šrouby na všech myslitelných místech. Na první pohled je tak skoro nepochopitelné, že značka investovala 100 milionů Eur (cca 2,6 mld. Kč) právě do stavby nového tunelu.
Pokud se ovšem na projekt podíváme v širších souvislostech, možná bude dávat smysl. Počítačové simulace totiž nejsou vše, zvláště v době, kdy dochází ke změně metodiky měření spotřeby, která má nyní více reflektovat reálný svět. Volkswagen navíc oznámil, že hodlá do konce dekády kompletně modernizovat své portfolio a zároveň vyrukovat s novými vozy - značka tak aktuálně pracuje na více než 50 novinkách.
Nové vývojové centrum, jehož součástí větrný tunel je a které se rozprostírá na 8 800 metrech čtverečních ve Wolfsburgu, tak bude na 100 % součástí této modernizace a expanze. Podle automobilky určí aerodynamický koeficient vozu za pouhých 20 minut, zatímco pokročilé počítačové kalkulace by zabraly několik dní. Navíc lze takto detekovat i různé problémy, jež by počítače beroucí v potaz pouze modely neodhalily.
Uvnitř tunelu lze simulovat vítr o rychlosti až 250 km/h, stejně jako může VW nastavit různé teplotní podmínky v rozmezí -30 až +60 stupňů Celsia. Tím ale benefity nekončí, zároveň lze přidat i sněžení, déšť či až 95procentní vlhkost. Provoz tunelu je přitom nebývale tichý, při simulaci větru o rychlosti 160 km/h navenek generuje pouze 65 decibelů.
Můžeme pak jen dodat, že práce na tunelu odstartovaly v červnu 2014, s ohledem na rozlehlost centra se tedy jedná o pořádný kalup. To ale ve výsledku nepřekvapí, neboť tunel má hrát velkou roli při vývoji elektrifikovaných vozů, kterých chce celý koncern přivést na trh během pár let hned tři desítky. Můžeme tedy jen očekávat, že služeb nového centra budou využívat i další koncernové značky.
Volkswagen se pochlubil novým větrným tunelem za 2,6 miliardy korun. Prý má být daleko rychlejší než počítačové simulace, navíc značce ušetří nemalé peníze replikací různého prostředí, za kterým nebude muset cestovat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB