Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejčastější chyby při používání klimatizace: Automobilka jmenovala typické nešvary
4.7.2019 | Mirek Mazal
Povědomí lidí o správném používání klimatizace se s jejím rozmachem v osobních autech zlepšuje, přesto při něm lidé stále dělají chyby. Toto je pět těch nejčastějších podle Seatu.
Klimatizace se z kdysi exkluzivního doplňku proměnila v běžnou položku výbavy prakticky všech automobilů. S tím, jak se zvětšuje její rozšíření v autech, zdokonaluje se i účinnost chladicích systémů, jejich efektivitu ale dokáže snadno mařit špatné používání. A to i v případě, že jde o plně automatické systémy, neboť ani ty nikdy nemají „pod palcem” úplně všechno a jejich funkci lze špatným nastavením olivnit.
Sundejme proto na chvíli sluneční brýle a věnujme ji správnému využití klimatizace v osobním autě. V rozpálených ulicích už nejsou vidět stažená okna a zpocení řidiči, to ale neznamená, že „klimou” zachází tak, aby z ní dostali maximum. Automobilka Seat dala dle svých zkušeností dohromady pět nejčastějších chyb při jejím používání a přinejmenším část z nich stojí za pozornost. Tady jsou.
1. Zapínání klimatizace na nejvyšší výkon hned po startu
Na přímém slunci může teplota uvnitř vozu vyšplhat až k 60 stupňům Celsia. Vhodným postupem stačí půl hodiny a z výhně je příjemný interiér. Lidé mají tendenci hned po rozjezdu naplno spustit klimatizaci, podle Seatu to ale ničemu nepomáhá. Rozumnější je být trpělivý, na chvíli otevřít všechna okna vozu, aby se vzduch promíchal a teprve po základním vyvětrání je zavřít klimatizaci více zatížit.

2. Provoz klimatizace v režimu vnitřní recirkulace vzduchu
Lákavé je také pustit klimatizaci v režimu recirkulace vzduchu, protože lidé mají pocit, že nasávání už chladnějšího vzduchu zevnitř usnadní systému práci a urychlí vychlazení interiéru. Podle automobilky ale manuální zásah v podobě volby zapnutí okruhu jen zbytečně komplikuje správné chlazení a omezuje množství čerstvého vzduchu uvnitř vozu, prý není potřeba se angažovat a vnitřní cirkulaci nechat na automatice, která ji zapne jen v momentech, kdy je to třeba kvůli kvalitě resp. nekvalitě vzduchu vně vozu.
3. Nezapnutí klimatizace, protože je ráno zima
I na vrcholu léta se může stát, že ráno připomíná jaro nebo podzim a venku je taková zima, že ponechání klimatizace zapnuté se jeví zbytečností. Seat to vidí jinak a říká, že vypnutí povede jen k zamžení chladných oken zevnitř, což jízdu dvakrát nezpříjemní. A vzduch z čerstvě vypnuté klimatizace také není nejpříjemnější. Klimatizaci se tedy doporučuje vypínat jen na delší čas, ne na pár minut při jízdě, jakou může být ta ranní.
4. Nesprávné nastavení výdechů
Pohyblivé nastavení klapek umožňuje svobodně nastavit směr a intenzitu proudění vzduchu. Touha po ochlazení intuitivně nutí směřovat všechen chlad rovnou na tělo či hlavu, ale i to je chyba. Suchý zchlazený proud může způsobit zdravotní potíže, mnohem lepší je namířit všechny výdechy vzhůru, aby bylo zajištěno smíchání vzduchu a rovnoměrné proudění po celé kabině. Studený vzduch má navíc tendenci klesat k podlaze, takže když „začne nahoře”, skutečně udělá při snaze vychladit celý vnitřek nejlepší službu.
5. Zanedbávání pravidelného servisu
Klimatizační soustava je složena z mnoha dílů, které jsou závislé na správné údržbě. Podceňování pravidelné kontroly může vést k nefunkčnímu chlazení, drahým opravám a zdravotním potížím. Jednou za rok či po ujetí 15 000 km je tak vhodné věnovat chvíli pravidelné prohlídce klimatizace. I za takovou dobu může klimatizace začít zapáchat, takže preventivní čištění a doplňování chladícího média prodlouží životnost celého mechanismu a zpříjemní jeho používání.
Zdroj: Seat
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
