Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Začíná být jasné, proč ex-šéfdesignér Škody musel opustit BMW i Rolls-Royce
8.10.2019 | Petr Miler
Vypadalo to, že člověk s kořeny na Slovensku a léty působení u české Škody v kapse udělá další díru do designového světa, nakonec ale u BMW i Rolls-Roycu rychle skončil.
Minulý týden přišla jako blesk z čistého nebe zpráva, že Jozef Kabaň končí v pozici šéfa designu Rolls-Roycu, které se jen o pár měsíců dříve ujal. Muž, který je v České republice známý jako dlouholetý šéfdesignér Škody a možná až příliš se zaryl do mysli veřejnosti kontroverzním faceliftem třetí generace Octavie, tak od svého odchodu z Mladé Boleslavi nikde pořádně nezakotvil. Kam zamířily nebo zamíří jeho další kroky, se teprve uvidí.
Že po něm svého času sáhlo BMW, nás nepřekvapuje. I když řada lidí jistě bude nesouhlasit, protože design je vždy věcí subjektivní (a ani nám některá jeho auta neimponují), troufneme si tvrdit, že Kabaň je jeden z nejtalentovanějších a nejsvébytnějších automobilových designérů moderní doby. Jeho design není suma nápadů viděných jinde, jde o jeho práci, která se spíše později dočkala následování ostatními. Díky tomu ze škodovek coby sice nedráždivých, ale také absolutně nenápaditých aut udělal vizuálně zajímavé vozy, které mají svou tvář. A jsme si docela jisti, že by se v posledních letech nedočkaly takových obchodních úspěchů, kdyby na tuto výhybku nepřepřáhly.
Mít takového člověka v designovém týmu bude chtít kde kdo, v tom bavorském se ale ohřál ani ne dva roky a v Goodwoodu působil ještě kratší dobu. Co se stalo? To v oficiální rovině nikdo neví, nizozemští kolegové ale pozadí dění v designovém týmu BMW v posledních letech alespoň částečně rozkrývají.
Nizozemci by o tom měli něco vědět, protože nejvyšší hlavou designu BMW Group je už nějaký ten pátek Adrian van Hooydonk, jehož původ uhádnete už podle „van” v jeho jméně. A právě on má být důvodem, proč si u BMW a Rolls-Roycu sbalil kufry nejen Kabaň, ale až na jediného člověka úplně každý výše postavený designér, který kdy s van Hooydonkem pracoval.
Důvod má být v podstatě jediný - je to van Hooydonk, který tlačí BMW do extravagantních designových kreací, jako jsou ledvinky velikosti Godzilly a tento pohled s ním málokdo sdílí. Van Hooydonk je také jediným, kdo tato řešení dokola obhajuje jako šitá na míru Američanům, Číňanům a lidem z Blízkého východu, kteří si prý na viditelnosti okolí potrpí. A je třeba říci, že oporu u vedení pro takový postup získává snadno - i když v Evropě ledvinová monstra spíše ztrácí půdu pod nohama, ve zmíněných lokacích se jim skutečně daří. A co si budeme povídat, Evropa už pro BMW dávno není hlavním odbytištěm.
S van Hooydonkem si tak postupně neměli sednout do noty Anders Warming (šéf designu MINI), Benoit Jacob (BMW i) ani Karim Habib (BMW), kteří křídla mnichovského konglomerátu opustili už předminulý rok. Zůstal pouze Giles Taylor (Rolls-Royce), i ten ale později odešel. Poto BMW oslovilo Domagoje Dukece, který se ujal řízení designu BMW jakožto značky a Jozefa Kabaně, který převzal taktovku u Rolls-Roycu. Jenže Kabaň je též pryč a loajální má zůstávat pouze Dukec, který se postaral mimo jiné o koncept nové řady 4. Za jeho obří ledviny musel dostat od van Hooydonka pořádnou pochvalu...
Ale nechceme to zlehčovat, zvěsti o tom, že si Kabaň nesedl s van Hooydonkem, se šířily už dříve a informace z rodné země druhého jmenovaného upřesňují, proč se tak stalo. Adrian van H. si možná po faceliftu Octavie III myslel, že Kabaň bude ten pravý na jeden nebo dva výstřelky navíc, ale asi se mýlil. Tak teď vede u BMW Group skoro všechno sám, s výjimkou zmíněného Dukece. Jsme zvědavi, kdo další k mnichovské značce nastoupí a jak dlouho u ní vydrží...





Jozef Kabaň se dlouho neohřál ani v Mnichově, ani u Rolls-Royce, za vším má stát jeho neochota podřídit se tlaku designového ředitele celé skupiny BMW na používání výraznějších vzhledových prvků u jednotlivých modelů
Zdroje: Autoblog.nl, Archiv Autoforum
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 3 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejnovější články
Bentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 39 minutamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 2 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 3 hodinamiUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 5 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva