Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon?
28.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Modifikace řídící jednotky má podle Volkswagenu jen snížit emise NOx a dál nic. Jak se dá tušit, pravda to tak úplně není.
O kauze Dieselgate již bylo řečeno prakticky vše, neznámá nám do dnešních dní zůstávala pouze dvě témata. Tím prvním je rozuzlení americké části aféry, kterého bychom se měli dočkat ještě dnes. A tím druhým je naplnění řešení té evropské, které spočívá v realizaci všech svolávacích akcí dotýkající se více jak 10 milionů aut s rozličnými motory TDI EA 189.
Koncern VW Group v tomto ohledu řekl pouze tolik, že auta svolá a rozličnými způsoby „napraví” tak, aby přehrání softwaru snížilo problematické emise NOx a zároveň nikterak neovlivilo výkony, jízdní dynamiku či spotřebu. Jsou to však slova, která můžeme, ale také nemusíme brát vážně. Koneckonců, před vypuknutím skandálu Volkswagen hovořil o „čistém dieselu“, které se ve výsledku s realitou mnoho společného neměly.
Na zoubek se nyní celé záležitosti podíval německý autoklub ADAC, který ve spolupráci s automobilovou federací FIA a partnerskými kluby ÖAMTC z Rakouska a TCS ze Švýcarska pořídil tři exempláře Audi A4 Avant 2,0 TDI a jeden kus VW Golf 2,0 TDI. Ve všech případech přitom koncernové vozy měly ve vínku šestistupňový manuál, systém start/stop a pochopitelně aférou zasažené diesely.
ADAC přitom se svými partnery prozkoumal hodnoty výkonu, spotřeby a emisí před a po přehrání softwaru v autorizovaných servisech, přičemž použil nejen metodiky NEDC, ale také reálnějších testů WLTP a BAB130. Druhý zmíněný je přitom vlastním měřením německého autoklubu, a jak již naznačuje jeho název, počítá s dálničním cyklem. Kromě toho v obou případech byla zapnutá klimatizace.
Jak se asi dalo očekávat, v rámci testu NEDC nedošlo ke změně naměřených hodnot emisí NOx ani CO2 resp. spotřeby paliva. To není překvapivé, neboť vozy VW Group oficiální metodice vyhovovaly i dříve a bylo by divné, kdyby se to nedělo nyní - problém byl v tom, že onen inkriminovaný software poznal, zda se nachází v laboratořích či mimo ně, a podle toho měnil mapování motoru. V reálném světě tak docházelo k nadměrné produkci emisí NOx, v laboratořích nikoli.
Otázkou tedy bylo právě to, co se změní mimo laboratoř „jedoucí” na NEDC a právě k tomu posloužilo měření dle metodiky WLTP a BAB130. Tady lze říci, že VW uspěl, neboť po úpravě vozu poklesly emise oxidů dusíku u Audi o 12 procent, u Golfu pak dokonce až o 36 %. Eko-aktivisté tedy mohou začít jásat, nicméně pro většinu majitelů vozů s motory TDI EA 189 jde o naprosto nepodstatné zjištění. Spíše než NOx je totiž zajímá spotřeba a jízdní dynamika.
V tomto ohledu Audi dosahuje stejné spotřeby jako dříve, při některých cyklech pak dokonce nepatrně méně. Volkswagen Golf je na tom ovšem poněkud hůře, jeho reálná žíznivost totiž narostla o 2,5 procenta. Opět přitom šlo o výsledky testů WLTP a BAB130.
ADAC nejprve zjistil, že před přehráním softwaru všechny vozy vykazují v rámci NEDC o 7 až 15 procent vyšší spotřebu, než jakou udává výrobce, což s ohledem na to, jak se s měřením čachruje, nepřekvapí snad už nikoli. Kvůli tomu tak kupříkladu VW Golf dosahoval 4,3litrové žíznivosti a 114 gramů emisí CO2 na kilometr, což oproti deklarovaným hodnotám představuje nárůst o 7,2 až 8,6 procenta. Nový software pak v rámci NEDC nic nezměnil.
Jinými slovy - v rámci NEDC se emise nezměnily a dotčena nebyla ani naměřená spotřeba. V náročnějších testech ale emise šly dolů a spotřeba se u Golfu o něco zvýšila. Mohlo by se tedy zdát, že minimálně v případě Volkswagenu Golf vychází modifikace pohonné jednotky negativně, neboť narůstá spotřeba, byť ve velmi nízkém množství. Na druhou stranu je ovšem možné počítat s vyšším výkonem 109 kW/148 koní oproti udávaným 103 kW/140 koní. Výkonnější byl ovšem vůz i před úpravou softwaru, kdy mu bylo naměřeno 108 kW/147 koní.
Závěrem můžeme pouze dodat, že tyto výsledky nelze brát jako absolutní bernou minci - každý vůz může na změnu reagovat jinak. Něco ale napovídají a odhalují více o tom, co přesně svolávací akce koncernových vozů (ano, i škodovek) s vozy dělá. Emise NOx skutečně doznaly ponížení, spotřeba zůstala víceméně na starých hodnotách a výkon nepatrně narostl. Jestli má taková změna smysl, posuďte sami...
Vliv nového software na výkon a točivý moment motoru
Výkon i točivý moment se u tohoto vozu navýšily, reálné hodnoty však byly vyšší než udávané již před modifikací softwaru
Fotografie a video z testování
VW Golf 2,0 TDI byl jedním ze čtyř aut, které ADAC podrobil měřením
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz