10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči

Podle některých jsou lidé hořící pro auta piráti silnic hodní dekapitace. Podle nás platí opak - petrolheadi bývají lépší řidiči než ostatní. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči

10.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle některých jsou lidé hořící pro auta piráti silnic hodní dekapitace. Podle nás platí opak - petrolheadi bývají lépší řidiči než ostatní. Proč?

Po silnicích jezdí spousta řidičů a už z principu musí být schopnosti každého z nich trochu jinde. Někteří řídí denně a je to pro ně rutina, pro jiné se usednutí za volant rovná traumatu, další se provozu na silnicích bojí, ať už mají osobní nepříjemnou zkušenost anebo jen slepě věří tomu, že je na našich silnicích implicitně nebezpečno, protože lidé přece jezdí jako dobytek. A samozřejmě jsou tu řidiči dobří a špatní, bez zjevné příčiny.

Automobiloví nadšenci, také zvaní petrolheadi či v gearheadi ve Spojených státech, se většinou počítají do skupiny řidičů dobrých. Ne třeba nejlepších, ale alespoň nadprůměrných. A pokud do této skupiny reálně nepatří, aspoň se snaží se do ní dostat a dříve nebo později se jim to povede. Naopak mezi špatnými řidiči často najdete lidi, kteří se o auta či řízení nijak nezajímají nad rámec toho, co se dozví v mainstreamových médiích. A někdy ani do té míry ne.

Tohle není výsledkem nějakého výzkumu, kdy by se někdo anketou dotazoval několika tisíc lidí na jejich vztah k autům. Něco takového by bylo nepřesné, protože většina lidí má tendenci své řidičské schopnosti přeceňovat. Je to spíše naše přesvědčení a možná trochu samochvála, ale existují pro to dobré důvody. Tím hlavním je, že když petrolhead řídí, dělá něco, co ho baví, takže bude mít touhu se zlepšovat co nejvíc. A dílčích důvodů se najde víc.

Nadšenec věnuje řízení pozornost

Člověk, kterého baví auta a řízení, se mu věnuje tak nějak z podstaty - baví ho. Navíc dobře ví, že ovládá velký a těžký stroj ve vysokých rychlostech, takže je dobrý nápad sledovat, co se děje okolo něj. A nedostatek pozornosti, zapříčiněný třeba smskováním za jízdy, je příčinou spousty nehod. I ono omleté nepřizpůsobení rychlosti jízdy, které se často uvádí jako příčina auta rozpůleného vedví o strom, může znamenat, že řidič nevěnoval silnici dost pozornosti na to, aby si všiml, že vjíždí do míst, kde je třeba jet trochu jiným způsobem.


10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 1 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 0110 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 2 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 01a

Nadšenec umí číst provoz a silnici

S prvním bodem úzce souvisí bod druhý, který mají společný nadšenci a řidiči s letitými zkušenostmi - čtou provoz a silnici před sebou. Takže když jedou po suché silnici, vidí zatáčku ve stínu a v noci mrzlo, dojde jim, že tam může být námraza. Podobně petrolhead rozumí i pohybu aut, takže pustí jiné auto, aby se zařadilo, nebo nevjíždí do křižovatky, když jí nemůže projet, aby nezablokoval desítky dalších aut a tři divoce zvonící tramvaje.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 3 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 0210 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 4 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 02a

Nadšenec má cit k mechanickým součástkám

Automobil je úžasná a úžasně složitá mechanická věc, která aby fungovala co nejlépe, musí fungovat co nejlépe i ta nejmenší součástka. Je tu tisíc věcí, které se musí hýbat nějakým způsobem a jiným způsobem se zase hýbat nesmí, a dalších tisíc věcí, které musí zůstat bez hnutí. Petrolhead tohle všechno ví a chová se k tomu s citem, tak, aby to vydrželo co nejdéle. Mlácení do všeho, „počítání zubů” při řazení, plný plyn u studeného motoru - nic z toho autu neprospívá. Naopak citlivé používání a dobrá údržba znamená spokojené a správně fungující auto po statisíce kilometrů.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 5 - ferrari 599 gtb mt prodej 15

Nadšenec dbá na údržbu svého auta

Číslo čtyři souvisí s předchozím bodem. Petrolhead ví, že motor bez čistého oleje ve správném množství nemůže fungovat dobře, úplně stejně jako nemůže fungovat člověk bez krve. S převodovkou, ať už manuální či automatickou, to je podobné, stejně jako v případě všech dalších kapalin. Také bude nadšenec častěji kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách nebo stav brzdového obložení. A jeho auto tak nevypoví službu, když to nejméně potřebuje.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 6 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 0410 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 7 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 04a

Nadšenec má své auto rád

Kdo má rád auta, má zákonitě rád i své auto, ať je to Favorit nebo nová 911. Bude tedy dávat větší pozor, aby se autu nic nestalo, aby třeba nedbalým parkováním neodřel lak či nepoškodil kola. A kolikrát také pod nákupním centrem zaparkuje dál od ostatních aut, aby mu někdo méně dbající o vnější vizáž svého auta neudělal do karoserie rýhu nepozorným otvíráním dveří.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 8 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 05

Nadšenec brzdí včas

Jistě jsme všichni něco podobného už viděli - vůz, který ke každé křižovatce dojíždí rychle a až na poslední chvíli poměrně ostře brzdí. Vypadá to, že neví, že má na červenou zastavit a uvědomí si to na poslední chvíli. Petrolheadi naopak takovémuto poskakování většinou neholdují a zpomalují dlouho před křižovatkou, když ví, že neprojedou plynule. Mimo jiné to šetří benzín, který pak můžou spálit na oblíbené okresce nebo na okruhu. A právě okruh je místem, kde je pozdní a tvrdé brzdění žádoucí pro dosažení nejlepších časů; v městském provozu vám pomůže spíš plynulost.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 9 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 06

Nadšenec za volantem neleží

Nejedno automobilové médium píše o správné pozici za volantem a nikdy to není sedadlo položené tak, že má řidič problém dosáhnout na volant. Abyste mohli dobře držet volant a ovládat auto, musíte se umět opřít do opěradla, pomahá to čtení samotného auta. To stejné platí v zatáčkách či při brzdění - abyste v autě měli správnou oporu, je potřeba se o něco zapřít. A pokud to něco, tedy opěradlo, je příliš daleko nebo příliš položené, nefunguje jak má.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 10 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 0710 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 11 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 07a

Nadšenec se nenechá rozptylovat nesmysly

Tento bod je podobný prvnímu - petrolhead bude v autě mít méně věcí, které ho při jízdě budou rozptylovat. Máme nyní na mysli např. obří plyšové kostky na zpětném zrcátku nebo příliš hlasitou hudbu. Ona hudba má další rozměr - jste-li petrolhead, pravděpodobně máte auto, jehož zvuk se vám líbí. Takže budete raději poslouchat motor než nahlas dunící Lady Gaga.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 12 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 08a10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 13 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 08

Nadšenec rychleji reaguje

Někteří petrolheadi jezdí o kousek rychleji než ostatní řidiči. Skutečně rychle ale jezdí většinou jen tehdy, kdy je to vhodné. A protože jsou na to zvyklí, umí rychleji reagovat a umí také své auto lépe ovládat ve vyšších rychlostech než někdo, kdo jezdí se smrtí v očích 80 po okresce a 110 po dálnici. A pokud potkáte petrolheada ve 110 km/h na dálnici, má to svůj smysl. Třeba i ten, že šetří benzín, aby ho lépe spálil v zatáčkách.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 14 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 09

Nadšenec lépe zvládá náročné podmínky na silnici

Když z oblak na zem padá déšť či sníh, spoustě lidí se za volant chce ještě méně, než když je hezky. Petrolhead naopak ve snížené adhezi a náročných podmínkách spatřuje výzvu, a tak se s nimi učí a naučí pracova. Podle toho k nim pak přistupuje - brzdí s koly rovně, ještě více čte silnici a jede ještě plynuleji.

10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 15 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 1010 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči - 16 - 10 duv petrolheadi lepsi ridici 10a

Inspirace: Car Throttle

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.