Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dálnice budoucnosti: v Holandsku zkouší svítící čáry na silnicích, ne vždy s úspěchy
29.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Holanďané zkouší fotoluminiscenční barvu na silnice. Přes den nasbírá denní světlo, v noci jej postupně vypouští, někdy ale moc rychle.
Pouliční osvětlení, jaké všichni známe, není dvakrát úsporné po stránce spotřeby elektrické energie. Holandské designové studio Roosegaarde tedy vymyslelo barvu na silnice, která v noci svítí a tak trochu tím nahrazuje lampy. Ve spolupráci s firmou Heijmans, která působí v oblasti stavitelství silnic, na půlkilometrovém úseku silnice N329 u města Oss zkušebně namalovalo čáry novou fotoluminiscenční barvou.
Tato barva s přimíchaným fotoluminiscenčním práškem ve dne sbírá denní světlo a v noci jej vydává. Princip je podobný, jako u ručiček hodinek, tato barva však vydává světlo po dobu osmi až deseti hodin, což na většinu nocí v roce bohatě stačí. Přitom nespotřebovávají žádnou elektřinu. Podobně jako u hodinek, i tyto čáry vydávají nazelenalé světlo, ve dne jsou bílé.
Společnost Heijmans už pracovala na energeticky neutrálních světlech, když se s nimi studio Roosegaarde spojilo. „Donutil jsem je podívat se na medúzy. Ty taky svítí a nemají ani solární panely, ani elektrickou přípojku,” osvětluje Daan Roosegaarde, zakladatel stejnojmenného designového studia. „Pak jsme se vrátili ke kreslicímu prknu a přišli s touto barvou, která přes den světlo sbírá a v noci je vydává,” doplňuje.
Mnoho silnic, zejména těch vyšších tříd, je však již vybaveno prvky pro co nejlepší viditelnost, například odrazkami v patnících, svodidlech či uprostřed silnice. Otázka tedy zní, o kolik lepší by fotoluminiscenční pruhy na silnicích byly. Podle profesora Peta Thomase z Centra pro výzkum dopravní bezpečnosti na britské longboroughské univerzitě by bylo přemalování všech neosvětlených silnic touto barvou velkou investicí, proto je potřeba zjistit, jak obstojí v porovnání s nyní používanými prvky.
Totiž, odrazky, ať už v silnici či po jejích stranách, také nespotřebovávají žádnou elektřinu a jsou velmi dobře odolné povětrnostním vlivům. Naopak ony fotoluminiscenční pruhy jsou citlivé na vlhkost, tedy i déšť, takže pak nevydávaly konsistentní světlo. Samozřejmě, tyto pruhy jsou zatím prototypy a u Heijmans budou pracovat na vylepšení: „Zkoušky v reálném světě nám umožňují se učit od okolí a uživatelů. Pracujeme na verzi 2.0, která bude hotová během léta,” uvedla firma v prohlášení.
Další otázky také vzbuzuje použití v hustých lesích, kam někdy sluneční svit nepronikne dostatečně, a v zimě, kdy jsou dny výrazně kratší. Samozřejmě kdyby pruhy svítily i jen část dlouhé zimní noci, bylo by to lepší než nic, ale nejen v těchto případech by doposud používané odrazky zajistily viditelnost po celou noc. Opět však narážíme na otázku investice - ony odrazky, které určitě budou aspoň zpočátku výrazně levnější, dnes chybí na většině silnic nižších tříd nejen u nás.
Není to jediný nápad, který Daan Roosegaarde má pro „silnice budoucnosti". Dalším je například barva, která se ukáže jen při teplotách pod nulou a zobrazí sněhové vločky nebo něco podobného, aby řidiče upozornilo, že silnice může klouzat, nebo třeba jízdní pruh s indukčními smyčkami, ve kterém by se elektromobily mohly za jízdy nabíjet. Ony vločky viditelné jen pod nulou ale dost dobře supluje palubní teploměr, který dnes má již většina aut, a nabíjení indukcí je zatím ve větším měřítku nereálné a velké reálné úspory energie by beztak nepřineslo.
Světélkující pruhy však nejsou tak nesmyslným nápadem, pravděpodobně by znamenaly přínos. Jak jsme již řekli, otázkou však je, zda by ten přínos byl dostatečně velký oproti odrazkám a podobným, již používaným prvkům. Další potíží je jejich nespolehlivost - s ohledem na okolností nejsou s to svítit či byt viditelné vždy. Nechme se ale překvapit, jak Roosegaarde a Heijmans vychytají mouchy.



Nedaleko holandského města Oss jsou ve zkušebním provozu fotoluminiscenční čáry na silnicích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 9 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 11 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
dnesKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
dnesKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva