VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk

Skandál s odpojovacím zařízením by německou automobilku mohl stát až 2,1 bln. Kč, hlavně kvůli Američanům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk

5.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Skandál s odpojovacím zařízením by německou automobilku mohl stát až 2,1 bln. Kč, hlavně kvůli Američanům.

Kauza Dieselgate plní stránky všech světových médií již déle než dva týdny. V tomto ohledu je to jeden z největších skandálů automobilové historie, pročež se nikdo nemůže divit tomu, že se k danému tématu neustále vracíme, i když si o celé věci myslíme své.

Nejinak je tomu i dnes, neboť do rukou německého Bildu se dostaly útržky z interní komunikace inženýrů Volkswagenu. Mimo to jsou na světě odhady banky Credit Suisse, která naznačuje, že německou automobilku bude podvod se softwarem stát opravdový majlant. A aby toho nebylo málo, pak zde máme ještě zprávy související s bývalým šéfem Volkswagenu Martinem Winterkornem, který není tak ze hry, jak se mohlo zdát.

Začněme onou interní komunikací, která se datuje k roku 2008. V té době byla rodina motorů TDI EA 189 již na světě, nicméně zejména americký trh se chystal k razantnímu poklesu povolených emisí NOx. Podle inženýrů Volkswagenu by připojení nádržky na koncentrovaný roztok močoviny AdBlue byl příliš drahým řešením, díky kterému by muselo dojít k citelnému podražení nabízených modelů a tím k menší konkurenceschopnosti. Dalším řešením pak mohlo být ponechání cen na předchozích úrovních, v té chvíli by ovšem Němci prodělávali.

Výsledkem této zapeklité situace byla ona „odpojovací zařízení”, srozumitelnější mluvou software, který měl měnit chování motoru při testu emisí a teď už víme, že to zvládal na jedničku. Jeho samotnou přípravu neměl na starosti Volkswagen, ale Bosch a Continental. První zmiňovaná firma nyní prohlašuje, že řešení sice připravila, ale pouze pro testovací účely a Volkswagen varovala o nelegální podstatě věci, což navazuje na její předchozí hru s veřejným míněním ve stejném duchu. Druhá pro změnu jakékoliv zapojení do skandálu absolutně popírá. Zda jí ale můžeme věřit či nikoliv, to nejspíše prokáže probíhající vyšetřování.

Podstatné z celé věci je, že se na celý blaf inženýři od Volkswagenu cíleně připravovali. Aktuálně sice není jasné, kdo k takovému jednání dal pokyn, je ale zřejmé, že za jeho důsledky bude muset Volkswagen zaplatit. Je však otázkou, jak vysoké náklady pro Němce budou.

Momentálně automobilka dala stranou 6,5 miliardy Eur (cca 176,56 miliard korun). Bankovní dům Credit Suisse však ve své analýze zachází mnohem dále a naznačuje, že ve výsledku by Volkswagen mohl celý skandál stát 78 miliard Eur (2,119 bilionu Kč).

To je nejvyšší možná suma, která je dle mluvčího značky „pouhou spekulací. Kalkulace jsou nesmyslné.“ Ani nejnižší odhad Credit Suisse, tedy 23 miliard Eur (624,75 mld. Kč), ovšem příliš nekoresponduje s aktuálně odloženou částkou Volkswagenu, kterou převyšuje třiapůlkrát. Vše totiž bude záviset i na soudních sporech, neboť zejména američtí majitelé koncernových vozů se jednoduše nespokojí s možným propadem zůstatkové hodnoty.

Podle bankovního domu se možná Volkswagen pokusí tyto zákazníky uchlácholit tím, že lidu nabídne nové vozy s velkou slevou namísto varianty „finanční odškodné“. Pokud by totiž došlo na tento krok, pak by dle Credit Suisse mohla kompenzace přijít německou automobilku na 33 miliard Eur (896,4 mld. Kč), tedy prakticky polovinu z onoho maximálního balíku.

Jak vysoké však Volkswagen nakonec zaplatí odškodné, to je prozatím ve hvězdách. Vše totiž bude záviset na počtu žalob. Zákaznické kompenzace však nejsou jedinou újmou, se kterou se automobilka musí smířit. Dále na řadě je pokles hodnoty akcií, jenž by dle Credit Suisse měly spadnout až na 82 Eur (2 230 Kč) za kus. Tedy o dalších 20 procent vůči současnému stavu. Za ony dva týdny, po které skandál trvá, přitom akcie VW poklesly o nemalých 37 %.

Není tedy divu, že budoucí předseda koncernu Hans Dieter Pötsch o víkendu prohlásil, že celý skandál „ohrožuje společnost v její další existenci“. Samotná automobilka se k onomu výroku odmítla vyjádřit, přičemž ještě donedávna jsme o něčem takovém mohli pochybovat. Pokud však výše zmíněný maximální odhad Credit Suisse bude správný, pak půjde o sumu, s níž může mít i tak obří firma vykazující zisky okolo 10 miliard Eur ročně, problém se vypořádat.

K naplnění tohoto černého scénáře ale snad nedojde, neboť v takovém případě by v ohrožení byla i budoucnost značek jako Bugatti, Lamborghini nebo Porsche. Již nyní ostatně má skandál negativní dopad na leasingovou společnost Volkswagen Financial Services. Německá kancléřka Angela Merkel pak doufá, že kauza neovlivní rovněž názor na tamní ekonomiku, která by dle jejích slov měla zůstat nadále „důvěryhodná“.

Dodat pak již můžeme pouze onu zmínku směřujícímu k Martinu Winterkornovi, který sice rezignoval na svůj post šéfa VW Group, nicméně v koncernu i nadále zastává důležité funkce. Je totiž kupříkladu šéfem holdingové společnosti Porsche SE, tedy největšího akcionáře Volkswagenu. Kromě toho je také ve vedení Audi či Scania Truck and Bus GmbH.

Momentálně není známo, zda opustí rovněž tyto funkce. Vše prý závisí hlavně na míře, do jaké o skandálu věděl či do něj byl zapojen. To samé se ostatně týká i zvažovaného „zlatého padáku“, který by měl dostat i přes dobrovolnou rezignaci.


VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk - 1 - Martin Winterkorn sef VW lituje 01VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk - 2 - Martin Winterkorn sef VW lituje 02VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk - 3 - Martin Winterkorn sef VW lituje 04
Dlouholetý šéf VW litoval a odešel, avšak pouze ze svého nejvyššího postu v rámci struktur VW

VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk - 4 - Test Skoda Rapid 16 TDI 100VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk - 5 - Test Skoda Rapid 16 TDI 102VW začal dieselový blaf plánovat již roku 2008, stát jej může i krk - 6 - Test Skoda Rapid 16 TDI 103
Kauza týkající se podvodného softwaru instalovaného na motorech TDI EA 189 by nakonec Volkswagenu mohla i srazit vaz

Zdroje: Bild, CNN Money

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.