Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dokáží jen o stupeň lepší pneu zrychlit vůz tak, že amatér porazí profíka?
3.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Být to srovnání čínských pneumatik s kvalitními gumami renomovaného výrobce, ani se neptáme. Tady se ale bavíme dvou Dunlopech - dobrých a ještě lepších.
Přemýšlet nad tím, jestli existuje rozdíl mezi silniční a okruhovou pneumatikou, je zbytečné - kdyby ta okruhová nebyla na okruhu lepší, byla by k ničemu. Na místě je však otázka, o kolik je ta okruhová lepší. A právě to se rozhodl zjistit britský web Tyre Reviews. Před pár týdny jsme tu ze stejného zdroje měli srovnání levných a značkových pneumatik na silném sedanu střední třídy.
Tentokrát byl souboj v rámci značky Dunlop - mezi pneumatikou Sport Maxx RT2, špičkovou silniční pneumatikou, a Sport Maxx Race, pneumatikou o stupínek výše směrem k ježdění na okruhu. Ovšem k ježdění rekreačnímu, není to závodní pneumatika, je to tzv. semi-slick. Tedy nejlepší možná pneu, se kterou pořád můžete jezdit do práce i pro rohlíky, ale jádro jejích schopností je na suchém okruhu, zatímco Sport Maxx RT2 je silniční pneumatika.
Idea testu odjetého tentokrát s Hondami Civic Type-R byla, jestli dokáže moderátor Jonathan Benson zajet na okruhových gumách kolo okruhu Knockhill rychleji, než trojnásobný šampion BTCC Gordon Shedden na silničních gumách. Se stejným autem a kromě pneumatik jen s tím rozdílem, že Shedden zná okruh i auto jako své boty, vede na něm řidičskou školu, zatímco Benson tam je poprvé.
Toto srovnání je už na první pohled zajímavé, ale kdyby vám přišlo poněkud „topgearovsky nesmyslné”, vězte, že se díky němu dozvídáme i rozdíly mezi pneumatikami pro oba řidiče zvlášť. Nejprve se ale podívejme na srovnání prezentované na videu - po chvíli praxe zajel amatér Benson na Sport Maxx Race okruh za 1:00,601, tedy o více jak dvě desetiny rychleji než profík Shedden na Sport Maxx RT2.
To je samo o sobě pozoruhodné a podtrhuje to naše pravidelné zmínky o tom, jak moc dokáží semi-slicky auto zrychlit. Toto je opravdu miniaturní okruh zajetý za pouhou minutu, kde se navíc silniční pneu nestihnou ani pořádně „unavit”, což semi-slicky stihne o poznání později, pokud vůbec (záleží na teplotě, stylu jízdy atp.). V případě 20kilometrové Nordschleife tak kolegové hovoří o možnosti zajet jen díky semi-slickům o 15-20 sekund lepší čas v případě vozu schopného atakovat 8minutovou bariéru. A to už je rozdíl třídy.
Výmluvné jsou také pocity, jaké měl Benson z okruhových gum. Tyto pneumatiky mají tužší bočnici, auto s nimi bylo jistější, všechny informace, které k řidiči proudily skrz volant a sedačku, byly zřetelnější a snáze čitelné. Řízení se dokonce zrychlilo, bylo mnohem snazší auto vést po okruhu přesněji.
Nejvýmluvnější jsou ovšem naznačené rozdíly v časech jednotlivých jezdců na různých pneumatikách, proto si je projděte přehledně.
Nejlepší naměřené časy při jízdách obou pilotů na obou typech pneu
J. Benson - Dunlop Sport Maxx RT2 - 1:01,980
J. Benson - Dunlop Sport Maxx Race - 1:00,601
Rozdíl: -1,379 s
G. Shedden - Dunlop Sport Maxx RT2 - 1:00,820
G. Shedden - Dunlop Sport Maxx Race - 0:59,080
Rozdíl: -1,740 s
Vidíme, že závodní pilot Shedden dokázal z lepších pneumatik dostat víc než novinář Benson, což jistě není překvapivé. Oba byli na lepších gumách o výrazně více než vteřinu rychlejší, což je na tomto okruhu opravdu dlouhá doba.
Připomíná to jen, že pokud chcete ze svého výkonného auta dostat opravdu nejvíc, není od věci pomyslet na podobné obutí - nabízí jej i další výrobci, mj. Michelin či Pirelli. Může to udělat větší rozdíl ve výsledné rychlosti i pocitu z vozu než lecjaký dražší a komplikovanější tuning. A pokud se pouštíte do technických úprav tak jako tak, budou špičkové pneu tím nejlepším podtržením jejich smyslu...
Rozdíl téměř 1,4 vteřiny u méně špičkového řidiče je na minutovém okruhu obrovský. I oproti špičkovým silničním pneu přidají semi-slicky tolik, že ani profík na „svém” okruhu není schopen stačit (třebaže schopnému a zkušenému) amatérovi, který na něm nikdy nejel
Zdroj: Tyre Reviews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 6 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 7 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz