Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům?

25.10.2016 | Marek Bednář | 8 příspěvků

Stalo se zvykem nabídnout novou generaci auta vždy trochu silnější, než tu předchozí. Kam až to dospělo? A platí pořád, že diesel je slabší motor?

Moderní auta jsou leckdy překvapivě velká, zejména ve srovnání se svými minulými generacemi, což znamená i vyšší hmotnost. Také ale rostou jejich výkony - podíváme-li se např. na BMW M3, řidičskou ikonu, jsme dnes na 431 koních, zatímco ve své první generaci nabídl motor „jen” 200 koní, který se až v pozdějších evolucích vyšplhal výše.

BMW ale byla vždy silná auta, a tak podobný nárůst výkonu za 30 let evoluce možná nepůsobí až tak dramaticky. Ještě více je to vidět u modelů běžnějších značek - nejsilnější VW Golf měl v roce 1975 pouze 115 koní, dnes to je 310 koní, to už nemá daleko k trojnásobku. A ať se podíváme kamkoliv, uvidíme úplně stejný vývoj. Jenže pohledem na vrcholné motorizace daných modelů nezískáváme přesný obrázek; tyhle verze jsou v nabídce, ale to neznamená, že si je lidé houfně kupují a že tedy na silnicích skutečně jezdí čím dál silnější auta.

Abychom zjistili, jak moc se výkon posouvá v obecném smyslu těchto slov, musíme se podívat na průměrný výkon nově prodávaných aut v určitém období. Takovouto statistiku přináší institut CAR německé univerzity Duisburg-Essen. Uvádí, jak se mění průměrný výkon nově pořízených aut na německém trhu v průběhu posledních 20 let. A i za takové období je to nárůst poměrně dramatický, byť postupný.

Za období od ledna do září roku 2016 byl průměrný výkon nově prodaného auta v Německu 148 koní, tedy o 4 koně nebo 2,8 % více, než činil tento celkový průměr za rok 2015. „Již nyní je prakticky jisté, že v roce 2017 dojde k překročení psychologické hranice 150 koní na nový vůz,” komentuje Ferdinand Düdenhofer, známá figura univerzity, která statistiku vytvořila.

V rámci firemních aut byl zaznamenán nárůst ze 161 na 164 koní průměrného výkonu, tj. 1,9 %, u soukromých aut byl nárůst větší, ze 135 na 139 koní, tedy o tři procenta. Rozdíly byly i mezi benzínovými a dieselovými auty. Pokud byste čekali, že benzíny budou díky osmi- a dvanáctiválcům výš, byli byste na omylu - takových aut se totiž moc neprodává. Na rozdíl od městských minivozů, které mají také benzínové motory, leč velmi slabé. Průměr tu vzrostl ze 129 na 135 k, o 4,7 %, nafta je úplně jinde.

U dieselů se stejná hodnota posunula ze 160 na 163 koní, tj. o 1,9 %, a to i přes Dieselgate, která s trhem zdaleka nehýbe tak, jak někteří předpokládali. Průměrný výkon rostl také u elektromobilů, ze 142 koní o 9,9 % na 156 koní, a plug-in hybridů, které vykázaly s 12,6 % největší růst a s čísly 175 koní v roce 2015 a 197 koní v roce 2016 také nejvyšší nominální hodnoty.

Zajímavé je také srovnání průměrných výkonů od roku 1995 do současnosti. Žádný exponenciální nárůst tu není patrný, spíše vidíme setrvalý vzrůst až na jednu anomálii - léta 2007, 2008 a 2009. Tehdy byl konstantní růst přerušen a v roce 2008 byl zaznamenán dokonce výrazný pokles. Na důvod si jistě vzpomenete - německé šrotovné favorizující nákupy malých aut.

Růst průměrného výkonu nových aut na silnicích podle některých není zapříčiněn ani tak hladem německých řidičů po autech se silnějšími motory, jako tím, že slabší auta prostě nejsou k mání. Podívejme se na VW Golf a BMW řady 3 v letech 2000 a 2016 - nejslabší motor Golfu IV byl diesel o 68 koních a řada 3 E46 začínala na benzínu o 105 k. V roce 2016 je v nabídce Golfu VII nejslabším motorem benzín o 85 koních a nejslabší řada 3 F30 je turbodiesel o 116 k.

Rozdíly tu jsou - 17 koní v případě Golfu a 11 u řady 3. Jenže u průměrných výkonů je rozdíl jen mezi rokem 2000 a 2016 výrazně větší, 37 koní. Jako hlavní důvod růstu průměru tedy Düdenhofer opravdu vidí „PS-Rausch”, hlad kupujících po výkonu, jak je tento trend v Německu s oblibou nazýván.

Česká studie podobného typu neexistuje, očekávejme ale podobný nebo ještě výraznější výkon - Češi slabé verze aut kupují pramálo, Němci se jim až tak nebrání. Níže naleznete graf dokumentující vývoj průměrného výkonu německých aut od roku 1995 dodnes. A také vývoj u některých značek v různých obdobích. Pochopitelně, u Porsche vypadají čísla jinak než průměr...

Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 1 - Narust vykonu motoru tab 01
Až na výjimku v podobě experimentu se šrotovným si Němci prakticky každý rok pořizují stále silnější auta

Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 2 - Narust vykonu motoru tab 02Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 3 - Narust vykonu motoru tab 03
Nárůsty v průběhu času jsou vidět u masových i prestižních značek

Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 4 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 01Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 5 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 02Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 6 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 03Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 7 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 04Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 8 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 05Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 9 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 06
První VW Golf GTI měl 115 koní...

Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 10 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 07Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 11 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 08Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 12 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 09Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 13 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 10Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 14 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 11Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům? - 15 - VW Golf GTI I Clubsport S rust vykonu 12
...dnešní vrcholný GTI Clubsport S jich má 310

Zdroj: CAR Universität Duisburg Essen

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše