VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech

Když je řeč o překážkách rozšíření elektrických aut, cena je obvykle zmiňována jako ta hlavní. Jak je vidno ze zkušeností Němců, jen její razantní snížení vysoký odbyt nezajistí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech

7.10.2019 | Petr Miler

Když je řeč o překážkách rozšíření elektrických aut, cena je obvykle zmiňována jako ta hlavní. Jak je vidno ze zkušeností Němců, jen její razantní snížení vysoký odbyt nezajistí.

Skoro před přesně před měsícem jsme psali tom, jak jsou automobilky nešťastné z blížících se časů. Jejich obavy mají více důvodů, na starém kontinentu jsou ale tou hlavní nové regulace Evropské unie, které od ledna zakotvují maximální spotřebu aut skrze nový limit emisí CO2. Ten činí 95 gramů na kilometr v průměru na každý prodaný vůz, což v případě benzinových aut odpovídá spotřebě 4,1 l/100 km, u dieselů 3,6 l/100 km. Příští rok přitom mohou výrobci ještě počítat s jistými úlevami, nový limit se dotýká „jen” 95 % produkce. Od roku 2021 bude platit naplno.

Zmíněná spotřeba je tak nízká, že takové nebo jejího ekvivalentu není možné u aut současného charakteru žádným způsobem dosáhnout, jedna úleva ale existuje - elektromobily. Jejich spotřebu EU počítá jako nulovou, i když to není pravda, takže stačí prodat jedno auto s emisemi 190 g CO2/km a k němu jeden elektromobil a... tadadá - jste na úrovni 95 g CO2/km.

Zní to jednoduše, má to ale jeden háček. Vlastně je to pořádný hák - elektromobily skoro nikdo nechce. Existuje sorta lidí, kteří po nich touží, existují i tací, kteří jsou ochotni je přijmout za své, ale dohromady jde o příliš málo lidí na to, aby to automobilky spasilo. Aby nové limity splnily, nemusí být každé druhé prodané auto elektrické, 20-30 procent to ale chtít bude. Firmám tak dělá těžkou hlavu obtížně rozlousknutelné dilema - buď nabízet auta, která lidé chtějí, ale s ohledem na zmíněné pokuty za nadlimitní emise na nich bude obtížné něco vydělat. A nebo nabízet auta, o která lidé nestojí, pokuty s nimi spojené jsou ale nulové.

Že elektromobily jsou obtížně prodejné zboží za jakoukoli cenu, nejlépe ukazuje čerstvá zkušenost Němců. Ti se před příchodem nové generace Golfu snaží vyprodat zásoby té stávající, která je nabízena i jako elektrický e-Golf. A není přehnané říci, že se jej na rozdíl od ostatních provedení nemohou zbavit.

V srpnu jsme psali o tom, že o něj lidé nestojí ani poté, co cena padla pod úroveň verze TDI, a tak musely přijít další podpory. Profesor Ferdinand Dudenhöffer z institutu CAR při univerzitě Duisburg-Essen ve své zprávě informuje, že ceny e-Golfu jsou v současné době o 42 procent níže oproti výchozí ceníkové ceně ještě ze začátku letošního roku. Původně byl k mání za 35 900 Eur, VW cenu snížil na 31 900 Eur a přidalo se 4 000 Eur státní podpory. Ani to k rozhýbání prodejů nevedlo, a tak VW přidal obchodní slevy snižující ceny až k 20 760 Eur (535 tisíc Kč). To v tuto chvíli dělá z elektromobilu vůbec nejlevnější verzi Golfu - ani základní benzin není v Německu k mání levněji.

Tabulka níže dokládá, že navzdory slevám zůstává tržní podíl elektrické varianty v posledních dvou letech stabilní a je těžké ji „vnutit” zákazníkům nad rámec těch, kteří o ní stojí z jiných než ekonomických důvodů. Dudenhöffer nechodí okolo horké kaše dlouho - výsledky e-Golfu hodnotí jako fiasko.

„Méně než 4 procenta všech prodaných Golfů v Německu jsou e-Golfy. S hybridní verzí GTE se nepodařilo dosáhnout ani 2 procent. Myslím, že je fér říci, že jak e-Golf, tak plug-in hybrid GTE jsou prodejní propadáky,” uvádí Dudenhöffer. Elektromobily zkrátka v prvé řadě nejsou s to nahradit existující auta svou praktickou využitelností a lidé je nechtějí ani za tu cenu, že mohou být levnější provozně a teď i na pořízení. Pro automobilky bude opravdu těžké se s příštími léty působení v Evropě vypořádat.


VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 1 - VW e-Golf podil na trhu Nemecko 2019 tab 01
Vývoj tržního podílu e-Golfu v Německu ukazuje, že zájem o něj neroste ani v době obrovských cenových zvýhodnění

VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 2 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 01VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 3 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 02VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 4 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 03VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 5 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 04VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 6 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 05VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 7 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 06VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 8 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 07VW se v Německu dál marně snaží prodat elektrický Golf, už je nejlevnější ze všech - 9 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 08
Elektrická verze Golfu je pro zákazníky tak nezajímavá, že zájem o ní zásadně nezvýšilo ani zlevnění výrazně pod úroveň v mnohém srovnatelného Golfu 2,0 TDI. A tak musely přijít další slevy, které jej činí dokonce levnějším než základní benzin

Zdroj: Focus

Petr Miler

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama