Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Malá krytka u voličů převodovek není jen pro parádu, v nouzi ušetří dost starostí
10.1.2020 | Mirek Mazal
Blízko voličů řady samočinných převodovek najdete malý, obvykle nijak neoznačený otvor zakrytý malým kouskem plastu. Není to jen nepříliš elegantní krytka šroubu držícího pohromadě středový tunel, má svůj technický význam.
O změnu převodů aut se spalovacími motory se už pěkných pár dekád starají manuální nebo automatické převodovky. U manuálu si převody měníte sami, a tak má navíc spojkový pedál, jehož zmáčknutí mimo jiné umožní manipulaci s pákou, když zrychlujete, brzdíte nebo třeba parkujete na místě a vozu v samovolném pohybu zabraňuje právě zařazená rychlost.
Vozy s automatem ale nic takového nemají. U stojícího vozu se volič obvykle nachází v pozici P, ze které je možné jej přesunout pouze v momentě, kdy je nastartovaný motor a zmáčknete pedál brzdy. Co ale udělat v případě, kdy motor nastartovat nelze a s autem přesto potřebujete hnout? Pokud to uděláte s voličem v pozici P nebo nedej bože v některé z jízdních (starší automaty dovolí i to) třeba při pokusu o manipulaci s vozem při nakládání na odtahovku, automatickou převodovku poškodíte nebo úplně zničíte. Lze tedy v tomto případě auto naložit pouze pomocí hydraulické ruky či jiného způsobu, který nevyžaduje otáčející se kola?
Nikoli, také u moderních aut lze s voličem manipulovat, i když motor nenastartujete, stačí vědět, co skrývá jinak tajemná malá krytka poblíž voliče automatu. Nenajdete ji u všech vozů, ale třeba u těch asijských je standardem. Většina lidí, netuší, že vůbec něco skrývá, protože obvykle není nijak označena, u některých aut ale najdete i popisek Shift Lock nebo Shift Lock Release. A přesně k tomu se skrze ní lze dostat.
Krytka totiž umožňuje přístup k mechanickému odjištění automatu, který po stisknutí dovolí hýbat s voličem bez puštěného motoru. Když je tedy například třeba z jakéhokoli důvodu pohnout se zaparkovaným automobilem s hydrodynamickým měničem, kterému nejde nastartovat motor, po odjištění automatu půjde vyřadit na neutrál. Stačí po odstranění krytu zmáčknout zámek, který následně umožní pohnout řazením do libovolné polohy.
Zejména v nouzi se to může hodit, protože zdaleka ne vždy je k dispozici způsob, který s vozem s automatem umožní pohnout bez rizika jeho zničení. Se znalostí této funkce všechno proběhne hladce.









Malá, obvykle neoznačená krytka u voličů automatických převodovek nabírá různých podob...




...vždy ale skrývá možnost mechanického odjištění voliče. Někdy je tak i popsána, obvykle ale nikoli
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před 2 hodinami
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 3 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 09:12 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
