Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zásadní rozhodnutí soudu může z majitelů části aut s motory TDI udělat bohatší lidi
7.11.2018 | Petr Prokopec
Něco podobného jsme dosud mohli tvrdit leda o Američanech, teď se to týká i Evropy. Německý soud totiž rozhodl, že Porsche musí odkoupit Cayenne Diesel za nadstandardní cenu i s úroky.
Porsche je první německou automobilkou, která definitivně skončila s dieselovými motory. Ty značka ze Zuffenhausenu ostatně nikdy ani nevyráběla, brala si je ze skladů koncernu VW. Mohlo by se tedy zdát, že skandál mateřského Volkswagenu se jí dotkl jen velmi letmo, třebaže diesely měly na jejích celkových prodejích podíl okolo 15 procent, který v některých evropských zemích stoupal až k polovině.
Nově tu ovšem máme verdikt stuttgartského soudu, který se může stát nebezpečným precedentem a kvůli kterému by Porsche mohlo skandál s dieselovými manipulacemi odskákat více než kdokoliv jiný. V rozsudku z letošního října stojí, že automobilka musí odkoupit zpět Cayenne Diesel osazený třílitrem TDI s 262 koňmi, a to za pevně stanovenou sumu 60 tisíc Eur (cca 1,55 milionu korun).
Tato částka přitom dalece neodpovídá tržním cenám, za které se dnes taková auta prodávají - ty startují okolo poloviny stanovené cifry. Porsche navíc dle rozsudku musí dále zákazníkovi vyplatit úrok z této sumy ve výši 5 procent p.a. za dobu probíhajícího sporu a zároveň na svých bedrech ponese i veškeré soudní náklady. Podle soudu se automobilka instalací tzv. odpojovacího zařízení zachovala nemorálně a hlavně protizákonně.
Problémem by ovšem mohlo být, že soud nemá v ruce prakticky žádný přímý důkaz o tom, že by Porsche vědomě instalovalo pod kapotu svých vozů podvodný software. Důkazní břemeno vychází z dosud neuzavřeného vyšetřování, které odstartovalo velkou dubnovou razií v sídle výrobce. Ještě před ní pak skončil ve vazbě šéf vývoje pohonných jednotek Wolfgang Hatz, který podle policie o podvodu věděl, stejně jako zbytek vedení společnosti.
Je ovšem třeba dodat, že Hatz byl sice stejně jako další dva lidé obviněn, k odsouzení však ani v jednom případě nedošlo. Stuttgartský soud tedy vychází ze zatím ne zcela vyjasněných skutečností. Navíc i jeho další argumentace, proč má Porsche platit jako mourovaté, je zvláštní. Tvrdí, že kvůli podvodnému softwaru vyvstala hrozba vyřazení vozu z provozu.
Nicméně toto riziko je poněkud vágní, neboť německou federální autoritou KBA byla posvěcena softwarová modifikace, s níž je možné auto dále provozovat na veřejných komunikacích. Zákaz by tedy hrozil jen v případě, kdy by majitel změnu nepodstoupil, což by byla ale částečně i jeho odpovědnost. Jedinou jasnou škodou je tak ztráta hodnoty dieselového SUV, kterou zejména na německém trhu nepochybně utrpělo.
Ve výsledku tedy není překvapivé, že Porsche chystá odvolání a doufá, že současný rozsudek bude u soudu vyšší instance uveden na správnou míru. Ta by v podstatě představovala odkoupení vozu za běžnou tržní cenu, jež by byla navýšena o jistou kompenzaci za ztrátu hodnoty, kterou dieselové vozy zejména v Německu nepochybně utrpěly.
Je však nutné dodat, že pokud odvolací soud potvrdí původní rozsudek, může se strhnout hon na čarodějnice. Zákazníci Porsche jsou prý sice se svými dieselovými SUV spokojení, ale kdo by se sebelepšího auta nezbavil, když za něj může dostat až dvojnásobek tržní ceny? Asi jen pár hodně velkých nadšenců. Z dnešních majitelů dieselových Porsche tak může případný rozsudek v jejich prospěch udělat bohaté, či spíše ještě trochu bohatší lidi. A automobilce způsobit velké potíže - i pro takovou firmu by případný hromadný výkup byť jen německých aut za tak vysoké ceny znamenal velký problém.
Stuttgartský soud nařídil Porsche, aby odkoupilo Cayenne Diesel jednoho ze zákazníků, a to kvůli podvodnému softwaru. Daný rozsudek se může stát nebezpečným precedentem
Zdroj: FAZ
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Korejci ukázali své vlastní BMW M5, prodávat ho ale budou jen tam, kde lidem nenařizují elektrická auta
4.4.2024 - Baterie musí být aspoň o polovinu lehčí, říká šéf Stellantisu, jinak elektromobily prostě nedávají smysl
4.4.2024 - VW odhalil víc k novému Transporteru, dál bude k dispozici s jediným smysluplným pohonem
4.4.2024 - Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha