Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak co nejrychleji vychladit interiér auta? Radu z USA si vám v EU nikdo nedovolí dát
15.8.2020 | Petr Miler
Letošní extrémní horka jsou opravdu výživná a auto od nich rozpálené je to nejméně příjemné místo k životu. Jak jej co nejrychleji změnit v lepší, radí Consumer Reports. A to tak, jak si v EU nikdo nedovolí.
Počasí posledních dnů udržování příjemného klimatu v autě zrovna nepřeje, zvláště pokud musíte vůz nechat byť jen na chvíli stát na otevřeném slunci. Bohužel jen málokdo z nás má možnost si přes mobilní aplikaci nebo pomocí dálkového startu vychladit auto, ještě než k němu přijde. Většinou tedy prostě nastoupíme do auta rozpáleného od slunce a až pak se snažíme horký vzduch zevnitř vyhnat co nejrychleji.
Jak to udělat co nejefektivněji, radí americká organizace Consumer Reports. Neříká na první pohled nic dramaticky nového - pokud máte ve zvyku nejprve prostě otevřít okna a pak se postupně stále více spoléhat na puštěnou klimatizaci, není to od nejefektivnějšího způsobu daleko. Ale přeci jen to má své mouchy. Zejména proto, že většina z nás zavírá napřed zadní okna a až pak ta přední. Lepší je to dělat přesně naopak - otevřená zadní okna dovolí horkému vzduchu unikat z auta, jak je od palubní desky dozadu postupně nahrazován vzduchem studeným.
Podle Consumer Reports je nejlepší hned po nastartování vyrazit s puštěnou klimatizací a nestát na místě, protože klimatizace při stání a nízkých otáčkách motoru nefunguje příliš efektivně. Přitom je dobré nechat zadní okna trochu pootevřená a zavřít je jen o krátkou chvíli později, 10 - 20 vteřin. Pokud jste zkraje zapnuli vnitřní okruh ventilace, jak je zvykem zejména majitelů aut s manuální klimatizací, vypněte jej co nejdříve - vnitřní okruh ventilace je efektivní k rychlejšímu ochlazení předních míst, ale protože nasává vzduch zpod palubní desky, na zadních sedačkách naopak déle zůstává horko. Zejména cestující vzadu to opravdu neocení.
Co je pozoruhodné, Consumer Reports radí u moderních aut se start stopem tento systém vypnout. Kdyby totéž doporučovala nějaká evropská organizace podobného typu, proti jejímu vystupování by se neprodleně ohradil snad sám předseda Evropské komise. Consumer Reports je ale americká organizace, kde tento „vynález” zase tak neadorují (a pravidly nevynucují, takže ani moc nepoužívají) a nízkou spotřebou paliva za každou cenu nejsou tak posedlí. A tak racionálně radí jej vypnout - to proto, že drtivá většina kompresorů klimatizace potřebuje ke svému pohonu běžící motor, a když ho vypnete, zastavíte i klimatizaci.
Nakonec jste si možná sami všimli, že při zastavení a vypnutí motoru start-stopem je za chvíli v interiéru vlhčí a teplejší vzduch - to proto, že se zastaví kompresor klimatizace. Start-stop by sice neměl motor vypnout, když interiér není zcela vychlazen, ale každý zkušení motorista moc dobře ví, jak tento systém reálně funguje - drobnou úsporu paliva preferuje nadevše a způsobí vám zbytečné horké chvilky kvůli mrzké úspoře benzinu nebo nafty.
Consumer Reports také připomíná, že máte-li automatickou klimatizaci, není nutné zkraje nastavovat teplotu co nejníže - zvolte rovnou tu cílovou, automatika se postará o její co nejrychlejší dosažení. To je sice pravda, ale má to své úskalí - jak se aktuální teplota bude té cílové blížit, automatika bude postupně ubírat na intenzitě chlazení. Nemusí to být problém, většina lidí to bude vnímat jako příjemné, pokud ale opravdu chcete co nejdříve mít uvnitř citelně nižší teploty, pouze režimy minimální teploty jako „LO” budou do interiéru bez rozmyslu hnát maximum „zimy” maximální intenzitou. Pokud pak ve správný čas nastavíte teplotu třeba na 21 nebo 22°C, jak to zkrátka máte rádi, bude tak na palubě zaručeně nejrychleji - to je pro změnu naše rada.






Nechte zadní okna otevřená déle než přední. A vezete-li někoho vzadu, vypněte recirkulaci vzduchu. Start-stop je pak skutečně lepší vypnout, protože se zhasnutím motoru na úplné vychlazení interiéru navzdory proklamacím automobilek nepočká ani zdaleka. Foto: Consumer Reports
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejčtenější články
Prodaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
14.4.2025Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát
14.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Mercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
14.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch