Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak se mění výkon pneumatik s ubývajícím vzorkem? Možná je vyhazujete příliš brzy
4.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Spousta lidí žije v přesvědčení, že jen úplně nové pneumatiky fungují tak, jak mají a ubývajícím vzorkem jejich schopnosti akorát slábnou. Jenže není to tak úplně pravda.
Traduje se, že pneumatiky postupem času své původní vlastnosti jen ztrácejí. Zní to logicky, stárnutí a vyšší počet ujetých kilometrů se nepochybně otiskne do jejich chování. A protože nové věci obvykle fungují nejlépe, máme tendenci stejným způsobem vnímat i vliv opotřebení na chování pneumatik. Je ale reálný vliv opotřebení na fungování gum skutečně takový? Právě to prověřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained ve spolupráci s Michelinem a poukázal zejména na krátkozrakost sledování výšky dezénu coby určujícího faktoru.
O schopnostech pneumatiky totiž rozhoduje podstatně více aspektů, zejména pak konstrukce, směs a vzorek běhounu. Základem pneu je její konstrukce, která se stará o primární tvar a výdrž. Nejdůležitější roli však hraje volba materiálů ve směsi pro výrobu každé gumy. Výběr vhodné kombinace prvků určuje, jak dobře guma funguje po dobu její životnosti. A konečně vzorek - ten se stará o v podstatě jen o trakci na velmi mokrém povrchu, kdy drážky odvádí vodu a zabraňují vzniku aquaplaningu.
Vysoký vzorek zlepšuje přilnavost na vodě, ale na suché vozovce má přesně opačný efekt - zhoršuje kontakt vozidla se silnicí. Jak se pneumatika začíná opotřebovávat, ojíždí se drážky běhounu a chování pneumatiky na suchém povrchu se zlepšuje. Proto sportovní vozy za sucha na okruhu používají pneu bez vzorku a gumy určené pro nejvyšší výkony mají nízký vzorek, cca 4-5 mm oproti 9 mm u standardní pneumatiky.
Jason vedle sebe postavil dva typy pneumatik. Na příkladu od Michelinu ukazuje tvarování dezénových drážek, které zajišťují odtékání vody bokem a zároveň dostatečnou přilnavost gumy během zátěže na vlhké komunikaci. Stárnutím dochází k opotřebení vyražených žlábků a tím se zvětšuje styčná plocha gumy s vozovkou, ale zároveň se zhoršuje chování na vodě.
Není tedy pravdou, že by jakkoli opotřebená pneumatika byla vždy horší než ta nová, v některých případech tomu může být i právě naopak. Více než posedlost sledováním hloubky vzorku udělá pro bezpečnost vaši jízdy styl odpovídající aktuální kondici vašich pneumatik - s hlubokým vzorkem si můžete dovolit více na vodě, ale méně na suchu. S mělkým to bude právě naopak. Není to tedy tak, že by jeden stav byl absolutně lepší než ten druhý.
Pochopitelně, i směs postupně ztrácí svoje původní vlastnosti, ale neděje se tak rychle, jak se nám někteří výrobci občas snaží namluvit. Francouzi se podle svých slov neustále snaží implementovat nové postupy, aby vlastnosti zůstaly stejné po celou dobu životnosti gum. Stabilita chování pneumatik bez ohledu na stáří má být zajištěna pomocí tenčích lamel, které zároveň lépe zvládají mokro. Upravený podíl oxidu křemičitého ve směsi gumy má pomoci vyvážené stabilitě vozidla za každého počasí.
Až tedy příště budete vyhazovat své pneumatiky s tím, že jen s pár milimetry vzorku už nejsou dost dobré, zkuste se nad tím zamyslet. Nežijeme v podmínkách, kde by silnice „plné vody” byly bůhvíjak častým jevem a předčasnou výměnou tak můžete snadno více ztratit - vyšší vzorek nových pneu bude po většinu času znamenat horší jízdní vlastnosti na suchu...










Jason Fenske z Engineering Explained za pomocí Michelinu ukazuje vliv ojetí pneumatik na jejich výkon. Nové pneu a vysoký vzorek je dobrý hlavně za deště, jindy oproti už opotřebeným gumám ztrácí
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 31 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
