Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejhorší a nejlepší palubní systémy současných aut podle CR
26.5.2019 | Petr Prokopec
Poněkud paradoxní výsledky má letošní hodnocení kvality palubních systémů aut podle Consumer Reports. Lidé si podle něj často stěžují na absenci tlačítek, na vrcholu je ale systém, který žádná tlačítka nemá.
Auta už dávno nejsou jen pouhými dopravními prostředky, vozy se stále více blíží představě o jakýchsi zábavních prostředcích na kolech. Časem se z nich stanou přímo zábavní centra, kanceláře či odpočinková místa. Z toho důvodu začíná být stále větší důraz kladen na palubní systémy, ovšem právě ty jsou spojeny s největší kritikou ze strany zákazníků. Je proto třeba, aby výrobci daleko více začali naslouchat volání klientely, jinak o ni mohou snadno přijít. Pokud se někdo bude v menu palubního systému konstantně ztrácet, dané značce věrný spíše nezůstane.
Přesně na tuto problematiku se nejnověji zaměřila americká organizace Consumer Reports (CR), která ve své studii vychází z odpovědí majitelů více než 60 tisíc aut. Nezávisle byly hodnoceny hudební stránka, možnost telefonování a funkce navigace, zprůměrováním těchto tří kategorií pak Američané dosáhli průměrného skóre spokojenosti. I když o té celkové se vlastně nedá příliš hovořit, neboť jednoznačný palec nahoru dalo aktuálním palubním systémům pouze 56 procent respondentů. Skoro polovina lidí s nimi spokojena není.
Nejčastějším terčem kritiky se stalo umístění displejů, stejně jako obrazovky samotné. Lidé si stěžují zejména na to, že pokud chtějí třeba pohlédnout na navigaci, musí sundat oči z vozovky, což navyšuje riziko nehody. Dále jim vadí použití duálních obrazovek, kvůli kterým se některé funkce, respektive ikonky k nim vedoucí dostanou mimo zorné pole. A aby toho nebylo málo, vytýkána je výrobcům i absence tlačítek či přítomnost zařízení, jenž mají suplovat počítačovou myš, což je oblast, ve které se může poznat Lexus.
„Dobrý systém je takový, který se rychle naučíte ovládat a který snadno používáte každý den,“ říká Kelly Funkhouser, programová manažerka CR. A dodává, že palubní systémy „by měly reagovat na vaše pokyny bez zaváhání a zároveň by měly mít přímý přístup k některým funkcím, jež budou zároveň snadno identifikovatelné i ovladatelné“. Magazín CR tedy jde spíše proti módě soustředění všech funkcí na dotykovou obrazovku, jejímž největším zastáncem je Tesla. Přesto však tato značka studii opanovala.
Se systémem kalifornské automobilky je spokojeno 86 % majitelů. CR bohužel nezmiňuje, ač v případě konkurence tomu tak je, z čeho ona spokojenost plyne. Kupříkladu čtvrtý koncern FCA, pod který spadá třeba Fiat, si získal zákazníky ponecháním tlačítek, díky kterým mohou systém UConnect užívat i za chladného počasí, kdy v autě nosí rukavice. Mimo to Italoameričané zabodovali rovněž velikostí displejů, jež pokrývají škálu od sedmi do dvanácti palců.
Je přitom třeba dodat, že jakkoliv jsou hlavně vozy Fiatu často kritizovány kvůli špatné kvalitě, v rámci palubních systémů mohou Italové nosit hlavu hrdě vzhůru. Jejich systém totiž dokonce porazil i technologii iDrive od BMW ovládané pouze tlačítky a dotyky. Nová verze, která přizvala do hry gesta, již posunula mnichovského výrobce na druhou příčku. I tak ovšem s 80procentním skóre zůstává za Teslou, problémy jsou přitom spojené hlavně s navigací.
Konkrétní výsledky naleznete v níže přiložené tabulce, my již jen vypíchneme Mazdu. Ta není hodnocena zrovna valně, za čímž stojí právě duální obrazovky. Japonská automobilka si však kritiku zákazníků vzala k srdci a nově již palubní systém páruje pouze s jedním, ovšem výrazně větším displejem. Očekávat tak lze napřesrok její posun v žebříčku směrem vzhůru. Odlepení Lexusu ode dna však nečekáme, pro značku je Remote Touch jedním ze základních stavebních prvků.
Lze pak už jen dodat, že CR se nezaměřil jen na palubní systémy jednotlivých značek, ale rovněž na podpůrné technologie. Apple CarPlay tak velebí 64 procent respondentů, Android Auto 59 procent. U prvního zmíněného je chváleno hlavně telefonování či ovládání navigace, jež je dokonce na ještě lepší úrovni než u zabudovaných palubních systémů. I zde se ale najdou mouchy, a to hlavně v podobě zamrzání či zpožďování systému.
Nejhorší a nejlepší palubní systémy aut podle Consumer Reports v roce 2019




Na první příčku poslali zákazníci Teslu…


…stříbro bralo BMW vybavené hlasovým ovládáním…


…zatímco bronz připadl Korejcům a jejich luxusní značce Genesis



Proč je Lexus na chvostu žebříčku, asi uhádnete sami
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
