Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí

Tohle auto nebyl zrovna zázrak, ale třeba na něj vzpomínáte rádi. Pro takové tu máme jeden zázračný kus.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí

3.8.2015 | Marek Bednář | 6 příspěvků

Tohle auto nebyl zrovna zázrak, ale třeba na něj vzpomínáte rádi. Pro takové tu máme jeden zázračný kus.

Přechod od „stopětek” a „stodvacítek” k Favoritu znamenal pro Škodu mnoho - zbavila se zastaralé koncepce (vyprávějte to Porsche...) „všechno vzadu” a nabídla auto, které ve své době možná nebylo dokonale konkurenceschopné, rozhodně ale nebylo pro smích. Typ 742, vyráběný před Favoritem a často označovaný podle jmen jednotlivých verzí jako „stopětka” či „stodvacítka”, protože modely 105 a 120 byly zákazníky nejoblíbenější, nicméně také může pro spoustu lidí mít svůj půvab. Však mnozí z nás pořád pamatují, že v nich vyrůstali, ať už lidsky nebo řidičsky.

Je to také jeden ze symbolů normalizace na českých silnicích, protože se typ 742 představil v roce 1976 jako nástupce Škody 100 a 110, ačkoli na stole bylo i něco lepšího. A právě varianta 105 byla nejslabší verzí, měla motor o objemu 1 046 cm3 (odtud jméno 105) který dával 44 koní, jezdil na nízkooktanový benzín a se čtyřstupňovým manuálem byla jeho maximálka 130 km/h. V průběhu čtrnácti let výroby vzniklo na 840 tisíc kusů této varianty, takže za vzácnost ji považovat nejde.

Základní výbava byla dnešní optikou až nepředstavitelná. Verze 105 S, tedy Standard, nejenže nenabídla opěrky hlavy, ale ani loketní opěrky ve dveřích nebo stahovací okna zadních dveří. Na tyhle výdobytky si člověk musel připlatit, bylo potřeba zvolit verzi 105 L, tedy de Luxe. Vrcholem byla verze GL, Grand de Luxe, která nabídla kromě chromových detailů karoserie např. luxusní prvky jako opěrky hlavy nebo posilovač brzd.

Pokud člověk dnes prahne po takovémto stroji, není zas tak těžké najít nějaký na prodej. Pokud budete mít štěstí, bude mít doklady a s hodně velkým štěstím i platnou STK. Pokud budete mít vážně extra velké štěstí, nebudete muset zaplatit ekodaň 10 tisíc korun, protože se o ni postaral už někdo před vámi. To se může hodit, protože tahle auta leckdy právě okolo těch deseti tisíc stojí.

Budete-li ale chtít takové auto dát do stavu, v jakém před 30 či více léty vyjíždělo z továren AZNP, věc za 10 tisíc spolkne ohromné množství času, úsilí, peněz a... stejně to nebude ono. Spatřit na prodej auto v dokonalém stavu se nám nepoštěstilo léta, teď se ale stalo. K mání v Německu se objevil stroj, který žádné investice nepotřebuje, je prakticky nový. A to tahle „stopětka” s novějším designem (varianta M, před faceliftem, řekněme, šlo o L) , tedy novějšími světly vpředu a vzadu, z roku 1985.

Není zrenovovaná, ve stavu, v jakém ji vidíte, přežívá už 30 let. Je prakticky dokonalý, neboť vůz za celou tu dobu najezdil pouhopouhých 4 500 kilometrů v rukou jediného majitele. Nikoliv, nechybí tam žádné číslo, prostě čtyři a půl tisíce. Tohle auto je vážně skoro nové. Také ale podle toho stojí - cena 5 900 Eur (157 tisíc korun) není žádná láce.

Pokud se vám tento stroj tolik nelíbí a radši byste něco o trochu staršího, máme ještě jeden tip. Stejně jako kousek výše je i tento vůz Škodou 105 L, takže se aspoň dveře se nezavírají kusem hadru (ne, že by to v Alfě Romeo 4C bylo podstatně jinak...), ale normálním madlem. Ovšem, to je po stránce výbavy asi tak všechno. Výhodou tu ale může být starší design s kulatými předními světly a úzkými zadními. A také užší zadní rozchod typu L a poněkud přetáčivější naladění, které už „eMko” neskýtá.

Tenhle stroj renovací také neprošel, od roku 1981 má za sebou 28 500 km a přijde na 6 tisíc Eur, tedy 159 tisíc korun. Má veteránskou registraci a jeho stav je očividně také perfektní. Nakolik bude mezi veterány u nás ceněn, je otázka, protože to není tak dávno, co tahle auta byla u nás na silnicích běžná. Na druhou stranu, zejména první zmiňovaný vůz je v prodeji naprostou raritou, podobný jsme neviděli léta...


Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 1 - kraskodarna 105L 02Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 2 - kraskodarna 105L 01Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 3 - kraskodarna 105L 03Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 4 - kraskodarna 105L 04Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 5 - kraskodarna 105L 05Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 6 - kraskodarna 105L 06Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 7 - kraskodarna 105L 07Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 8 - kraskodarna 105L 08Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 9 - kraskodarna 105L 09Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 10 - kraskodarna 105L 10Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 11 - kraskodarna 105L 11Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 12 - kraskodarna 105L 11aZpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 13 - kraskodarna 105L 12Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 14 - kraskodarna 105L 13Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 15 - kraskodarna 105L 14
Novější Škoda 105 L na prodej má za sebou jen 4 500 km od novoty a je v zatraceně dobrém stavu

Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 16 - kraskodarna 105 prefl 01Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 17 - kraskodarna 105 prefl 02Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 18 - kraskodarna 105 prefl 03Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 19 - kraskodarna 105 prefl 04Zpátky do minulosti: k mání je nová Škoda 105, 105 tisíc Kč na ni nestačí - 20 - kraskodarna 105 prefl 05
Starší má veteránskou registraci a je také ve stavu blízkém dokonalosti

Zdroj: Mobile.de

Marek Bednář

Diskuze 6 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama