Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Asistenční systémy moderních aut jsou téměř bez výjimky k ničemu, zjistil test. Spíš vám ublíží, než aby vám pomohly
17.3.2024 | Petr Prokopec
A nejde o žádný amatérský test, ale závěr rozsáhlého zkoumání institutu IIHS. Také ten tvrdí to, co je soudnému řidiči jasné po první lepší zkušenosti s asistenčními systémy moderních aut - že nehodu spíš způsobí, než aby jí předešly.
Prakticky pokaždé, když usednu do nějakého moderního automobilu, mám pocit, že se ze mne stal pilot vesmírného korábu, který před startem musí do správné polohy přepnout spoustu páček. Jen s tím rozdílem, že já všemožné systémy nenahazuji, ale deaktivuji je. A není to předpojatost, jde o reakci nespočet předchozích selhání těchto systémů, kdy jsem na ně ani nespoléhal, ale naprosto z ničeho vytvořily chybným vyhodnocením situace problém, který jsem jako řidič musel řešit. A je otázkou, zda by některé z takto vyvolaných „krizí” méně zkušený či soustředěný šofér zvládl.
Tohle s kolegy tvrdíme roky. A nejde jen o naše pocity, americký Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) podrobil rozsáhlé sérii testů hned čtrnáct asistenčních systémů automatizovaného řízení a došel k velmi podobným závěrům. Cílem srovnání bylo zjistit, zda řidiči skutečně pomáhají a problémy řeší, či zda jej pouze nerozptylují a problémy nezpůsobují. Do první skupiny byla nakonec zařazena jen technologie Teammate od Lexusu, která si odnesla „uspokojivé” hodnocení. Všech zbývajících 13 řešení IIHS zařadila do druhé skupiny, jak shrnují kolegové z Auto News.
„Snažíme se zde o dvě věci. Tou první je, že chceme automobilovému průmyslu poskytnout lepší vodítka, jak tyto systémy bezpečně aplikovat. Tou druhou pak fakt, že chceme veřejnost zásobovat informacemi o tom, jak tyto systémy skutečně fungují a jak se liší napříč automobilkami a jejich modely,“ uvedl k výsledkům testů prezident institutu David Harkey s tím, že každá technologie zvládla alespoň v některých ohledech zabodovat, jako celek je ale naprostá většina systémů k ničemu - v lepším případě.
„Žádný ze systémů nefungoval dobře napříč celým spektrem, ale minimálně v jedné kategorii si každý vedl velmi dobře. To znamená, že náprava je možná,“ dodal Harkey. Jeho slova jsou podpořena výsledky z oněch testů, kdy třeba Smart Cruise Control/Lane Following Assist od korejské značky Genesis byl hodnocen jako dobrý v kategorii vtažení řidiče do hry. Celkově byl ale vyhlášen jako špatný.
Neuspokojivého či ještě horšího hodnocení přitom dosáhly také technologie od General Motors, Nissanu, Fordu, BMW, Mercedesu, Tesly či Volva. A ani Lexus nemá vše až tak úplně v pořádku, další systémy značky mimo Teammate jsou totiž rovněž hodnoceny palcem směřujícím dolů. To plně koresponduje s našimi zkušenostmi a oním preventivním deaktivováním řady funkcí před každou jízdou.
Studie IIHS je pak špatnou zprávou hlavně pro Teslu a její fanoušky. Tato značka totiž asistenční a automatizované systémy řízení považuje za jeden ze svých stěžejních pilířů. Přičemž Elon Musk pravidelně každý rok slibuje příchod plné autonomie. Ta nicméně může dorazit až ve chvíli, kdy všechny dílčí prvky budou hodnoceny výborně. A k tomu mají branže a hlavně Tesla velmi daleko.
Systém Teammate japonského Lexusu prošel sérií testů institutu IIHS. Řidiče totiž dokáže nejen vtáhnout do hry, ale zároveň jej nenuceným způsobem zvládá povzbudit k jeho aktivnímu využívání. Je ovšem jedinou výjimkou ze 14 testovaných řešení, to je velmi smutný stav. Foto: Lexus
Zdroje: IIHS, Auto News
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 6 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před hodinou - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 3 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 4 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 6 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva