Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc opotřebení mění výkon zimních pneumatik? Se 4 mm je vyhazujeme zbytečně
25.12.2018 | Petr Miler
Po dlouhá léta se v případě vzorku pneumatik traduje, že hlubší je lepší. Jenže není to tak úplně pravda, české zákony jsou zbytečně příkré.
Šéf německé pobočky Michelinu Jürgen John loni řekl: „Není statisticky dokázáno, že pneumatika se 4 milimetry hloubky vzorku je lepší než pneumatika s pouhými 1,6 milimetry.” A způsobil tím poprask nejen v Německu.
V České republice jsou totiž povinné zimní pneumatiky s minimální hloubkou vzorku 4 mm a jeho slova tak naznačovala, že stanovená mez opotřebení je zbytečně přísná. V Německu je zákonné minimum stejné jako pro letní pneumatiky, tedy 1,6 mm, stejné 4 mm jsou ale doporučenou hloubkou. Podle Johna opět zbytečně.
Manažer Michelinu říká, že není třeba pneumatiky po jejich ojetí na 4 mm měnit, ale lze je bezpečně používat až k 1,6 mm. A ačkoliv již tato tvrzení vyvolala bouřlivé reakce i u ostatních výrobců pneumatik, mělo to pokračování. To když Jean-Dominique Senard, šéf celého Michelinu řekl: „Ve většině regionů by zimní pneumatiky ani nebyly potřebné, celoroční pneumatiky by na tamní podmínky stačily.”
Jenže to stále nebylo vše, Michelin přišel s dalším tvrzením, v němž tvrdí, že výrobci pneumatik záměrně vyrábějí směs pneumatik tak, aby pod 4mm hranicí vzorku ztrácela své schopnosti a řidiči tak k výměně byli donuceni, i když není nezbytná. Pneumatiky prý vyrábí tak, aby jen jako nové dokonale uspěly v testech a dostaly co nejvyšší hodnocení, pak rychle degradují.
Ostatním výrobcům pneumatik se samozřejmě taková tvrzení nelíbí, protože by to mohlo znamenat, že lidé budou pneumatiky sjíždět více, tím pádem budou méně častěji kupovat nové. Podle statistik společnosti Michelin mění němečtí motoristé zimní pneumatiky při přibližně 3,5mm hloubce dezénu, letní pak mezi 2,8 až 3 mm. Obojí považují Francouzi za nesmyslně brzké.
„Nikdo nevyhazuje boty jen proto, že jsou špinavé. Nebo tubu zubní pasty, protože už je půlka vypotřebovaná. Proč bychom to tak měli dělat s pneumatikami?” řekl vedoucí vývoje Michelinu Terry Gettys pro magazín Neue Reifenzeitung. Podle odhadů poradenské společnosti Ernst & Young vyjde zákazníky tato „předčasná” výměna pneumatik až na šest miliard Eur ročně.
Na to, co je na těchto tvrzeních pravdy, se rozhodli zaměřit kolegové z Auto Bildu, kteří otestovali pneumatiky se třemi různými hloubkami vzorku: nové a ojeté na 4 a 2 mm. K testu vzali celoroční pneumatiky výrobců zvučných jmen v rozměru 185/65 R15 s tím, že výsledky jsou plně aplikovatelné i na zimní pneu, blíže neupřesněná kontrolní sada zimních pneu neodhalila jiné tendence. Test pak probíhal na suchých, mokrých i zasněžených silnicích. Diskontní ani čínské značky se v testu neobjevily. Kolegové zjistili, že se některé vlastnosti v průběhu hloubky dezénu mění, a to následovně:
● Brzdná dráha se na suché silnici s větším opotřebením zkracuje, čili pneu s nejméně hlubokým vzorkem ji mají nejkratší. Jmenovitě byla brzdná dráha u 2mm pneumatik o 14 % kratší. Opačný průběh však má brzdění na mokru a nebo na sněhu, kde se naopak brzdná dráha s větším ojetím pneumatiky v podobné míře prodlužuje (11 resp. 15 %). Mezi jednotlivými pneumatikami však byly v těchto případech mnohem větší rozdíly. Nejhůře dopadly pneumatiky Hankook a Goodyear, nejlépe naopak Michelin, jehož pneumatiky vykazovaly celkově nejmenší odchylky.
● Valivý odpor se s opotřebením snižuje, což má pozitivní vliv na spotřebu paliva. Rozdíl může být podle Auto Bildu až 6%.
● Záběr pneumatik se s opotřebením zhoršuje, rozdíl ale není dramatický. Rozdíl je pouze 10%, ovšem některým pneu ubývající dezén v tomto směru opravdu neprospívá. Celoroční pneumatiky Michelin prokázaly dobrou trakci za všech jízdních testů, naopak příliš nepřesvědčily opět pneumatiky Hankook a Goodyear, k nimž se přidává Pirelli.
● Riziko aquaplaningu je největší u pneumatik s hloubkou dezénu 2 mm. Což je logické, ale 19% rozdíl mezi úplně novou a „dvoumilimetrovou” pneu opět není něco, co by dělalo z bezpečné pneu nebezpečnou a naopak. Navíc je třeba dodat, že rozdíly mezi 4 a 2mm vzorkem jsou naprosto minimální (v extrému u Hankooku 0,3 %) a u letních pneu (opět díky přítomnosti kontrolní sady), které u nás mají spodní zákonný limit 1,6 mm, je změna náchylnosti k aquaplaningu prakticky úplně stejná.
Rychlý přehled výsledků testovaných pneumatik

Dlužno dodat, že test iniciovali dva výrobci pneumatik značek Goodyear a Michelin, kteří tvrdí, že jejich pneu jsou dobře použitelné od maximálního až po minimální vzorek. Jejich pneumatiky pak také byly v testu těmi nejlepšími - zatímco Michelin ale dosahuje nejlepších výsledků během celého cyklu opotřebení, pneumatiky Goodyear vykazují horší výsledky na sněhu a při aquaplaningu.
Co je ovšem nejpozoruhodnější, fungování ani jiných testovaných pneumatik se s ubývající hloubkou vzorku dramaticky nemění. Některé parametry (jako brzdná dráha či valivý odpor) se s menšícím se vzorkem lepší, jiné (zejména pak záběr na sněhu a riziko aquaplaningu) zase horší. To jsou logické, dovoditelné následky změny hloubky vzorku, překvapivá je ale relativně malá míra jejich projevu. U nejlepších pneu v testu se bavíme o rozdílech okolo 10 procent, ani nahodilé špatné výsledky ale zřídka představují větší než třetinovou změnu. A znovu musíme zopakovat - to vše jen při srovnání úplně nových a „odrovnaných” pneu. V jejich fungování pneu při 4mm a 2mm hloubce dezénu jsou rozdíly obvykle sotva znatelné.
Z tohoto testu lze vyvodit, že u nás nastavená minimální hloubka vzorku zimních pneumatik je opravdu zbytečně velká a přísnější legislativa než u Němců znamená hlavně zmařený potenciál ještě použitelných pneu. Pochopitelně, ke zhoršování některých jejich vlastností dochází, to ale dochází po celou dobu jejich používání a věčně nové pneumatiky stejně nikdo neobouvá. Mezi 4- a 2mm stavem vzorku se neděje nic dramatického. Nic, co by - minimálně u kvalitních pneumatik - českou legislativu ospravedlňovalo.
Na sněhu a vodě ubývající vzorek v negativním smyslu slova poznáte, nikoli však dramaticky. Na suchu naopak, podobně nedramaticky, poznáte pozitiva téhož
Zdroje: Focus, Neue Reifenzeitung, Auto Bild
Bleskovky
Nejnovější články
Ojetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
před 10 hodinamiCeny ojetých aut znovu rostou, jen elektromobily dál ztrácí hodnotu raketovým tempem. Přehled největších propadáků je jich plný
před 11 hodinamiŠéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
včeraRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
včeraLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 06.14. 22:44 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.14. 22:42 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch