Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Začíná být jasné, proč ex-šéfdesignér Škody musel opustit BMW i Rolls-Royce
8.10.2019 | Petr Miler
Vypadalo to, že člověk s kořeny na Slovensku a léty působení u české Škody v kapse udělá další díru do designového světa, nakonec ale u BMW i Rolls-Roycu rychle skončil.
Minulý týden přišla jako blesk z čistého nebe zpráva, že Jozef Kabaň končí v pozici šéfa designu Rolls-Roycu, které se jen o pár měsíců dříve ujal. Muž, který je v České republice známý jako dlouholetý šéfdesignér Škody a možná až příliš se zaryl do mysli veřejnosti kontroverzním faceliftem třetí generace Octavie, tak od svého odchodu z Mladé Boleslavi nikde pořádně nezakotvil. Kam zamířily nebo zamíří jeho další kroky, se teprve uvidí.
Že po něm svého času sáhlo BMW, nás nepřekvapuje. I když řada lidí jistě bude nesouhlasit, protože design je vždy věcí subjektivní (a ani nám některá jeho auta neimponují), troufneme si tvrdit, že Kabaň je jeden z nejtalentovanějších a nejsvébytnějších automobilových designérů moderní doby. Jeho design není suma nápadů viděných jinde, jde o jeho práci, která se spíše později dočkala následování ostatními. Díky tomu ze škodovek coby sice nedráždivých, ale také absolutně nenápaditých aut udělal vizuálně zajímavé vozy, které mají svou tvář. A jsme si docela jisti, že by se v posledních letech nedočkaly takových obchodních úspěchů, kdyby na tuto výhybku nepřepřáhly.
Mít takového člověka v designovém týmu bude chtít kde kdo, v tom bavorském se ale ohřál ani ne dva roky a v Goodwoodu působil ještě kratší dobu. Co se stalo? To v oficiální rovině nikdo neví, nizozemští kolegové ale pozadí dění v designovém týmu BMW v posledních letech alespoň částečně rozkrývají.
Nizozemci by o tom měli něco vědět, protože nejvyšší hlavou designu BMW Group je už nějaký ten pátek Adrian van Hooydonk, jehož původ uhádnete už podle „van” v jeho jméně. A právě on má být důvodem, proč si u BMW a Rolls-Roycu sbalil kufry nejen Kabaň, ale až na jediného člověka úplně každý výše postavený designér, který kdy s van Hooydonkem pracoval.
Důvod má být v podstatě jediný - je to van Hooydonk, který tlačí BMW do extravagantních designových kreací, jako jsou ledvinky velikosti Godzilly a tento pohled s ním málokdo sdílí. Van Hooydonk je také jediným, kdo tato řešení dokola obhajuje jako šitá na míru Američanům, Číňanům a lidem z Blízkého východu, kteří si prý na viditelnosti okolí potrpí. A je třeba říci, že oporu u vedení pro takový postup získává snadno - i když v Evropě ledvinová monstra spíše ztrácí půdu pod nohama, ve zmíněných lokacích se jim skutečně daří. A co si budeme povídat, Evropa už pro BMW dávno není hlavním odbytištěm.
S van Hooydonkem si tak postupně neměli sednout do noty Anders Warming (šéf designu MINI), Benoit Jacob (BMW i) ani Karim Habib (BMW), kteří křídla mnichovského konglomerátu opustili už předminulý rok. Zůstal pouze Giles Taylor (Rolls-Royce), i ten ale později odešel. Poto BMW oslovilo Domagoje Dukece, který se ujal řízení designu BMW jakožto značky a Jozefa Kabaně, který převzal taktovku u Rolls-Roycu. Jenže Kabaň je též pryč a loajální má zůstávat pouze Dukec, který se postaral mimo jiné o koncept nové řady 4. Za jeho obří ledviny musel dostat od van Hooydonka pořádnou pochvalu...
Ale nechceme to zlehčovat, zvěsti o tom, že si Kabaň nesedl s van Hooydonkem, se šířily už dříve a informace z rodné země druhého jmenovaného upřesňují, proč se tak stalo. Adrian van H. si možná po faceliftu Octavie III myslel, že Kabaň bude ten pravý na jeden nebo dva výstřelky navíc, ale asi se mýlil. Tak teď vede u BMW Group skoro všechno sám, s výjimkou zmíněného Dukece. Jsme zvědavi, kdo další k mnichovské značce nastoupí a jak dlouho u ní vydrží...
Jozef Kabaň se dlouho neohřál ani v Mnichově, ani u Rolls-Royce, za vším má stát jeho neochota podřídit se tlaku designového ředitele celé skupiny BMW na používání výraznějších vzhledových prvků u jednotlivých modelů
Zdroje: Autoblog.nl, Archiv Autoforum
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito