Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW vyčlení část svých značek do oddělené firmy. Analytici říkají, že je to geniální
11.9.2018 | Petr Prokopec
Koncern Volkswagen dnes sdružuje spoustu značek do jedné obří společnosti. To se ale změní a i když to na první pohled vypadá jako nudná škatulata, ve skutečnosti to může Němcům vrátit tolik chybějící klid.
Pod křídla koncernu VW dnes spadá spousta automobilových značek, českou Škodu nevyjímaje. Aktuální hodnota celého koncernu optikou jeho tržní kapitalizace činí v tuto chvíli necelých 80 miliard dolarů (cca 1,76 bilionu korun), což je... málo. Jakkoliv to může leckomu přijít jako nepředstavitelná částka, je to na společnost takového významu a velikosti opravdu nízké číslo. Stačí uvědomit, že srovnatelná Toyota atakuje hranici 200 miliard dolarů a třeba Tesla jakožto jediná značka s nepatrnými prodeji je nyní na 60 % hodnoty VW Group. A to proti ní stojí automobilky jako Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche a další.
Právě tato nevyrovnanost přiměla VW Group, aby začal uvažovat o zásadních strukturálních změnách. Jak proto naznačil finanční šéf celého impéria Frank Witter, část koncernových značek by mohla být vyčleněna do samostatné firmy, čímž by vznikla tzv. super-prémiová divize. Do té by spadaly hned čtyři z výše jmenovaných značek, tedy Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Italská automobilka by nově byla zařazena pod Porsche, ačkoliv prozatím je ve vlastnictví Audi, ale to je organizační detail.
Pokud si při pohledu na tuto rošádu začínáte ťukat na čelo, musíme vás zarazit. Dle všeho jde totiž o chytrý krok, který by nepřinesl jen vyšší efektivitu u zmíněných značek. Analytik Bloombergu Michael Dean dokonce říká, že je to geniální nápad odhaduje, že pokud by tato super-prémiová divize byla zalistována na burze, její hodnota by se mohla vyšplhat až na více než 120 miliard dolarů (2,66 bilionu korun). Tedy jinými slovy, mohla by mít vyšší hodnotu než celý současný koncern VW.
Dáno je to samozřejmě tím, že ani jedna z těchto automobilek není zatížena dieselovým skandálem jako Volkswagen a Audi. A platí to i pro Porsche, ačkoliv to motory TDI také nabízelo. Nicméně ani v tomto případě vlastně stín viny nedolehl na samotné Porsche, ale znovu na VW. Kromě toho je pak velkým aktivem této čtveřice skutečnost, že generují 60 % zisku celého koncernu.
Suma sumárum, super-prémiová divize je extrémně zisková a bez jakéhokoliv škraloupu. Navíc by sdružovala jedny z nejžádanějších značek na světě. Vůbec nás tedy vlastně nepřekvapuje, že VW Group takový krok zvažuje. Zvláště nyní, kdy má Volkswagen za sebou první den u německého soudu s investory, kteří jej žalují o zhruba 10 miliard Eur (257 mld. Kč). Stojí za tím samozřejmě kauza Dieselgate a fakt, že je VW o problému neinformoval.
Veškerá tato negativa se přitom v rámci hodnoty projevují na celém koncernu, padají tedy i na Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Jejich separací a úpisem části akcií na burze by však do kasy VW Group přitekly několikanásobně vyšší sumy, než jaké koncern za celý skandál vydal. Witter ovšem dodal, že k tomuto kroku nedojde hned, dříve VW Group vyčlení jako separátní entitu divizi nákladních vozů.
Podobný nápad měl kdysi Ford, který v roce 1999 stvořil tzv. Premier Automotive Group. Pod tu tehdy spadal Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Volvo, Lincoln a Mercury. Experiment ale skončil nešťastně a všechny evropské značky Ford nakonec prodal, Mercury poslal k ledu a ponechal si pouze Lincoln. Dá se ale předpokládat, že VW Group by jako sedláci u Chlumce neskončil, všechny jeho zmíněné značky jsou dnes - na rozdíl od svého času těch „fordích” - velmi úspěšné.






























VW Group zvažuje vytvoření super-prémiové divize, do které by spadalo Bentley...
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 10 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 5 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 6 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 18:56 - Stepan
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
