Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do jednoho roku od koupě
16.9.2020 | Mirek Mazal
Zklamání je podle autorů studie nejčastějším důvodem rychlého prodeje nově koupených aut. Německé vozy jsou v tomto pocitu nespokojenosti zjevně přeborníky.
Když si koupíte nové auto, obvykle si ho nepořizujete jen na chvíli. Někteří odolávají třeba tři roky, silnější jedinci třeba osm let, jiní jezdí tím stejným třeba už napořád. Anebo o výměně rozhodne chvíle, kdy jeho cena stoupne dostatečně, aby byl prodej auta ospravedlnitelný jako výstup z investice. I taková auta existují - za všechna zmiňme třeba Ford GT, jehož omezená dostupnost vyšroubovala už tak vysokou ceníkovou cenu okolo 10 milionů Kč během chvíle na několikanásobek.
To jsou ale vážně výjimky, jen málokdy si člověk kupuje auto, aby ho rychle prodal, pokud to není někdo, kdo se nákupem a prodejem automobilů živí. Když tedy u nějakého modelu auta vidíme nadprůměrně častý prodej do jednoho roku od pořízení, musí to mít svůj důvod.
Jistě, jsou lidé, kteří auta schválně střídají jako ponožky. Nepředpokládáme však, že by takových lidí bylo podstatné procento a pokud se najdou, jejich zastoupení bude u všech značek podobné. Pokud se tedy vozy určitého typu objevují v „statistice rychlých prodejů” s relativně vysokými procentními hodnotami, bude to mít komplikovanější pozadí. Třeba že od něj majitelé čekali něco jiného, něco lepšího. Třeba nebyli spokojeni s chováním podvozku, ovladatelností a anebo vůz prostě nebyl kvalitně postavený.
S takovým vysvětlením přichází i americká společnost iSeeCars, která zveřejnila statistiku aut koupených jako nová, ale do roku prodaná. „Není překvapivé, že spotřebitelé mění auta rychle, pokud mají dojem, že kvalita není dostačující,” říká Phong Ly, šéf iSeeCars.
Výsledky v tabulce byly získány analýzou více než 40 milionů jednotlivých prodejů aut v USA v posledních dvou letech. Podle VIN bylo hledáno, jestli se dané auto objevilo znova na prodej v období od čtyř měsíců do jednoho roku po koupi prvním majitelem a jestli bylo prodáno. Výsledkem je procento z počtu nových majitelů daného modelu, kteří ho z jakéhokoliv důvodu rychle prodali.
Z analyzovaných dat byla vyjmuta auta prodávaná jako nová s více než 800 najetými kilometry a auta prodávaná jako ojetiny s méně než 6 400 najetými kilometry, protože v obou případech může jít jen o registrace dealerů, jejichž krátkodobé vlastnictví jistě o spokojenosti majitelů nic neříká. Také byla zohledněna jen auta, jichž se v USA za sledované období prodalo celkem méně než 50 tisíc kusů. To pro změnu vylučuje nahodilosti.
Auta, kterých se majitele nejčastěji zbavují během prvního roku vlastnictví
Pokud věříte v nezdolnost německé kvality, tyto výsledky vás možná překvapí - aktuální Mercedes-Benz třídy C ve faceliftovaném provedení lidé prodávají více než třikrát častěji ve srovnání s průměrem. Konkurenční BMW mezi všemi modely vidíme třikrát. Celkově německé automobilky obsadily dokonce každé druhé místo.
Má to co dělat s tím, co jsme mnohokrát na našem webu probírali - s jistým úpadkem prémiových značek kontrastujícím s iluzí, kterou vytváří marketing těchto značek, vysvětluje ředitel iSeeCars Phong Ly. „Někteří zákazníci těchto prémiových modelů, zejména těch na prvních třech místech, si kupují tyto vozy jako první návštěvu do světa určité značky. Pak ale zjistí, že i když mají symbol, který chtěli, tyto konkrétní modely, zejména v nižších výbavových verzích, nenabízejí očekávaný luxus. Zklamaní pak rychle prodávají auta dál.“ V první desítce je sedm různých luxusních vozidel a Ly mluvil také o vysokých provozních nákladech a podprůměrné spolehlivosti.
Z dat vidíme, že nejčastěji prodávaná BMW řady 3 jsou v nižších verzích výbavy, která s iluzí výjimečnosti pracují nejvíce. Takové BMW M340i vyobrazené níže je pořád výjimečný vůz, čtyřválcové varianty ale můžete směle srovnávat třeba s VW Passat. Přitom za iluzi výjimečnosti je potřeba řádně připlatit, vysvětluje šéf výzkumu. Nejde tu ale jen o to, častý výskyt BMW obecně jistě reflektuje fakt, jak moc se produkty této značky za poslední dekádu a půl změnily. Mohou pak být předmětem rychlé ztráty zájmu jak u tradičních zákazníků, tak u těch nových.
Co si z této studie rychlosti zbavování se nových aut vzít? Zejména u zmiňovaných modelů (většina je prodávána u nás v úplně stejné podobě) je třeba velmi pečlivě zkoumat, jestli vůz ve vámi vybrané verzi opravdu naplňuje vaše představy. Často se setkáváme například se zprávami od čtenářů, kteří si u dealera sjeli s prezentačním modelem nějaké značky ve špičkové specifikaci, pořídili si skromnější s úspornějším motorem a dostali úplně jiné auto.
Trvejte na tom zkusit vůz, který má nejblíže takovému, který chcete, neboť zrovna u BMW je opravdu extrémní rozdíl mezi chováním 316d se základním podvozkem a špičkově vybavenou M340i. To je opravdu extrém, ale i 330d a 320d jsou hodně jiná auta a není to případ jen bavorské automobilky. Také Škoda Superb 2,0 TSI 4x4 udělá docela jiný dojem než nejlevnější diesel s předním pohonem.
Nejčastěji lidé do roka prodávají Mercedes-Benz třídy C, ... Foto: Mercedes-Benz
a Land Rover Discovery Sport. Foto: Land Rover
Zdroj: iSeeCars
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 5 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 6 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva