Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Žravý beton” učiní přítrž kalužím na silnici, spolyká kvanta vody
8.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Voda držící se na silnicích způsobuje nehody, beton Tarmacu ji proto umí bleskově absorbovat.
Na běžné silnici z asfaltu či betonu se voda drží či po ní stéká, to je běžný stav, na který jsme zvyklí. A není nikterak příjemný - pokud nemáte zrovna zánovní pneumatiky s velmi hlubokým dezénem, stačí i docela běžný déšť, aby se na silnici drželo tolik vody, že může alespoň chvilkově zbavit auto kontaktu s pevným povrchem. A za takové situace není k nehodě nikdy daleko.
Britská společnost Tarmac nyní přichází s novinkou, která tuhle ne úplně příjemnou vlastnost povrchu silnic odbourala. Jmenuje se Topmix Permeable a je to beton, který částečně absorbuje a ve zbytku propouští vodu, která se nachází na jeho povrchu. A je v tom velmi dobrý - dokáže ji odvést 4 tisíce litrů během jediné minuty.
Povrch je vyroben z velkých částeček asfaltu, které mezi sebou mají prostor a právě jím voda odtéká do sutě pod povrchem. Část se jí tu zadrží, zbytek je odveden drenáží do jakéhokoli systému schopném vodu odvést dále - kanalizace nebo klidně jen stoky nedaleko silnice. Na povrchu cesty se tedy nedrží voda, netvoří se kaluže, potůčky ani nic na tenhle způsob. I při ohromné průtrži mračen zůstane tenhle povrch jen vlhký, nebude na něm stát voda.
Ovšem, koncept betonu propouštějícího vodu není nový, používá se už dlouho jako podkladová vrstva pro běžný asfaltový nebo betonový povrch silnice. Firma Tarmac ho ale upravila tak, že může fungovat i jako povrch, můžou po něm chodit lidé a jezdit automobily, jak vidno i na videu níže, kde je z Topmixu Permeable postaveno parkoviště.
Samozřejmě tu jsou také nevýhody. Kromě ceny, která bude určitě vyšší než u tradičního asfaltu, třebaže přesně známa zatím není, také nesmí voda v útrobách takto postavené silnice zmrznout. To by totiž zvětšila svůj objem a napáchala škody. Naopak výhodou je, že část vody, která se uchová uvnitř takovéto vozovky, se v horkých měsících bude odpařovat a tak pomůže ochladit městské ulice.
Také není použitelná na silnicích, kudy jezdí velmi těžká auta či tam je extrémně hustý provoz, protože stále není odolná jako obyčejný asfalt či beton. Je tak použitelná zejména na méně frekventovaných okreskách, v ulicích měst či parkovištích. Ale je jistě jen otázkou času, než bude celé řešení vyvinuto do podoby, kdy bude moci být použito prakticky všude. A představa silnic bez jakékoli vozy na povrchu zní docela dobře...
V současnosti je Topmix Permeable nainstalován na dvou místech v Británii, kde probíhají zkoušky. V ne tak vzdálené budoucnosti by se ale na některých místech mohl objevovat i místo běžného asfaltu.




Topmix Permeable vypadá skoro jako normální asfalt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- COMPOS s Vostatkem a Königem včera 20:20
- Testy Superbike a Supersport v Jerezu - 1. den včera 17:55
- Testy Moto2 v Jerezu - i se Salačem včera 10:00
- Testy Moto3 v Jerezu včera 09:00
- Indian Sport Scout Sixty 2026: vstupenka do světa cruiserů včera 08:00
Nejnovější články
Zákaz spalovacích motorů bude zrušen, není alternativy. „Nebo tu chcete všechno pohřbít?” ptá se šéf BMW
před 9 hodinami
Nové Porsche Cayenne je tak otylé, že se stalo vůbec nejtěžším Porsche historie, překonává i firemní traktory
před 10 hodinami
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
včera
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
včera
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
