Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Boční střet dvou skutečných aut vám nejlépe ukáže, proč sledovat semafory
20.11.2018 | Mirek Mazal
Simulovaný boční náraz je běžnou součástí nárazových testů, toho se ale neúčastní dvě skutečná auta. Americká IIHS do sebe opravdové vozy pustila a pěkná podívaná to není.
Během vývoje každého nového auta je značná pozornost věnována jeho odolnosti proti nehodám. Vývojáři se snaží o nemožné, chtějí vytvořit vůz, který při nehodě zachrání krk posádce i případným chodcům, ať se stane cokoli. Někdy se to i podaří, ještě před skutečným světem ale autu nastavují zrcadlo testy rozličných specializovaných organizací, které se snaží co nejvěrněji zhodnotit jejich odolnost proti nehodě bez toho, že by následkům vystavovaly živou bytost.
Testování bezpečnosti automobilů mají na starosti především dvě organizace, podle kterých se orientuje velká část světa. U nás nejznámější EuroNCAP vládne svými hvězdičkami pomalu hlavně za elektronické systémy, trochu rozumněji ke zkouškám přistupuje americká instituce IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), kde se odehrávají prověrky bližší reálnému svět. Dvojici „známých firem” doplňují menší testovací střediska, která jsou někdy zbytečně přehlížena. Například švýcarská pracovna Dynamic Test Center se nebála totálně zdemolovat Škodu Octavia 1. generace v moderním americkém crash testu.
Ale zpět k velkým hráčům. IIHS si zakládá na přísném posouzení výdrže aut proti nehodám a na rozdíl od jiných se výzkumníci snaží sledované situace maximálně přiblížit realitě na silnicích. Pro srovnatelnost výsledků jsou obvyklým postupem simulace srážek s uměle vytvořenými předměty, IIHS ale občas pošle do sebe i dva skutečné automobily, aby ukázala možné následky typických chyb na silnicích. A přesně to provedla také v tomto případě.
Videozáznam vysokorychlostních kamer vám ukáže, jak by mohla vypadat nehoda na křižovatce, kde jeden z účastníků nerespektoval červenou na semaforu, ale nedbal jí. Názorným příkladem s reálným podtextem se stal Chrysler Sebring z roku 2007 proti Fordu F-150 2010. Sedan se stal pro pick-up snadnou kořistí, záběry následků nahánějí až husí kůži.
Vínový Chrysler utrpěl zásah do levého boku, řidič by podle IIHS neměl šanci vyváznout živý. Po hlasité ráně se konstrukce zasaženého vozu zavlnila jako list papíru. Levá strana pohltila energii, ale na oplátku se Sebring prohnul do tvaru banánu. Síla nárazu je vidět na zkroucených plechových panelech. Ještě příkladnější následek bočního zásahu je pohled zevnitř. Figurína za volantem se změnila v hadrového panáka, div ji neuletěla hlava. Zlomený vaz by nebyl překvapivou diagnózou bezmocných záchranářů.
Osoba za volantem Fordu by jistě vyvázla v lepší formě. Hrozí popálení od airbagu, pořezání rozbitým sklem nebo zranění dolních končetin vlivem srážky, ale pořád jsou to lehká poranění ve srovnání s fatálními následky rozbitého Chrysleru.
Američané demonstrovali událost, při které letos v USA zemřelo už více než 800 lidí. Od roku 2012 narostly tyto nehody na světelně řízených křižovatkách o 17 procent. Přitom snadnou prevencí je maximální pozornost při řízení - na červenou schválně asi nikdo rozumný nejezdí, ale přehlédnout může každý. Takže pozor na to, tedy pokud nechcete skončit jako oživlá (na chvíli...) atrapa na záběrech níže.










Takto vypadá situace, při které v USA zemřou každý rok stovky nepozorných lidí, stačí přehlédnout červenou na semaforech
Zdroj: IIHS
Bleskovky
Existuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
včeraPřelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
3.9.2025Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025
Nejčtenější články
„Dřevíčko”, manuál, motor V10. Naskytla se výjimečná šance koupit si kombík snů, existuje jen v pár kusech
8.8.2025Hyundai po třech letech v tichosti vyřadilo z nabídky svůj luxusní elektrický sedan, za celou dobu ho nekoupil skoro nikdo
8.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025Elektrické fiasko dostalo po 17 měsících zásadně levnější spalovací šestiválec, aby ukončil jeho trápení. A V8 přijde též, přátelé
9.8.2025Rozklad Lotusu pokračuje. Nový šéf po čtyřech měsících skončil, ten předchozí nevydržel ani rok
9.8.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.05. 22:25 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.05. 20:16 - Truck Daškam
- IT poradna 09.05. 16:17 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.05. 14:05 - Vrooom
- whitelist & blacklist 09.05. 11:59 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 09.05. 08:25 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan