Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak auto po zimě dokonale zbavit soli, aby přes léto nezrezlo? Tady je návod krok za krokem
30.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Sůl je v zimě vítaná pomocnice, která umí učinit cesty sjízdnými i za velké nepohody, na jaře už ale jen usazená páchá škody. Jak se jí nadobro zbavit?
Zima je definitivně minulostí a přivítat můžeme jaro, ne-li rovnou léto. Teploty by tomu odpovídaly, všechny stopy po zimě ale samo oteplení nezahladí. Ze zimních měsíců se v našich autech dál drží spousta soli a dalších chemických přípravků používaných k zimní údržbě silnic a bylo by naivní si myslet, že z auta jen tak zmizí. Nezmizí a neodstraní je ani „protažení” auta myčkou.
Stejně tak není pravdou, že by u modernějších aut nebylo podstatné, jak moc se o ně v tomto směru staráte. Auta reznou stále a ani zinek nezmůže vše, jen koroze dnes není tak viditelná, jako bývala dříve. Nejčastěji auta zlobí právě v místech, kam si sůl najde cestu docela nepozorovaně. Právě na její odstranění se dnes zaměříme a k ruce si vezmeme návod jednoho z největších odborníků na mytí vozidel, Larryho Kosilly, který má doma ocenění Detailer roku 2016.
Své rady dává všanc za pomoci Subaru Outback, u nějž začíná čištěním interiéru. Může vás to překvapit, právě interiér je ale jedním z míst, kam se sůl a další chemikálie dostávají díky sněhu, který v zimě chtě nechtě nataháme dovnitř na svých botách. Solný roztok dokáže zatéci prakticky kamkoli a pokud si toho nebudeme všímat, může se snadno stát, že i zvenčí perfektně opečovávané auto začne korodovat zevnitř.
V interiéru patří hlavní slovo důkladnému vysátí všech míst kabiny, kde sůl mohla znovu zkrystalizovat. Nesmí se zapomenout na neviditelné skuliny okolo sedadel, které jsou zřejmě nejcitlivějším místem. Zvláštní pozornost si zaslouží oblast řidiče, případně okolí dětských sedaček, máte-li takové štěstí. A protože je Larry estét, nezůstane jen u „technického očištění” a z interiéru odstraní i další nečistoty. Je vhodné setřít palubní desku pomocí ručníku z mikrovláken a speciálního přípravku. Proti prachu v úzkých mezerách dobře poslouží měkký štěteček - v případě jeho mokrého užití dovedou štětiny vhodně rozetřít nastříkané čistidlo na hůře přístupná místa. Larry postupuje s rozprašovačem shora dolů - od palubní desky, přes středovou konzoli a sedadla na zem k pedálům, které také vydrhne, neboť i na nich se sůl může držet.
Je čas hlavní pozornost věnovat exteriéru, který na přelomu roku tradičně dostává zabrat nejvíce. Larry otevře kapotu, ručně odstraní nečistoty a wapkou ostříká motorový prostor. Je třeba zakrýt nejdůležitější komponenty a vyhnout se stříkání vody přímo na motor. Hromada vody nedělá dobře konektorům a může se dostat někam, kde není vítána.
Očista pokračuje zvednutím Subaru na zvedák a demontování kol. Jen tímto postupem se člověk pořádně dostane k brzdám, které trpí pod nánosem chemického posypu během zimního provozu. Zatímco je auto ve vzduchu bez kol, nastane ideální čas na pořádné vystříkání podběhů. Skvěle poslouží dostatek obyčejné vody, ale s kvalitní autokosmetikou se efekt minimálně zdvojnásobí. Tlak vody tu ničemu neublíží, proto není potřeba šetřit. Správný puntičkář si vezme štětec a přejede každý díl, na který dosáhne. Konečné prolití čistou vodou odhalí čisté části, jakoby ani nezažily nánosy soli a štěrku.
Podběhy jsou jako nové, ještě chybí kola. Larry si sedne na stoličku a zase štětcem za účasti chemie vykouzlí zářivě čisté disky. Ještě před čtvrt hodinou byla kola vzhledově o deset let starší. Sám Američan doporučuje čistit nejdřív přední stranu, protože ta zadní je špinavější a potřebuje více času na odmočení. Všimněte si, jak šroubovákem odstraňuje kamínky z běhounu pneu, to je teprve odhodlání.
Nyní přichází hlavní fáze. Mytí kompletní karoserie a podvozku. Chlapík naprosto utopí Subaru v nánosu pěny, která má pomáhat rozpouštět usazeniny. Speciální roztok se dá pohodlně nanášet wapkou na celý povrch vozu. Ti svědomitější pokleknou a mohou nanést pořádnou vrstvu také na podvozek, jak je vidět níže. Po zahalení Outbacku do vrstvy šamponu přichází na řadu lidské ruce a speciální houba, kterou se musí přejet místo vedle místa od střechy po prahy.
Po závěrečném opláchnutí proudem holé vody na laku zůstanou už jen nejodolnější skvrny, se kterými si poradí elastická dekontaminační hmota zvaná také clay. Jezdí se s ní po laku tam a zpět, a ona do sebe nabírá zaschlé nečistoty. Tím se z laku ztratí všechny zbylé částečky špíny a zdá se, že máme hotovo.
Oddaný fajnšmekr tímto nekončí. Naopak důkladně vysuší každý díl sólo, aby nevznikaly mokré mapy. Potom vezme do ruky jednu ze sbírky utěrek, nastříká některý z řady preparátů a hurá na ošetření gumových těsnění, druhá utěrka a další lahvička je určena na plasty, třetí na pneumatiky a tak to pokračuje, dokud se každý milimetr vozu neleskne na všechny strany.
Důležité je nevynechat záhyby, kde se vždy drží největší koncentrace nebezpečného mixu vody se solí, která umí divy. Larry používá na vysušení stlačený vzduch, tím urychlí odstranění zatečené vody ze všech stísněných míst. Jindy stačí otevřít všechny otvory a nechat pracovat teplý průvan.
Představený návod se může zdát složitý, mohl by ale být klidně desetkrát delší, protože všechny kroky jde opakovat nebo vykonávat daleko podrobněji. Není potřeba jarní údržbou trávit týden v kuse, ale taková odpolední procedura jako je ta popsaná po zimě výrazně prospěje každému vozidlu. Dá jistě práci, ale věřte, že skutečně prodlouží životnost veškerých částí auta a nejde tu nutně jen o vizuální záležitosti - před dvěma týdny jsme probírali, jak moc mění reznutí bezpečnost klidně jen 10 let starých aut. I tomu dokáže pořádná péče zabránit...














Takto se správně ručně myje automobil po náročném zimním provozu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 9 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před hodinou
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 2 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 4 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 5 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 16:14 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
