Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když se zkusíte otočit přes ručku s elektronickou parkovací brzdou?
27.2.2018 | Petr Miler
Jednou z věcí, která nadšené řidiče irituje, je elektronická parkovací brzda namísto klasické „ručky”, mj. kvůli rychlým otočkám. Je to ale vážně problém?
Je spousta věcí, které se z aut postupně vytrácejí, které se na úkor ovladatelnosti ocitají na oltáři jízdního komfortu či jiných aspektů, jež nadšené řidiče zase tak nezajímají. Patří mezi ně i klasická ruční brzda, která vám dovoluje fyzicky ovládat brzdy obvykle zadních kol.
Říká se jí parkovací a ne nadarmo - je určena primárně k zajištění vozu proti pohybu při stání v komplikovanějším terénu, jenže může mít i jiné využití. Úmyslným zablokováním zadních kol za jízdy lze uvést vůz do smyku, což se zkrátka může hodit. Někdy k rychlé otočce prakticky na místě, jindy k „poslání” auta do zatáčky dveřmi napřed. Puristé možná namítnou, že sahat za jízdy na „ručku” je trochu amatérské a vůz lze do zatáčky nasměrovat bokem i jinak, ale zkuste si to třeba u nedotáčivé čtyřkolky. To prostě nejde a pokud na ni za jízdy sahají Walter Röhrl či Sebastien Loeb, jsou snad už to dobré důvody, že to není řidičská technika hodná zavržení.
Ovšem, v běžném provozu si takto asi nebudete pomáhat k ladnějším průjezdům zatáčkami, ale ona otočka na omezeném prostoru se může hodit. Pokud se chcete s autem otočit na velmi úzké cestě, budete muset několikrát couvnout, což není zrovna příjemné ani bezpečné. Čistěji a rychleji se lze s trochou cviku otočit i při nízké rychlosti právě přes ruční brzdu, jenže... v autech ji vídáme stále méně.
Kvůli uspořádání kabiny, možnosti automatického ovládání i jakési modernosti (však lana vedoucí z kabiny, kdo to kdy vidět...) ale auta klasickou „ručku” stále častěji nahrazují elektronickým ovladačem. Ten něco podobného zdánlivě znemožňuje, protože nástup brzd je pozvolný, takže nedochází k blokaci, ovládání je celkem pomalé a navíc „binární” (s pákou můžete míru blokace zadních kol regulovat, s elektronickým tlačítkem nikoli - brzda je buď aktivní nebo nikoli), navíc kolikrát nejsou blokována „ta správná” kola. Někdy jsou to ta přední, někdy všechna, to je k z hlediska rychlé otočky na místě ničemu.
Obecně se má za to, že elektronickou ruční brzdu lze za jízd použít leda k nouzovému zastavení, Nick Murray se to ale rozhodl přesto zkusit. A došel k pozoruhodným závěrům.
Nejprve předvedl se svým starším Golfem, jak to jde s klasickou ručkou. Snadno, tady vážně žádný problém není, prostě stačí správně sladit práci s volantem a s brzdou a voila, efektní i efektivní otočka je na místě.
Poté usedl do svého Porsche 911 991, které má jako první elektronickou brzdu. Má sice manuální řazení, což je plus (pokud je poháněná zadní náprava, není dobré ji blokovat pod přísunem výkonu z motoru a jeho úplné odpojení je bez nožní spojky nemožné), jenže už umístění ovládání parkovací brzdy naznačuje, že tohle není „to auto”. 911 navíc blokuje všechna kola, takže jak to dopadlo... fiaskem.
Zdálo se to být jako ten jediný možný závěr, Murraymu se ale ještě povedlo na test získat ještě jedno auto. Jde o současnou Mazd 6, která má též elektronickou parkovací brzdu, takže jsme čekali fiasko, ale ejhle - Japonci sice zvolili elektronické ovládání, jinak ale ponechali brzděná jen zadní kola. Ostatní nevýhody zůstávají, přesto se v případě správného načasování podařilo auto otočit podobně jako s klasickou „ručkou”. Překvapivé, ale... podívejte se sami.
Závěrem tedy budiž, že i s elektronickou ruční brzdou lze alespoň otočku skoro na místě realizovat, byť trochu kostrbatěji. Je ale třeba důrazně dodat, že jak v čem. Sami jsme párkrát něco podobného zkoušeli (nikdy v Mazdě, ovšem) a vždy to dopadlo, jako v Nickově Porsche - auto se kamsi neovladatelně hrnulo a otočkou to nazvat nešlo, hlavně kvůli blokaci „špatných” kol.
Jestli v tomto případě Mazda zůstává věrna své pověsti a myslí na řidiče více než jiní výrobci, nebo je to jen náhoda, nevíme. Na každý pád je to pozoruhodné. Přesto bychom klasickou „ručku” za elektronickou nikdy nevyměnili - výhody z ní pramenící jsou krom ušetřeného místa a možná úhlednější kabiny neexistující věc, i automatické zatahování v kopcích lze kombinovat s manuálním ovládáním...
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
před 5 hodinami - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
před 7 hodinami - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
před 8 hodinami - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
před 10 hodinami - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha